به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۹ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۱۷۸۱۴۲

آیین میلاد حضرت یحیی (ع) در اهواز برگزار شد

گروه جامعه: پیروان دیانت صابئین مندائی اهواز، مراسم گرامیداشت میلاد حضرت یحیی (ع) را در ساحل رودخانه کارون در این شهر برگزار کردند.
آیین میلاد حضرت یحیی (ع) در اهواز برگزار شد
مراسم غسل تعمید صابئین مندایی، به مناسبت میلاد حضرت یحیی (ع) و آغاز سال 2022 یحیایی، صبح یکشنبه در ساحل کارون در اهواز برگزار شد. بهرام عباده اهوازی، عضو انجمن صابئین مندایی درباره آیین های امروز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: روز میلاد حضرت یحیی (ع) یکی از اعیاد مندائیان به شمار می رود که در آن مراسم غسل تعمید در ساحل رودخانه ها اجرا می شود و اطفالی که به دنیا آمده و تا پیش از این این عید تعمید نشده اند، نیز در همین روز غسل داده می شوند.وی افزود: این عید به مدت یک روز در آب جاری رودخانه ها، در تمام نقاط دنیا که مندائیان سکونت دارند، برگزار می شود و آیین غسل تعمید آن بعد از طلوع آفتاب آغاز شده و تا پیش از غروب به پایان می رسد. عباده اهوازی اضافه کرد: در این روز مندائیان به یکدیگر عید را تبریک می گویند و به دید و بازدید می روند و با بزرگان خود دیدار می کنند، همچنین برای آمرزش مردگان خود غذا درست می کنند.

وی در ادامه گفت: صابئین مندائی دارای 2 تقویم هستند که یکی از آنها سال یحیایی و همزمان با میلاد حضرت یحیی (ع) و دیگری 26 تیرماه مصادف با هبوط حضرت آدم (ع) است که عید بزرگ «دهوا ربا» نامیده می شود که امسال مصادف با سال 445388 است. عباده اهوازی توضیح داد: صابئین مندایی در سال چهار عید دارند که شامل پنج روز مقدس «بنجه» در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه؛ میلاد حضرت یحیی؛ عید بزرگ «دهوا ربا» و عید کوچک (دهوا حمینا» یا آغاز آفرینش زمین است که در آبان ماه برگزار می شود. وی اضافه کرد: «عید فل» برای پخت غذایی مخصوص از خرما و کنجد و آیین «عاشوریه» نیز برای گرامیداشت غرق شدگان طوفان نوح است.

مندائیان که در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می شوند، پیروان حضرت یحیی (ع) تعمید دهنده و یکی از اقلیت های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند. پیروان مندایی در کنار رودخانه های دجله، فرات و کارون زندگی می کنند و کتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد که آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است. همه مناسک صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی ترین رکن دینی آنها غسل تعمید است. جمعیت منداییان در عراق50 هزار نفر و در ایران 14هزار نفر برآورد شده که نسبت به جمعیت 70 هزار نفری آن در عراق و 25 هزار نفری آن در ایران در سال های گذشته، کاهش یافته است. واژه صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره بقره آیه ی 62، سوره انعام آیه 69 و سوره حج آیه 17) آمده است.
برچسب ها: صابئین مندایی