به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۷۸۱۷۳

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به شرط تاثیرگذاری

حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به شرط تاثیرگذاری
گروه سیاسی_ رسانه ها: سید‏عبدالواحد موسوی‏ لاری، وزیر کشور دوره اصلاحات در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: باید میزان تاثیرگذاری در انتخابات 98 وجود داشته باشد وقتی ما قدرت و توان تاثیرگذاری نداشته باشیم و نتوانیم پاسخگویی مطالبات بدنه و سرمایه اجتماعی خود باشیم، مشارکت نخواهیم داشت.در ادامه بخشی از این گفتگو را می خوانید: 

موسوی لاری: 
* جریان اصلاحات جریان غالب جامعه است. حتی اگر ما فرض را بر این بگیریم که از نظر میزان حضور، با جریان رقیب هم سطح هستیم باز نمی‌توانم بگوییم در عرصه انتخابات حضور پیدا نمی‌کنیم. ما از طریق صندوق‌های رای به وظایف خودمان عمل می‌کنیم. 

* حضور جریان اصلاحات در صحنه یک امر الزامی است. اما این امر الزامی شرایطی دارد. ما برای حضور شرط نمی‌گذاریم بلکه شرایطی وجود دارد. یعنی باید عرصه باز باشد تا بتوانیم شرکت کنیم. اگر زمینه فراهم نباشد و عرصه‌ای برای حضور همفکران ما وجود نداشته باشد، مشارکت بی‌تاثیر است.

* اینکه می‌گویند اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات شرط گذاشته‌اند، درست نیست. درواقع برای حضور شرطی گذاشته نشده است، بلکه حضور موثر در انتخابات خودش به‏صورت طبیعی شرایطی دارد که باید آن شرایط فراهم شود. ما امیدوار هستیم که دست‏اندرکاران این شرایط را با دقت ببینند و بستر را فراهم کنند.

* باید میزان تاثیرگذاری وجود داشته باشد وقتی ما قدرت و توان تاثیرگذاری نداشته باشیم و قادر به پاسخگویی به مطالبات بدنه و سرمایه اجتماعی خود نباشیم، حضور ما در انتخابات الزامی ندارد. ما فضا را سیاه‏و‏سفید و یا صد و صفر نمی‌بینیم بلکه امور را نسبی می‌بینیم.

* وقتی امور نسبی باشد ما انتظار داریم که این تاثیرگذاری صد‏در‏صد باشد اما امکانش نیست، پس در اینجا ما باید انتخاب کنیم که آیا تاثیرگذاری محدود را قبول کنیم و یا بی‌تاثیری مطلق را. قاعدتا ما وقتی شرایط را نسبی ببینیم تلاش می‌کنیم که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشیم، اما اگر باور داشته باشیم که هیچ تاثیری نداریم طبیعتا حضوری نخواهیم داشت.