به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ساعت ۰۳:۲۷
کد مطلب : ۱۷۸۴۶۸
پنتاگون سپاه پاسداران را به دخالت «مستقیم» در حملات فجیره و بغداد متهم کرد

گمانه‌زنی‌ها درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا روز جمعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دخالت «مستقیم» در حمله به چهار نفت کش در ساحل امارات عربی متحده متهم کرد.
گمانه‌زنی‌ها درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران
وزارت دفاع آمریکا حمله به نفت کش ها در ساحل امارات را بخشی از «کارزار» ایران در منطقه خاورمیانه دانسته است. مایکل گیلدی، مدیر ستاد مشترک ارتش ایالات متحده روز جمعه اظهار داشت: «ما مسئول حمله به نفت کش ها در فجیره را سپاه پاسداران می‌دانیم.» به گفته وی پنتاگون بر این باور است که سلاح مورد استفاده در این حمله متعلق به سپاه پاسداران ایران بوده است. مایکل گیلدی همچنین سپاه پاسداران  را مسئول پرتاب راکت در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق و در نزدیکی سفارت آمریکا در این شهر دانست.

وی افزود که آمریکا بر این باور است که ایران و شبه نظامیان حامی این کشور در نظر دارند به نیروهای آمریکایی در منطقه حمله کنند. پنتاگون همزمان با اعلام خبر اعزام ۱۵۰۰ نظامی به خاورمیانه، سپاه پاسداران را به دخالت «مستقیم» در حملات فجیره متهم کرده است. به گفته مدیر ستاد مشترک ارتش آمریکا اعزام این نیروها صرفا جنبه «دفاعی» دارد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که هیچ کدام از نیروهای نظامی تازه نفس این کشور به عراق یا سوریه اعزام نخواهند شد. بنا به اعلام پنتاگون حدود ۹۰۰ نظامی تازه نفس به منطقه اعزام می شوند و مدت ماموریت حدود ۶۰۰ نظامی که هم اکنون در منطقه به سر می برند نیز تمدید خواهد شد.

دونالد ترامپ، همزمان با ادامه تنش بین تهران و واشنگتن از اعزام حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه خاورمیانه خبر داد. به گفته رئیس جمهوری آمریکا تصمیم اعزام این سربازان به عنوان اقدامی پیشگیرانه و برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه گرفته شده است. دونالد ترامپ گفت: «ما خواستار محافظت بیشتر در خاورمیانه هستیم. تعداد نسبتا کمی سرباز برای پیشگیری به منطقه اعزام خواهیم کرد.»
 
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که هیچ کدام از نیروهای نظامی تازه نفس این کشور به عراق یا سوریه اعزام نخواهند شد. بنا به اعلام پنتاگون حدود ۹۰۰ نظامی تازه نفس به منطقه اعزام می شوند و مدت ماموریت حدود ۶۰۰ نظامی که هم اکنون در منطقه به سر می برند نیز تمدید خواهد شد. به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا شماری از نیروهای اعزامی متخصصان استفاده از سامانه دفاع ضد موشکی پاتریوت هستند.

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که نظامیان اعزامی به خاورمیانه قدرت دفاعی ارتش آمریکا را افزایش خواهند داد. بنا به این گزارش تعدادی از نیروهای اعزامی مهندسان ارتش ایالات متحده هستند.
ارتش ایالات متحده همزمان با انتشار خبر اعزام ۱۵۰۰ نظامی به منطقه از دریافت اطلاعاتی سخن گفت که نشان می دهد ایران «کارزاری» به راه انداخته که هدف آن همسویی تهدیدات در سراسر منطقه است.
آمریکا پیش از این همزمان با افزایش تنش ها با ایران چهار فروند بمب افکن، یک ناو هواپیمابر و سامانه دفاع موشکی پاتریوت را به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس اعزام کرده بود. تنش ها بین ایران و آمریکا پس از آنکه واشنگتن تصمیم به لغو معافیت کشورهای واردکننده نفت ایران از تحریم گرفت افزایش یافته است. ر

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفته بود که پنتاگون در حال بررسی اعزام نیروی بیشتر به منطقه خاورمیانه است. دونالد ترامپ نیز روز پنجشنبه گفته بود: «فکر نمی‌کنم نیازی به آن‌ها [نیروهای نظامی بیشتر]‌ داشته باشیم. اگر لازم باشد، حتما نیروهای بیشتری خواهم فرستاد. در چنین حالتی، ما با هر تعداد سرباز که لازم باشد در آنجا حاضر خواهیم شد.» رئیس جمهوی آمریکا از زمان به دست گرفتن قدرت تلاش کرده است شمار نظامیان آمریکا در کشورهای مختلف را کاهش دهد.

پمپئو به اروپا باز می گردد؛ گفتگو درباره ایران با آلمان و سوئیس
مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که اوایل ماه مه سفر اروپایی خود را نیمه کاره رها کرده بود تا به عراق سفر کند، هفته آینده بار دیگر به اروپا باز می گردد.
وزیر خارجه آمریکا سفر اروپایی خود را از پنجشنبه ۳۰ مه آغاز می کند و در نخستین مرحله از سفرش به برلین سفر می کند تا با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و هایکو ماس وزیر خارجه دیدار کند.
او سپس به سوئیس می رود تا با ایگنازیو کاسیس همتای سوئیسی اش دیدار کند. پمپئو سپس در تاریخ ۳ مه به لاهه سفر می کند تا به همراه مارک روت نخست وزیر هلند در نهمین نشست جهانی کارآفرینی شرکت کند. سفر اروپایی مایک پمپئو در لندن پایان خواهد یافت، جایی که او به دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ملحق خواهد شد که قرار است از ۳ تا ۵ ژوئن از بریتانیا دیدار کند.
وزیر خارجه آمریکا در سفر اوایل ماه مه خود به اروپا، بطور غیرمنتظره سفر خود را نیمه کاره رها کرد و به دلیل آنچه در همان تاریخ افزایش تهدید ایران عنوان شد، به عراق سفر کرد.
در پی لغو سفر پمپئو به برلین در اوایل ماه مه، انتقادها به رفتار آمریکا در آلمان افزایش یافت که این رفتار را نشانه وضعیت روابط دو جانبه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ ارزیابی می کردند.
یکی از موضوعات مهم مذاکرات هفته آینده در سفر پمپئو به آلمان، بحث درباره ایران خواهد بود. آلمان همچنان به معاهده هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی پایبند است. معاهده‌ای که دونالد ترامپ از آن خارج شد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین در سفر خود به سوئیس در مورد تشدید اختلافات واشنگتن و تهران با مقامات سوئیسی صحبت خواهد کرد. سفارت سوئیس در ایران وظیفه حفاظت از منافع آمریکا در ایران را نیز بر عهده دارد و اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرد شماره تلفنی را به مقامات سوئیسی داده است تا در صورتی که تهران خواستار تماس با آمریکا شود بتواند از این راه با کاخ سفید برای مذاکرات آتی تماس بگیرد.

گمانه‌زنی درباره سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید برخی «مطالب و گمانه زنی های» منتشر شده در مورد سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به ایران «دور از واقعیت» است و اعتبار ندارد.
این سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی بین می شود که تلویزیون دولتی ژاپن از سفر شینزو آبه، نخست وزیر این کشور به ایران در نیمه اول ماه ژوئن خبر داده است. عباس موسوی گفت: «آقای  روحانی از آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده اند که ایشان هم در پاسخ گفته اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد. لذا برخی مطالب و گمانه زنی های منتشر شده دور از واقعیت است و اعتبار ندارد.» شبکه تلویزیونی ان اچ کی اعلام کرد که همزمان با افزایش نگرانی‌های جهانی نسبت به تشدید تنش میان ایران و آمریکا، نخست وزیر ژاپن تصمیم گرفته تا ظرف ۳ هفته آینده به ایران سفر کند.
در صورت سفر شینزو آبه به تهران این نخستین سفر نخست وزیر ژاپن به ایران از سال ۱۹۷۸ تا کنون و پس از انقلاب خواهد بود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در جریان سفر به ژاپن با آبه و تارو کونو، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرده بود. ظریف در این گفتگوها ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرده بود که جامعه بین‌المللی باید از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند. او همچنین به صراحت از منتفی بودن «هرگونه احتمال» مذاکره با ایالات متحده آمریکا سخن گفته بود.
در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه به ژاپن سفر خواهد کرد. آمریکا از یک سال پیش و به طور یک‌جانبه از توافق هسته ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد و تحریم‌های گسترده اقتصادی را علیه این کشور به اجرا گذاشته است. از دو هفته پیش و پس از تشدید تحریم نفتی ایران با هدف به صفر رساندن صادرات این کشور، تنش میان دو کشور تا سطح تهدید و هشدار نظامی پیش رفته است.