به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۷۸۵۱۹

نیازی به استقرار سیل‌زد‌گان در کانکس نیست

گروه جامعه: معاون بنیاد مسکن با اشاره به گرمای هوا در جنوب کشور و نیاز خانوار به سیستم سرمایشی ادامه داد: خوشبختانه بخشی از لوازم خانگی مردم در جریان سیل اخیر حفظ شده‌است به ویژه کولر که در ارتفاع قرار می‌گیرد جریان سیل کمتر به این تجهیزات آسیب وارد کرده‌است. بنابراین عموما کولرها قابل استفاده هستند.
نیازی به استقرار سیل‌زد‌گان در کانکس نیست
عزیزالله مهدیان درباره میزان پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان برای بازسازی واحدهای مسکونی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض به سیل‌‌زدگان برای بازسازی واحدهای مسکونی به تازگی آغاز شده و در این مدت 23 هزار و 300 خانوار به بانک معرفی شده‌‌اند و هزار و 485 پرونده تقاضای وام با بانک عامل به مرحله عقد قرارداد رسیده‌ است.وی با تاکید بر اینکه متاسفانه روند پرداخت تسهیلات در بانک‌ها کُند است، ادامه‌داد: مذاکراتی برای افزایش پرداخت وام با بانک‌ها داشته‌ایم. مقدمات فراهم شده است. بانک‌ها با مشکلات ساختاری مواجه بوده و در حال برطرف سازی این مشکلات هستند برخی از بانک‌ها برای سرعت دهی به پرداخت وام در حال افزایش نیرو و افزایش شعب خود هستند.معاون بنیاد مسکن گفت:‌ بانک‌ها قول داده‌اند تا پایان خرداد ماه امسال تمام عقد قراردادها برای اعطای تسهیلات را انجام دهند.مهدیان اظهار داشت: بیش از 170 هزار واحد پس از وقوع سیل باید تعمیر یا احداث شوند و اکثر این واحدها یک وام تعمیر و احداث و یک وام معیشتی دریافت می‌کنند بنابراین برای هر واحد دو قرارداد تسهیلات بانکی منعقد می‌شود.

وی با اشاره به سقف تسهیلات بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق سیل زده، گفت: سقف تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده که از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود حدود 6 هزار میلیارد تومان است اما سقف تسهیلات ارایه شده در تمامی بخش‌ها به 15 هزار میلیارد تومان می‌رسد.معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که واحدهای احداثی چه زمانی به مردم تحویل می‌شود، ادامه داد: تا پایان امسال واحدهای احداثی و تعمیری به مردم تحویل داده خواهد شد.مهدیان با بیان اینکه خانوارهایی که در دسته واحدهای تعمیری قرار می‌گیرند پس از تعمیر در واحدهای خودشان مستقر می‌شوند، افزود: برای اسکان موقت مالکان واحدهای احداثی هم پیش‌بینی کرده‌ایم که تسهیلات اسکان موقت به مردم ارایه شود. این تسهیلات در مناطق روستایی تا سقف 6 میلیون تومان و در شهرها تا سقف 12 میلیون تومان در حال پرداخت است.وی با تاکید بر اینکه قرار بر این نیست که به خانوار برای اسکان موقت کانکس داده شود، گفت: تخریب منازل پس از وقوع سیل به حدی نبوده‌ است که امکان سکونت در آن وجود نداشته‌ باشد. خانواده‌ها می‌توانند در بخشی از واحد مسکونی خود زندگی کنند تا تعمیرات مورد نیاز انجام شود از سوی دیگر امکان اجاره هم وجود دارد و افراد می‌توانند از تسهیلات مذکور برای اجاره یک واحد سالم استفاده کنند.

معاون بنیاد مسکن با اشاره به گرمای هوا در جنوب کشور و نیاز خانوار به سیستم سرمایشی ادامه داد: خوشبختانه بخشی از لوازم خانگی مردم در جریان سیل اخیر حفظ شده‌است به ویژه کولر که در ارتفاع قرار می‌گیرد جریان سیل کمتر به این تجهیزات آسیب وارد کرده‌است. بنابراین عموما کولرها قابل استفاده هستند.وی در پاسخ به این سوال چه فکری برای اسکان موقت افرادی که هنوز در چادر مستقر هستند، شده است؟ اظهار داشت: اسکان سیل‌زده‌ها در چادر قابل توجه نیست. بسیاری از استان‌ها هم اعلام کرده‌اند چادرها جمع‌آوری شده‌اند و مردم در واحدهای مسکونی مستقر شدند.مهدیان با تاکید براینکه نیازی به استقرار سیل زد‌گان در کانکس نیست، گفت: اولا تعداد واحدهایی که غیر قابل سکونت باشند بسیار کم است. دوم اینکه با توجه شرایط اقتصادی کشور ارایه کانکس دیگر امکانپذیر نیست البته ضرورت هم ندارد.وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر جمع‌آوری کانکس در کرمانشاه به یک معضل تبدیل شده‌است. تعداد قابل توجهی از کانکس‌ها در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بلااستفاده باقی‌مانده است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: سیل زدگان