کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شیوا: شریعتمداری بازارخودرو را به‌هم ریخت

31 ارديبهشت 1398 ساعت 18:30

گروه اقتصادی: رئیس شورای رقابت گفت: برداشت اشتباه شریعتمداری از یک مصوبه بازار خودرو را به‌هم ریخت.


رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در حال حاضر بازار خودرو وضعیت آشفته‌ای دارد، گفت: باید برای ساماندهی بازار خودرو نخست تکلیف شورای رقابت و اشتباه وزیر وقت صنعت در برداشت غلط از یک مصوبه مشخص شود. چكیده اظهارات رضا شیوا را بخوانید:


* (در پاسخ به این پرسش که؛ بعد از ابلاغیه شورای عالی هماهنگی اقتصادی شما دستورالعمل قیمت‌گذاری خود را به ستاد تنظیم بازار ارسال کردید یا خیر؟):  بله، ما ارسال کردیم ولی وزیر وقت صنعت از این ابلاغیه برداشت اشتباهی کرد و این تصور به‌وجود آمد که قیمت‌گذاری از شوراها، نهادها و ارگان‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کردند گرفته شده است.
* این برداشت اشتباه باعث شد تا وزارت صمت و سازمان حمایت طرح 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار را برای خودرو مطرح کنند که این تصمیم نه‌تنها اوضاع بازار خودرو را بهتر نکرد بلکه فضا بدتر هم شد.
* البته بنده از روز نخست اعلام این طرح گفته بودم که شکست خواهد خورد زیرا مهره اصلی قیمت بازار خود انحصارگران (شرکت‌های خودروساز) هستند. به‌نوعی انحصارگر بازار را تنظیم می‌کند و 5 درصد زیر قیمتی که خود آنها تعیین می‌کنند قیمت‌گذاری اشتباهی خواهد بود.
* (با اعلام اینکه این بند از طرح ساماندهی بازار خودرو در مورد شورای رقابت و قیمت خودرو مبهم است):  البته به‌صورت کلی ما احتیاجی به مصوبه مجلس نداشتیم زیرا براساس ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت باید در بازارهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمت‌گذاری‌ها را تعیین کند به این ترتیب این وظیفه ذاتی شورای رقابت است و کسی نمی‌تواند خلاف قانون عمل کند.
* (در خصوص واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار که در آبان ماه سال گذشته اجرایی شده بود): براساس ماده 3 ابلاغیه سران سه قوه شورای عالی هماهنگی اقتصادی "هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت‌گذاری و تعیین سهمیه کالا و خدمات که به‌موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته است منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است".


کد مطلب: 178282

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/178282/شیوا-شریعتمداری-بازارخودرو-به-هم-ریخت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir