به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۷۸۰۸۰
موافقت برخی کشورهای عربی با استقرار نیروهای آمریکایی در خلیج‌ فارس

جبیر: می‌خواهیم مانع جنگ در منطقه شویم

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را به نشست اضطراری فرا خواند.
جبیر: می‌خواهیم مانع جنگ در منطقه شویم
آژانس خبری عربستان (SPA) امروز یکشنبه گزارش داد که ملک سلمان کشورهای یادشده را برای ۳۰ مه به مکه فراخواند تا درباره "پرخاشگری‌های اخیر و پیامدهای آن" در منطقه رایزنی کنند. امارات عربی متحده از دعوت ریاض استقبال کرده است. همزمان عادل الجبیر، مشاور دولت عربستان در امور خارجی تصریح کرد که کشورش خواستار جنگ با ایران نیست، اما آمادگی دارد از منافع خود دفاع کند.
در پی افزایش نگرانی از حمله‌ احتمالی ایران به کشورهای هم‌پیمان آمریکا درخلیج فارس، عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی موافقت کردند واشنگتن الگوی استقرار نیروهایش در خلیج فارس را ساماندهی کند.

عادل جبیر: می‌خواهیم مانع جنگ در منطقه شویم
در حالی که بحرین شرایط منطقه را "متزلزل و خطرناک" خوانده عربستان می‌گوید تلاش می‌کند مانع جنگ در منطقه شود. وزارت خارجه بحرین از شهروندانش خواست "در اسراع وقت" عراق و ایران را ترک کنند. خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت (۱۹ مه) به نقل از عادل جبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گزارش داد که این کشور تلاش می‌کند مانع بروز جنگ در منطقه شود.

او این سخنان را با اشاره به مناقشه میان ایران و آمریکا و تنش‌ها میان تهران و ریاض بیان کرده که در روزهای گذشته و پس از آسیب دیدن چند نفت‌کش در بندر فجیره امارات متحده عربی بالا گرفته است. در این حادثه که هنوز جزئیات آن روشن نشده چهار نفت‌کش، از جمله دو شناور متعلق به عربستان سعودی آسیب دیدند.
در روزهای گذشته حمله‌هایی نیز به تاسیسات نفتی عربستان سعودی رخ داده که وزیر انرژی این کشور، خالد فالح آنها را به گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در یمن نسبت می‌دهد.
عادل جبیر ضمن تاکید بر تمایل ریاض برای جلوگیری از جنگ در منطقه هشدار داده که عربستان آماده است با "شدت و قاطعیت" به هر اقدام تنش‌آفرینی واکنش نشان دهد. او می‌گوید در مناقشه میان تهران و ریاض اکنون "توپ در زمین ایران است". به گزارش رویترز، ملک سلمان، پادشاه عربستان از سران کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی دعوت کرده که برای رایزنی در مورد پیامد "حمله‌های خرابکارانه" یک‌شنبه گذشته در بندر فجیره روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در مکه گرد هم آیند.

درخواست خروج شهروندان بحرین از ایران و عراق
در همین حال وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای با اشاره به "وضعیت بی‌ثبات و افزایش تنش‌ها" در منطقه از شهروندان این کشور خواست "در اسراع وقت" عراق و ایران را ترک کنند. وزارت خارجه بحرین روز شنبه اوضاع منطقه را "متزلزل و خطرناک" خواند و به شهروندان بحرینی توصیه کرد از سفر به ایران و عراق خودداری کنند. ایالات متحده آمریکا نیز چند روز پیش دستور خروج کارمندان "غیرضروری" سفارت‌خانه این کشور در عراق را صادر کرد.
در پی تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت این کشور عنوان شده، شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند در صورتی که امکان فروش نفت خود را نداشته باشد، اجازه صدور نفت خام از تنگه هرمز را نخواهد داد. وزیر خارجه بحرین، خالد بن احمد آل خلیفه، روز پنج‌شنبه تصریح کرد به ایران اجازه داده نمی‌شود "حتی برای یک روز" تنگه هرمز را ببندد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش تندی به این سخنان به مقامات بحرین توصیه کرده که "حد و اندازه خود را در تهدید بزرگتر از خود بشناسند".

در همین حال، بر اساس گزارشی جدید، عربستان سعودی و برخی دیگراز کشورهای خلیج فارس برای "جلوگیری از حملات احتمالی ایران" با درخواست کاخ سفید مبنی بر تغییر الگوی استقرار نیروهای آمریکایی موافقت کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا بر آن است به آب‌های خلیج فارس و برخی از کشورهای این حوزه نیرو اعزام کند و حضور نظامی خود را در این شاهراه تحکیم کند.  این خبر که به گزارش روزنامه عربی "شرق الاوسط" منتشرشده است هم‌چنین می‌گوید عربستان سعودی وبرخی دیگراز کشورهای حاشیه خلیج فارس برای "جلوگیری از حملات احتمالی ایران" به این کشورها و به منافع آمریکا در خلیج فارس با این درخواست واشنگتن موافقت کرده‌اند.

 این روزنامه درگزارش روز شنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) به نقل از یک دیپلمات عرب، که خواست ناشناس بماند، بدون اینکه به نام این کشورها اشاره کند می‌نویسد توافقنامه‌های دوجانبه بین آمریکا و این کشورها، مبنای تغییر الگوی استقرار نیروهای آمریکایی درمنطقه بوده است.  افزایش تنش‌های سیاسی میان تهران و واشنگتن در روزهای اخیر باعث نگرانی درمورد احتمال آمادگی جمهوری اسلامی برای دست زدن به عملیاتی علیه ناوها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس شده است.

رشد خطر حمله به خطوط کشتیرانی و هوایی آمریکا درخلیج فارس و دریای عمان، تصمیم آمریکا  افزایش حضور و آمادگی نظامی خود  دراین  منطقه را در پی داشته است. در گزارش شرق الاوسط هم‌چنین آمده است که قصد کاخ سفید از تغییر الگوی استقرار نیروهای خود جنگ با ایران نیست ، بلکه اقدامی مشترک برای جلوگیری از حمله ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس یا منافع آمریکا در منطقه است. ایالات متحده آمریکا اخیرا علاوه بر ناو هواپیمابر آبراهام لینکن، بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ را در کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقر کرده است.