به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۷۸۰۸۹

سناریوهای احتمالی برای تصمیم جدید اوپک

گروه اقتصادی: منابع آگاه از مذاکرات می‌گویند که اوپک و متحدانش قرار است درباره حداقل دو سناریو بحث کنند که تولید نفت آنها را فراتر از سطح فعلی افزایش می‌دهد.
سناریوهای احتمالی برای تصمیم جدید اوپک
اگر اوپک قبول کند تولید نفت خود را افزایش دهد مانعی وجود دارد. بررسی‌های داخلی این گروه نشان می‌دهد که اگر این تولید کنندگان محدودیت فعلی روی تولید را به سرعت تسهیل کنند بازار جهانی نفت ممکن است دچار اشباع عرضه شود.نشست روز یکشنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در در جده عربستان سعودی در شرایطی برگزار می‌شود که بازار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احتمال افت بیشتر تولید ونزوئلا، نگران کمبود عرضه است.هیچ تصمیمی در این دیدار گرفته نخواهد شد و کشورهایی که در این نشست گردهم می‌آیند صرفاً به بحث درباره موضوعات خواهند پرداخت و توصیه‌هایی را مطرح خواهند کرد که در دیدار رسمی ژوئن اوپک در وین بررسی خواهد شد.اوپک و متحدانش در دسامبر موافقت کردند تولید نفت خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. این محدودیت‌ها به بهبود قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری منجر شد، اما این توافق در ژوئن خاتمه پیدا خواهد کرد.مقاماتی که در جده دیدار می‌کنند به بررسی سناریوهای تولید در نیمه دوم امسال به شکلی که تعادل بازارهای نفت را برهم نزد می‌پردازند.

منابع آگاه به وال‌استریت ژورنال گفتند: یک سناریو که اواخر روز جمعه برای نمایندگان مطرح شد، این فرض است که تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در ماه‌های مه و ژوئن به تعهدات خود تحت توافق کاهش تولید به طور کامل عمل کنند.از آنجا که برخی از کشورها در حال حاضر تولیدشان را بیش از میزان توافق شده کاهش داده‌اند اگر همه کشورها سطح تولید توافق شده در دسامبر را رها کنند تولید جمعی آنها نسبت به سطح آوریل ۳۹۶ هزار بشکه در روز برای اعضای مشارکت‌کننده اوپک و ۴۱۱ هزار بشکه در روز برای کشورهای غیراوپک افزایش پیدا خواهد کرد.به گفته منابع آگاه، یک سناریوی دیگر این است که به تولید کنندگان اجازه داده شود از حداکثر سطح تولیدی که در یکی از چهار ماه پایانی سال ۲۰۱۸ به آن رسیده بودند به عنوان مبنای کاهش تولید خود استفاده کنند.سناریوی پایبندی دقیق به توافق دسامبر، به افت سطح ذخایر نفت در نیمه دوم سال منتهی می‌شود، اما سناریوی دیگر افزایش دوباره سطح ذخایر به بالای میانگین پنج ساله تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این دو سناریو از آنجا که فرض را بر این گرفته‌اند که تولید ایران، لیبی و ونزوئلا نسبت به سطح تولید آوریل تا پایان سال تغییر نخواهد کرد خوش‌بینانه هستند.مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی پس از ورود به جده هشدار داد: با ادامه جنگ داخلی، تولید نفت این کشور ممکن است ۹۵ درصد سقوط کند. سانالا حمله‌ای که روز یکشنبه به یک میدان نفتی در جنوب شرقی لیبی انجام گرفته بود را تأیید کرد. گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.از سوی دیگر ایران هدف تحریم‌های نفتی آمریکا قرار دارد و ونزوئلا نیز با تشدید تحریم‌های آمریکا برای فروش نفت خود در بازارهای بین‌المللی روبه‌رو شده است.عربستان سعودی یک سناریوی سومی را پیشنهاد کرده که سناریوی محافظه‌کارانه‌تری بوده و معیار محاسبه ذخایر را تغییر می‌دهد. این مدل جدید از دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان نقطه مرجع خود استفاده می‌کند. این دوره پیش از افزایش تولید اوپک در سال ۲۰۱۴ بود. سعودی‌ها استدلال می‌کنند به دلیل ریسک‌های ناشی از کندی رشد اقتصاد جهانی و رشد تولید شرکت‌های نفت شیل آمریکا، باید محاسبه محافظه‌کارانه‌تری از سطح ذخایر نفت انجام بگیرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اوپک