به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۷۸۴۵۳

مزایای خورشت قورمه سبزی برای بدن انسان

مزایای خورشت قورمه سبزی برای بدن انسان
گروه سلامت: قورمه سبزی  Ghormeh Sabziیک خورش شناخته شده و محبوب بین تمامی ایرانیان است که حاوی مواد مغزی بسیاری است و برای سلامت بدن بسیار مفید است .این خورش که دارای سبزیجات مختلف از جمله جعفری ؛ گشنیز،شنبلیله و ... و گوشت گاو یا گوسفند و انواع لوبیاهاست از نظر غذایی بسیار حائز اهمیت است.خورشت قورمه سبزی فواید زیادی برای  سلامتی بدن دارد .چند مورد از این مزایا را با هم میخوانیم.

مزایای قورمه سبزی
1-   قورمه سبزی یک عامل ضد التهاب است :
یکی از ادویه هایی که در قورمه سبزی استفاده میشود زردچوبه است .رنگ دانه های زردی که در زردچوبه وجود دارد کورکومین نامیده میشود  و این ماده خواص ضد التهابی دارد . علاوه بر زرد چوبه سبزی جعفری که جز مواد اصلی قورمه سبزی است نیز دارای خاصیت ضد التهابی است .پس این خورش برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز بسیار مفید است و باعث کاهش درد مفاصل میشود .

2- باعث افزایش اشتها میشود:
قورمه سبزی اشتهای شما را افزایش میدهد .البته نه تنها به خاطر طعم و مزه ی فوق العاده ایی که دارد بلکه به دلیل طعم و عطری که زردچوبه به آن میدهد و این ادویه دارای مواد خاصی است که باعث افزایش اشتها میشود و همچنین از بیماری دیابت نیز جلوگیری میکند .پس این غذا برای کسانی که میخواهند وزن اضاف کنند بسیار مفید است.

3-  برای سیستم ایمنی بدن مفید است :
قورمه سبزی حاوی  مقدار بالایی ویتامین C  است که این ویتامین برای حفظ  و سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .ویتامین C را میتوان در سبزیجات قورمه سبزی از جمله جعفری پیدا کرد.

4-  برای سیستم عصبی مفید است :
جعفری موجود در قورمه سبزی حاوی ویتامین B12 میباشد که برای سیستم عصبی بسیار مفید است. ویتامین B12 باعث آرامش سیستم عصبی میشود و همچنین اگر اسیبی به این سیستم وارد شود به بهبود سریع آن کمک میکند.

5-  برای نرمال شدن فشار خون مفید است :
سبزی جعفری همچنین حاوی فولیک اسید است که این ماده برای قلب مانند یک داروی مقوی و توانبخش عمل میکند و باعث میشود قلب با انقباض های مناسب و خوب به طور موثر و متناوب خون را پمپاژ کند و در نتیجه یک فشار خون طبیعی و  نرمال به دست آید.

6-   برای جلوگیری از بروز بیماری سرطان مفید است :
مطالعاتی انجام شده است که نشان میدهد سبزی جعفری یک نوع روغن خاص دارد که میتواند رشد تومور را کاهش دهد و مهار کند .به دلیل وجود این سبزی در خورشت قورمه سبزی ، این غذا خاصیت محافظتی دارد ، به این معنی که از بروز بیماری سرطان تا حدی جلوگیری میکند.

7-  برای محافظت از بینایی مفید است :
قورمه سبزی منبعی از ویتامین A میباشد که این ویتامین در سبزی جعفری  و تره یافت میشود .ویتامین A چشم را سالم نگه میدارد و باعث بهبود بینایی میشود و از نابینایی یا کم بینایی چشم جلوگیری میکند.

8-   خون سالم :
تره و گشنیز که جز مواد اصلی قورمه سبزی هستند ، منبع خوبی از میتامین K هستند . همانطور که میدانید ، ویتامین k در جلوگیری از خونریزی نقش مهمی دارد .لذا خوردن قورمه سبزی به مقدار مناسب و کافی میتواند به بهبود در روند خونریزی ناخواسته بسیار کمک کند.

9-  به هضم غذا کمک میکند :
تمام سبزیجاتی که در قورمه سبزی وجود دارد دارای الیاف رژیمی هستند که برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است . پس این غذا به خوبی در بدن جذب میشود و باعث میشود عمل روده به خوبی انجام پذیرد.

10-   عاملی برای تقویت استخوان است :
جعفری و شنبلیله هرکدام منبعی غنی از کلسیم و منیزیم هستند . و وجود  این مواد برای سالم ماندن استخوان بسیار ضروری است .کلسیم  و منیزیم همانند ویتامین D  برای قوی تر شدن استخوان های بدن مفید هستند .

11-  باعث جلوگیری از کم خونی میشود :
با توجه به آهن موجود در جعفری ، گشنیز و برگ های شنبلیله ، این غذا باعث جلوگیری از کم خونی میشود. برگ های شنبلیله حاوی مقدار زیادی ویتامین C میباشد که باعث جذب بیشتر آهن در بدن میشود.

12-باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی میشود :
لوبیای موجود در قورمه سبزی به خصوص لوبیای چشم بلبلی حاوی منیزم و کلسیم بسیاری است و مصرف آنها به طور معمول باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی و کم خونی میشود .کمبود منیزم و کلسیم منجر به اسپاسم عضلانی ، فشار خون بالا و از دست دادن اشتها میشود .پس مصرف این لوبیا میتواند تا حد زیادی نیاز به این مواد معدنی را تامین کند .مطالعات نشان داده است که این لوبیا نسبت به لوبیا های دیگر باعث نفخ کمتر میشود پس برای کسانی که از گاز معده شکایت میکنند بسیار مفید است .

13-برای کاهش فشار خون مفید است :
لیمو خشک موجود در قورمه سبزی که در بسیاری از خورش های دیگر نیز استفاده میشود باعث کاهش فشار خون میشود . لیمو در شهر های استان فارس مانند جهرم و اطراف آن و در میناب تولید میشود و مزه ی ترش آن به خوشمزه شدن غذا نیز کمک میکند . و چون دارای ویتامین C میباشد باعث کاهش فشار خون و حتی چربی خون میشود .قبل از مصرف آن در داخل خورش حتما باید دانه های آن را جدا کنید زیرا غذای شما را تلخ میکند .

14- پیازچه ی موجود در قورمه سبزی برای استخوان بندی بدن مفید است :
پیازچه دارای ویتامین KوC  میباشد .این مواد معدنی برای سلامت استخوان ها مفید است .ویتامین C باعث حفظ کلاژن ها و محافظت از بافت های سلول میشود و ویتامین K باعث میشود کلسیم مورد نیاز بدن برای حفظ استخوان تامین شود.

15-  برای حافظه مفید است :
زردچوبه ی موجود در قورمه سبزی منبع خوبی از ضد اکسیدان هاست و برای حافظه و هوش بسیار مفید است.
برای آشنایی با دستور پخت زرشک پلو Zereshk Polo میتوانید به سایت epersianfood  به نشانی www.epersianfood.com مراجعه کنید.