به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۷۸۵۸۲

چک‌های برگشتی آب رفت

گروه اقتصادی: بالغ بر ٥٢٥ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥٨ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٨، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲۱.۷ درصد و ۴۰.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.
چک‌های برگشتی آب رفت
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که حدود 5.4 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥٤١ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 29.4 درصد و 47.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر 1.7 میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٢٦٤ هزار میلیارد ریال مبادله شد.بر اساس این آمار 49.7 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در فروردین ماه ٩٨، در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با 31.9 درصد، 9.5 درصد و 8.3 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 61.3 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (48.7 درصد)، خراسان رضوی (6.7 درصد) و اصفهان (5.9 درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

* 90.2 درصد از چک‌های مبادله‌ای وصول شد
حدود 4.9 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٤٨٣ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٨ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 30.1 درصد و 48.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در کل کشور 90.2 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 89.2 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.بالغ بـر 1.5 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ٢٣٦ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٨ در استان تهران وصول شد. در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد 90.4 درصد و از نظـر ارزش 89.6 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

* گیلانی‌ها خوش حساب‌ترین‌ها در وصول چک‌های مبادله ای
در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گیلان (92.8 درصد)، البرز (91.7 درصد) و یزد (91.5 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (82.8 درصد)، چهارمحال و بختیاری (86.3 درصد) و ایلام (86.6 درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.در ماه مورد گزارش، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های ایلام (٩٦ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (92.7 درصد) و خوزستان و لرستان (هرکـدام 92.1 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کرمان (85.3 درصد)، اصفهان (86.2 درصد) و سمنان (86.3 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

* چقدر چک‌ برگشتی در کشور داریم؟
بالغ بر ٥٢٥ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥٨ هزار میلیارد ریال در فروردین ماه ٩٨، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 21.7 درصد و 40.1 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران بالغ بر ١٦٥ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٢٧ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد.در ماه مورد گزارش، در کل کشور 9.8 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 10.8 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. همچنین در ماه مورد گزارش، در استان تهران 9.6 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 10.4 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های کرمان (14.7 درصد)، اصفهان (13.8 درصد) و سمنان (13.7 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های ایلام (٤ درصد)، کهگیلویه و بویراحمد (7.3 درصد) و خوزستان و لرستان (هر کدام 7.9 درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: چک برگشتی