به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۱۷۸۱۹۸

ترکی: نمی‌توانم با فدراسیون فوتبال کار کنم

گروه ورزشی: محسن ترکی، پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان با انتقاد از فدراسیون فوتبال گفت که نمی‌تواند در جایی که استقلال رأی ندارد، کار کند.
ترکی: نمی‌توانم با فدراسیون فوتبال کار کنم
محسن ترکی در خصوص شایعه حضورش در دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال به جای داود رفعتی اظهار داشت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و صحبتی با من نشده است. صحبت‌ها برای چند ماه قبل بود و آن هم مربوط به جانشینی به جای آقای رفعتی نمی‌شد. صحبتی برای حضور در کمیته داوران بود، اما پیشنهادهای مطرح شده را قبول نکردم.وی در خصوص اینکه آیا قبول نکردن پیشنهاد حضور در دپارتمان داوران یا کمیته داوران فدراسیون فوتبال دلایل شخصی داشته یا مربوط به مسائل فنی مربوط به داوری است، گفت: خیر، موضوع شخصی نبوده، اما در فضای فعلی موجود در فدراسیون فوتبال، نمی‌توان کار مثبتی انجام داد و با این شکل و شمایل نمی‌توان کاری کرد. دلایل من ساختاری است و افرادی در فدراسیون حضور دارند که اجازه کار کردن نمی‌دهند.پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان در واکنش به این مسئله که شرایط موجود در داوری فوتبال کشور را چطور ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: قطعاً در ارزیابی‌مان نمی‌توانیم بگوییم شرایط خوب یا خیلی خوب داریم. دلیل آن هم مشکلاتی است که ناشی از مسائل امروز یا دیروز هم نیست. در هفت هشت سال گذشته، اتفاقاتی رخ داده که حاصل آن را امروز می‌بینیم و مشکلات به این سادگی از بین نمی‌رود.

حداقل باید دو سه سالی وقت گذاشت و محکم کار کرد تا دوباره به شرایط مناسبی برسیم. ممکن است برخی مسائل در کوتاه مدت تأثیر مثبت بگذارد، اما داوری کشور نیاز به پشتوانه سازی دارد که در سالیان اخیر این پشتوانه سازی انجام نشده است. البته بوده‌اند نفراتی که به عنوان داور جوان آمده‌اند و نام این کار را جوانگرایی گذاشته‌ایم، اما اینگونه نبوده است.ترکی ادامه داد: آقایان با نام توسعه داوری و اینکه می‌خواهیم از همه جای کشور داور داشته باشیم، هدف‌های دیگری را دنبال کردند. حتی اگر از همه جای دنیا افرادی را بیاورید، نام آن توسعه داوری نیست. آنها می‌خواستند همه استان‌ها را راضی نگه دارند و از همه جا افرادی را به بدنه داور اضافه کردند تا بتوانند رأی استان‌ها را در مجمع فدراسیون فوتبال برای خودشان داشته باشند.همانطور که می‌دانید، رئیس کمیته داوران خودش عضو هیئت رئیسه است و برای عضویت در هیئت رئیسه باید از مجمع رأی بیاورد. در چنین شرایطی افرادی را به بدنه داوری اضافه کردند که داور نبودند و فقط به عنوان کمک داور فعالیت می‌کنند. کمک داورانی که شاید سطح بالایی نداشته باشند، اما برای راضی نگه داشتن استان‌ها، یکی دو کمک داور از آن استان انتخاب شدند.

همین مسئله باعث شده اکنون سه چهار برابر داوران، کمک داور داریم و داور مطرحی هم نداریم. در هفته‌های پایانی لیگ هم این ضعف خودش را نشان داد که کمیته داوران مجبور بود با 5، 6 داور ثابت مسابقات را چیدمان کند. این داوران بعضاً اشتباهات فاحشی داشتند، اما چون داور جایگزینی نبود، نمی‌توانستند داور دیگری را انتخاب کنند.وی در ادامه انتقاداتش از بدنه مدیریتی فدراسیون فوتبال که باعث تضعیف داوری کشور شده است، گفت: پشتوانه‌سازی و پشتیبانی لازم از سوی کمیته داوران و فدراسیون فوتبال از داوران صورت نمی‌گیرد. مثلاً وقتی اشتباهی از سوی داوری رخ می‌داد، بعضاً با یک تماس از سوی نماینده مجلس یا فردی سیاسی، کمیته داوران تصمیم به تغییر داور مسابقه می‌گرفت.این مسئله نشان می‌دهد کمیته داوران استقلال رأی ندارد و اتفاقات و اشتباهاتی که در داوری رخ می‌دهد، به همین دلیل است. مثلاً اگر منِ متخصص، تعیین می‌کنم محسن ترکی باید مسابقه‌ای را قضاوت کند، باید این اتفاق رخ دهد. وقتی دخالت وجود دارد و انتخاب تخصصی جای خود را به مسائلی از این دست می‌دهد، اشتباه نیز صورت می‌گیرد.

ترکی افزود: این عدم حمایت را کنار عدم حمایت‌های دیگری بگذارید که مثلاً موضوعی به کمیته انضباطی می‌رفت، اما برخوردی با خاطیان صورت نمی‌گرفت یا آرای صادر شده به سرانجام نمی‌رسید. یکی از مشکلات بزرگ داوری کشورمان مسائل سازمانی است که حتی کمیته داوران از داوران خود حمایت نمی‌کند. فیفا همیشه و تحت هر شرایطی، حتی اگر اشتباهی رخ دهد آن را رسانه‌ای نمی‌کند، اما اینجا داور را ذبح می‌کنند و حتی خود کمیته داوران مسائل را رسانه‌ای می‌کند.پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان یادآور شد: بعضاً شاهد این بودیم که کمیته یا دپارتمان داوران خودشان اعلام می‌کردند که داوری را یک درجه نزول داده‌ایم که این موضوع کاملاً غلط است. حتی اگر چنین مسئله‌ای باشد، نباید با رسانه‌ای شدن آن به داوران فشار بیاوریم، اما کمیته داوران فدراسیون فوتبال که مسئولیت داوری کشور را به عهده دارد، برای کاهش دادن به هجمه‌ها و فشارها، بارها این کار را انجام داد.

رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه تلویزیونی از رئیس دپارتمان داوری می‌خواهد که در تلویزیون عذرخواهی کند و همین مسائل دلایلی می‌شود که نتوانم با این مجموعه کار کنم. من نمی‌توانم این کارها را انجام دهم و باید استقلال رأی داشته باشم. اگر تصمیم تخصصی در مورد انتخاب داور می‌گیرم، باید استقلال رأی داشته باشم و اگر از من بخواهند بابت کار تخصصی‌ام عذرخواهی کنم، یک روز هم نمی‌توانم به کارم ادامه دهم.ترکی در جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌خواهم به آن اشاره کنم، ابراز امیدواری برای روزی است که سیاست از بدنه ورزش و فوتبال ما جدا شود و ورزش دست ورزشی‌ها و فوتبال دست فوتبالی‌ها بیفتد. اکنون نه تنها فوتبال ما دست سیاسی‌ها افتاده، بلکه آقا بالاسر آنها نیز سیاسی‌ها هستند و رئیس فدراسیون حتی برای انتخاب سرمربی تیم ملی، استقلال ندارد که این برای فوتبال ما بسیار بد است.زمان کارلوس کی‌روش هم رئیس فدراسیون استقلال رأی نداشت و به او می‌گفتند کی‌روش بیاید، بماند یا برود. صدمات این ماجرا در نهایت به بدنه فوتبال کشور می‌خورد. من کاری به مجموعه ورزش و سایر رشته‌ها ندارم اما امیدوارم سیاسیون یک روز از فوتبال بروند. به این دلیل که این افراد، خیلی سمت رشته‌های ورزشی دیگر نمی‌روند و برای آنها بُعد زیادی ندارد.
مرجع : تسنیم