به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۷۸۵۴۷

ماجرای خاموشی گوشی‌های آیفون چیست؟

گروه فناوری: شاید نتوان با قطعیت از کاهش آمار خرید گوشی‌های آیفون پس از مشکلاتی که اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی ایجاد کرده خبر داد، اما به اعتقاد کارشناسان، کاربرانی هستند که درصورت نیاز به جایگزینی گوشی‌هایشان پس از سرقت، خرابی و شکستگی، سیستم عامل اندروید را جایگزین iOS کنند.
ماجرای خاموشی گوشی‌های آیفون چیست؟
در حالی که در ایران صدها برنامه‌نویس مستعد iOS وجود دارد و کسب‌وکارهای بسیاری، اپلیکیشن‌های خود را در مارکت آنلاین اپل قرار می‌دهند، متأسفانه کاربران همیشه با مشکلاتی در استفاده از اپلیکیشن‌های بین‌المللی و حتی داخلی از طریق اپ‌استور روبه‌رو بودند.خطای ۱۰۰۹ یکی از شناخته‌شده‌ترین این مشکلات است که مدت‌ها باعث آزار کاربران ایرانی بود و در حالی که با ایجاد محدودیت و تحریم‌های آمریکا، بسیاری از شرکت‌ها سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند، اکنون عمر همین اکانت‌ها هم محدود شده و کسب‌وکارها را به استفاده از نسخه وب ناچار کرده است، هرچند بسیاری از برنامه‌نویسان این حوزه در همین مدت کارشان را از دست داده‌اند.البته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوشی‌های آیفون گفت: سال ۱۳۸۹ اپل ایران را تحریم کرد اما نه تنها تقاضای گوشی آیفون در ایران کمتر نشد، بلکه بیش‌تر هم شد. در حال حاضر طبق آمار رگولاتوری، در حالی که روزانه ۷۰۰۰ گوشی آیفون در شبکه ارتباطی کشور وارد و رجیستر می‌شد، اما پس از اتفاقاتی که افتاد، روزانه ۷۰ هزار گوشی فعال داخل شبکه نیز، خاموش شده است. خاموش شدن گوشی‌های این شرکت در شبکه، نشان از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی دارد و اپل در حال از دست دادن بازار خود در ایران است.

با وجود این، آماری که در این مدت از اپراتورها دریافت شده، چندان نشان‌دهنده‌ی کاهش استفاده‌ی کاربران از گوشی‌های آیفون و سیستم عامل iOS نیست. اگرچه کارشناسان معتقدند اگر آیفون در ایران تحریم شود و گوشی آیفون جدیدی رجیستر نشود، پس از سه سال تعداد دستگاه‌هایی که روی آی‌اواس هستند، کم می‌شود، اما هنوز هم افراد زیادی هستند که علی‌رغم وجود مشکلاتی مانند تحریم و کار نکردن اپلیکیشن‌ها، اصرار به استفاده از محصولات شرکت اپل دارند. اگرچه اپل از همان ابتدا هم اعلام کرده که به افراد و کسب‌وکارهای ایرانی سرویس نمی‌دهد.

اگر کاربران آگاه بودند، گوشی اپل نمی‌خریدند
در این راستا میلاد نوری -کارشناس فناوری اطلاعات - هم درباره‌ی تغییرات کاربران آی‌آواس در ایران در ماه‌های اخیر بیان می‌کند: اگر این تغییرات کم بوده، به دلیل عدم آگاهی کاربر است. افرادی هستند که این روزها هنوز آیفون می‌خرند که خیلی اوقات نخستین گوشی اپلی است که می‌خرند. این افراد آگاه نیستند که برای استفاده از بسیاری از اپلیکیشن‌ها دچار مشکل می‌شوند. اگر این کاربران آگاه بودند، شاید خیلی از آن‌ها گوشی آیفون نمی‌خریدند.در این راستا امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- درباره‌ی خبر خاموشی گوشی‌های آیفون توضیح داد: در بدترین حالت، ماهیانه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه جابه‌جا می‌شود. یعنی روزی ۲۰ هزار دستگاه وجود دارد که دزدیده می‌شود، می‌سوزد، می‌شکند یا گم می‌شود.

در چنین حالتی است که فرد برای جایگزینی به جای گوشی آیفون، اندرویدی می‌خرد. بنابراین وقتی می‌گوئیم ۷۰۰۰ آیفون حذف شده، به این معنی نیست که ۷۰۰۰ نفر گوشی‌هایشان را خاموش کردند و دیگر استفاده نمی‌کنند، بلکه گوشی‌هایی بوده که اتفاقات جایگزینی برایشان افتاده و به جای این‌که گوشی آیفون بگیرند، اندروید گرفته‌اند.بنابراین این‌که آیا پس از مشکلاتی که شرکت اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی ایجاد کرده، تمایل کاربران به استفاده از این محصول کاهش یافته یا خیر، شاید به نظر در کوتاه‌مدت نتوان به آن پاسخ داد. زیرا با توجه به این‌که سالیانه ۱۲ میلیون دستگاه از چرخه‌ی دستگاه‌های هوشمند خارج می‌شود، اگرچه ممکن است حتی برخی از دارندگان گوشی‌های آیفون در این مدت به کنار گذاشتن گوشی‌های خود به هر دلیل اقدام کرده باشند، اما هنوز هم کاربرانی هستند که ممکن است برای اولین بار گوشی‌های آیفون دست بگیرند و این موضوع موجب می‌شود آمار گوشی‌های iOS چندان کاهش نیابد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آیفون‌