به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۳۱ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۷۸۲۳۸

بالا و پایین مسیر قهرمانی سوم پرسپولیس

گروه ورزشی: پرسپولیس در مسیر سومین قهرمانی اتفاقات متفاوتی را تجربه کرد.
بالا و پایین مسیر قهرمانی سوم پرسپولیس
یک پنجره نیمه باز هم برای قهرمان دو دوره متوالی لیگ کافی بود تا برای سومین سال صاحب این رکورد با یک مربی شود. پرسپولیس با همان نفرات لیگ هفدهم، فصل را آغاز کرد و خیلی زود خود را در قامت یک مدعی نشان داد. برانکو ایوانکوویچ مربی بی حاشیه قرمزهای پایتخت با همان دیسیپلین و نظم همیشگی و خاص خودش این تیم را تا فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند اما فشردگی مسابقات و شروع دوباره فصل جدید لیگ قهرمانان هم نتوانست او را از مسیرش خارج کند. پرسپولیس جدا از هت تریک قهرمانی حالا در مرحله نیمه نهایی جام حذفی هم حضور دارد.

کمترین باخت
قهرمانی پرسپولیس در لیگ هجدهم با ثبت کمترین باخت این تیم در ادوار گذشته لیگ برتر به دست آمد. آنها در نخستین دوره لیگ با سه باخت، در لیگ هفتم با پنج باخت، در لیگ شانزدهم با چهار باخت، در لیگ هفدهم هم با چهار باخت و درلیگ هجدهم تنها با یک شکست عنوان قهرمانی را به دست آوردند. البته بیشترین تعداد باخت پرسپولیس مربوط به فصل یازدهم و چهاردهم است که قرمزهای پاینخت 12 شکست را تجربه کردند.

15 کلین شیت برای بیرانوند
علیرضا بیرانوند یکی از بازیکنان موثر و کلیدی پرسپولیس در لیگ هجدهم بود. مرد شماره یک سرخپوشان و تیم ملی در 24 بازی برای تیمش به میدان رفت و 2160 دقیقه درون دروازه ایستاد. در این مدت زمانی 10 توپ از خط دروازه او عبور کرد. به طور میانگین او در هر 216 دقیقه یک گل دریافت کرد. بیرانوند در 15 مسابقه هم دروازه‌اش را بسته نگاه داشت و به عبارتی کلین شیت کرد.

بدون باخت با شجاع خلیل زاده
با اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جایش در تیم ملی خالی بود اما در پرسپولیس آنقدر خوب بازی کرد تا یک فصل رویایی دیگر را سپری کند. شاید تنها ایرادی که بتوان از عملکرد او گرفت تعداد کارت‌های زردی بود که دریافت می‌کرد. او در 29 مسابقه هفت اخطار گرفت اما شجاع خلیل زاده صاحب یک رکورد ویژه است. او در تنها مسابقه‌ای که حضور نداشت (مقابل فولاد) تیمش نخستین و آخرین شکست فصل را تجربه کرد.

ناکام مقابل سه تیم
شاگردان برانکو ایوانکوویچ در طول فصل فقط مقابل سه تیم رنگ پیروزی را ندیدند. نفت مسجدسلیمان، سپاهان و تراکتورسازی تیم‌هایی بودند که از دو بازی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس امتیاز گرفتند. همانطور که اشاره شد پرسپولیس درحالی هفته هفدهم تنها شکستش را مقابل فولاد در اهواز تجربه کرد که این تیم را در هفته دوم در تهران با نتیجه 3-صفر شکست داد. این بهترین پیروزی تیم قهرمان بود.

علیپور گلزن، نعمتی پاسور
علی علیپور مثل فصل گذشته که عنوان آقای گلی را به دست آورد در لیگ هجدهم هم یکی از مدعیان اصلی کسب این عنوان بود. اما مهاجم پرسپولیس تعدادی از این گل‌ها را از روی نقطه پنالتی زده و چند پنالتی را هم از دست داده است. او در نهایت با 14 گل بعد از کی‌روش استنلی مهاجم سپاهان و پریرا مهاجم فولاد که 16 گل زدند در مکان دوم ایستاد. اما سیامک نعمتی که در دو سه پست برای پرسپولیس بازی کرد با پنج گل زده و چهار پاس گل بعد از علیپور بهترین گلزن و البته بهترین پاسور این تیم است.

450 دقیقه بدون گل خورده
تیم پرسپولیس معمولا در نیمه‌های دوم بازی‌های بهتری را به نمایش می‌گذاشت. حریفان آنها هم می‌دانستند که هرچقدر تلاش کنند در 15 دقیقه چهارم بازی یعنی حدفاصل دقایق 46 تا 60 نمی‌توانند دروازه این تیم را باز کنند. در واقع آنها 450 دقیقه دروازه‌شان بسته ماند.

منشا استقلالی شد
برانکو در اواخر نیم فصل اول به باشگاه اعلام کرد که زمینه جذب یک مهاجم کروات را فراهم کنند. بازیکن مورد نظر او ماریو بودیمیر بود. با آمدن بودیمیر‌، منشا پس از برگزاری چند جلسه از پرسپولیس جدا شد و در تصمیمی جالب و تا حدودی غیر قابل پیش بینی از سوی هواداران پرسپولیس پیراهن استقلال را به تن کرد. حضور بودیمیر انتقادهای بسیاری را به همراه داشت. او گل نزد تا بازی آخر مقابل پارس جم که گل قهرمانی را زد.

9هفته صدرنشینی متوالی
پرسپولیس تا قبل از هفته بیست و دوم لیگ برتر، پنج مرتبه صدرنشینی را در هفته‌های دوم، سوم، چهارم، شانزدهم و بیستم تجربه کرده بود اما شاگردان برانکو از هفته بیست ودوم بعد از پیروزی مقابل سپیدرود که به صدر جدول رسیدند دیگر جای شان را به تیم دیگری ندادند. در واقع آنها 9 هفته متوالی در صدر ماندند تا به قهرمانی برسند.

حضور در نیمه نهایی جام حذفی
پرسپولیس برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی جام حذفی در نخستین بازی تیم لیگ یکی نود ارومیه را با تک گل محمد انصاری در دقیقه 59 شکست داد. در مرحله
یک هشتم آنها با گل سعید کریمی در دقیقه 3+90 سپیدرود را در رشت با یک گل از پیش رو برداشتند. پدیده حریف بعدی آنها در مرحله یک چهارم بود. بعد از تساوی 1-1 در زمان 90 دقیقه‌ای کار به ضربات پنالتی کشیده شد و شاگردان برانکو با نتیجه 3-1 تیم یحیی گل محمدی را شکست دادند. حالا آنها روز هشتم خرداد باید در ورزشگاه نقش جهان به مصاف سپاهان بروند. برنده این بازی حریف تیم دسته دومی داماش در فینال خواهد شد.

داوران بازی‌های خانگی:
اکبریان، سید علی، رضا کرمانشاهی(2)، صفایی، مرجان‌زاده، زرگر، پیام حیدری، بنیادی فر، مهدوی، خورشیدی، بیژن حیدری و کوپال ناظمی.

کمک داوران بازی‌های خانگی:
یوسفی، ابوالفضلی، قاسمی (3)، رضا سخندان ایلدروم، اسعدی، عیوض محمدی، ظهیری(2)، بهرامی، عالیقدر، مداح، شاهین، سلطانی، میرزابیگی، آشورماهانی، دودانگه، علی نژادیان، حجتی و هاشمی نسب.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: پرسپولیس