به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۷۸۴۹۳

توزیع نامناسب، کاغذ را گران کرد

گروه اقتصادی: محمود آموزگار، عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خصوص اقدامات این اتحادیه برای ناشران در شرایط کنونی که با نوسانات قیمت کاغذ روبه رو است گفت: مسلما ناشر در شرایط کنونی که با نوسانات قیمت کاغذ مواجه هستیم نمی تواند به کار خود ادامه دهد و اثر جدیدی منتشر کند.
توزیع نامناسب، کاغذ را گران کرد
نوسانات قیمت کاغذ به توزیع نامناسب آن برمی گردد. کاغذ در بازار به درستی توزیع نشده و کنترل لازم در این زمینه وجود نداشته است.غیر از این موارد آخر که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اقداماتی در زمینه توزیع کاغذ کرد و کاغذ را در اختیار ناشران و مطبوعات قرار داد با توزیع نامناسب کاغذ روبه رو بودیم.وی افزود: باید از وزارت صنعت، معدن و تجات پرسید کاغذهایی که در گذشته به کشور وارد شدند در کجا توزیع شد ناشر ما در شرایط نوسانات قیمت کاغذ نمی تواند کاری انجام دهد. اگر کاغذ قیمتی ثابت داشت ولو اینکه گران بود ناشر می توانست کار کند می گویند کاغذ با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شده است ناشر به هزار بند آن برای چاپ کتاب هایش نیاز دارد صد بند آن را از همین کاغذ های وارداتی با ارز 4200 تومان تهیه می کند بخش دیگر آن را از بازار آزاد تهیه می کند همه این ها مسائلی است که ناشر در تهیه کاغذ با آن روبه روست.

عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اختصاص ارز 4200 تومانی به کاغذ بیان کرد: در صورتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اختصاص ارز 4200 تومانی را به کاغذ می پذیرفت که اطمینان خاطر داشت کاغذ به درستی توزیع می شود اگر چنین اطمینان خاطری وجود نداشت نباید چنین کاری می کرد. آنچه از ابتدا اشتباه بود این است که وقتی در افواه عمومی از کاغذ سخن می گویند منظورشان کاغذ تحریر است که باید برای تولید کتاب استفاده شود. چرا باید ارز اختصاص یافته به این کاغذ با کاغذ صنعتی یکی شود.چرا این نوع کاغذ باید کنار کاغذ تحریر قرار بگیرد.آموزگار با اشاره به اینکه چرا کاغذ سنعتی باید کنار کاغذ تحریر قرار بگیرد.اظهار داشت: یک انگیزه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کاغذ ایجاد شد و مقام معظم رهبری هم در بازدیدشان از نمایشگاه بین المللی کتاب با همین نگاه به حمایت از کاغذ تحریر خواستند در زمینه کاغدذ اقداماتی انجام شود.نگاهشان این بود از تولید داخلی فرهنگی حمایت کنند اما ارز اختصاص یافته به کاغذ تحریر را با ارز صنعتی یکسان کردند مشخص نیست چه کسی گفته است کاغذ صنعتی باید در الویت قرار بگیرد .
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان