به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۷۸۶۰۷

بهترین دستگاه جوجه کشی بازار کدام است؟

گروه اقتصادی: دستگاه جوجه کشی یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در پرورش طیور می‌باشد که به عنوان جانشین پرنده ی ماده، عملیات تبدیل تخم پرنده به جوجه را به صورت مصنوعی انجام می‌دهد‌. نیاز مبرم به تولید جوجه‌های یک روزه یکی از مهمترین دلایل گسترش تکنولوژی در تولید و توسعه ی دستگاه‌های جوجه کشی می‌باشد که با هدف افزایش تولید و بالارفتن راندمان صورت می‌پذیرد‌.
در بین تولید کنندگان داخلی دستگاه‌های جوجه کشی، گروه صنعتی اسکندری و بلدرچین دماوند، از قدیمیترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ی دستگاه‌های جوجه کشی می‌باشند‌. این دو تولید کننده،  حجم تولید بسیار بالاتری نسبت به دیگر تولید کنندگان دارند که نشان کیفیت بالای تولیدات آنها و اعتماد خریداران به این دو شرکت می‌باشد‌.
در این مقاله قصد داریم محصولات تولیدی این دو شرکت معتبر را با توجه به تکنولوژی‌های مورد استفاده مورد بررسی قرار دهیم‌. با ما همراه باشید‌...

معرفی :
طبق اطلاعات موجود در سایت گروه صنعتی اسکندری، این گروه صنعتی بیش از 26 سال سابقه ی تولید انواع دستگاه‌های جوجه کشی و تجهیزات مرغداری را دارد که بدون شک به عنوان قدیمیترین شرکت تولیدکننده ی دستگاه‌های جوجه کشی در داخل کشور شناخته می‌شود‌. گستره ی بالای تولیدات این شرکت که شامل تولیداتی مختص برای مصرف کنندگان خانگی تا تولیدات صنعتی بزرگ مورد استفاده در مراکز تولید جوجه‌های یک روزه، سبب شده است که این گروه صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی در ایران و خاورمیانه شناخته شود‌.

گروه بلدرچین دماوند طبق اطلاعات موجود در سایت این شرکت در سال 1388 توسط چند جوان جویای نام تاسیس شده است و به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه‌های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی داخل کشور شناخته می‌شود‌. موسسان این گروه صنعتی از سایان دور در پرورش بلدرچین فعالیت داشته اند که همین امر میتواند دلیل نام گذاری این شرکت به نام بلدرچین دماوند نیز باشد‌.
در ادامه ی مطلب به صورت مختصر به بررسی دستگاه‌های تولیدی این دو شرکت خواهیم پرداخت‌.

دستگاه جوجه کشی خانگی :
یکی از پرمصرفترین و پرفروشترین ماشین‌های جوجه کشی، دستگاه‌های خانگی می‌باشند که امکان استفاده در خانه و محیط‌های کوچک را دارا می‌باشند‌. از آنجا که استفاده کنندگان خانگی کمتر تجربه ی جوجه کشی را از پرندگان مختلف داشته اند، نیازمند دستگاه‌های اتوماتیک و خودکار می‌باشند‌.

گروه صنعتی اسکندری با توجه به قدمت بالا و شناخت کاملی که از بازار مصرف کنندگان دارد، در بین محصولات جوجه کشی خود دستگاه‌های تمام اتوماتیک خانگی با تنوع بالا نیز قرار داده است که از بین می‌تواند به دستگاه‌های ایزی باتور 1، 2، 3، 4، 5 و 6 اشاره کرد که با ظرفیت‌های 48، 96، 40، 80، 12 (ساده) و 12 (حرفه ای)  برای کاربران خانگی تولید می‌شوند‌. بیان این نکته خالی از لطف نیست که برای جوجه کشی از پرندگان زینتی همچون طوطی، کاسکو، طاووس و‌... استفاده از دستگاه‌های جوجه کشی با ظرفیت پایین بسیار مناسبتر می‌باشد چرا که با توجه به تعداد کم تخم‌های مورد استفاده و هزینه بالای این تخم‌ها، کنترلر دما و رطوبت با دقت بیشتری انجام می‌گیرد‌.
متاسفانه گروه بلدرچین دماوند دستگاهی مختص برای مصرف کنندگان خانگی ندارد‌.

دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی :
هر دو گروه تولیدی مورد بحث، دستگاه‌های صنعتی و نیمه صنعتی متنوعی دارند که در ادامه به بررسی ویژگی‌های خاص این دستگاه‌ها خواهیم پرداخت :

استفاده از تکنولوژی در ساخت دستگاه جوجه کشی :
از بین این دو تولید کننده، گروه صنعتی اسکندری پیشتازی بسیار بیشتری در این بخش دارد و به صورت مداوم در حال تولید دستگاه‌های جدید و اپگرید خط تولید دستگاه‌های قدیمی خود است‌. درصد بالای رضایت مندی مصرف کنندگان نسبت به تولیدات گروه صنعتی اسکندری که به صورت پلنکانی در چند سال اخیر در حال افزایش است حاکی از توجه خاص مدیران و مهندسان این شرکت نسبت به همراه با تکنولوژی‌های روز می‌باشد‌.

بدنه دستگاه جوجه کشی :
بدنه ی دستگاه جوجه کشی نقش بسازی در فرایند جوجه کشی دارد‌. از سویی دیگر بدنه ی دستگاه باید به گونه ای طراحی شود که در بلند مدت نیست پاسخ گوی نیاز کاربر باشد.
دستگاه جوجه کشی دماوند،  تماما از فلز می‌باشد که می‌تواند مشکلاتی همچون موارد زیر را برای مصرف کننده در پی داشته باشد :
•    عمر پایین دستگاه به دلیل زنگ زدگی (در دستگاه جوجه کشی به دلیل سروکار داشتن با رطوبت، امکان زنگ زدگی قطعات فلزی بالا می‌باشد.)
•    عدم تعادل دمایی به دلیل رسانایی فلز (به دلیل رسانا بودن فلز، دمای بیرون به سرعت با دمای داخل ترکیب شده و امکان اختلال در عملکرد دستگاه را سبب خواهند شد‌.)
•    وزن بالای دستگاه
در مقابل دستگاه‌های گروه صنعتی اسکندری تماما از بدنه ی PVC می‌باشند که موارد اشاره شده برای بدنه ی فلزی را ندارند‌. بدنه ی PVC در دستگاه‌های صنعتی شرکت آرکام کره که از برترین تولید کنندگان جهانی ماشین جوجه کشی است نیز استفاده می‌شود‌. این بدنه  به دلیل استحکام بالا، عدم تبادل دمایی با محیط بیرون، امکان پیاده سازی ایزولاسیون پیشرفته و‌... به صورت استانداری جدید در تولید دستگاه‌های جوجه کشی مطرح شده است‌.

نکته : گروه صنعتی اسکندری نیز همچون گروه بلدرچین در سالیان دور اقدام به تولید دستگاه‌های بلدنه فلزی می‌کرد که تغییر در نگرش‌های خود و با هدف همراهی با تکنولوژی‌های روز دنیا، اقدام به تغییر گسترده در بدنه ی تمامی دستگاه‌های خود کرد، درحالی که گروه بلدرچین دماوند با تمامی مشکلات اشاره شده برای بدنه‌های قلزی همچنان مسر به استفاده از این تکنولوژی قدیمی و تاریخ مصرف گذشته در تولیدات خود می‌باشد‌.

 سنسور دستگاه جوجه کشی :
یکی از مهمترین فاکتورها که تاثیر بسزایی در فرایند جوجه کشی دارد، دقت و قدرت تشخیص سنسور دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی می‌باشد‌. با توجه به حساسیت بسیار بالای تخم پرندگان مختلف (بخصوص تخم‌های نطفه دار گرانقیمت) نسبت به دما و رطوبت در طول زمان جوجه کشی، سنسور دستگاه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و عدم توجه به کیفیت این سنسور میتواند سبب شکست کامل در فرایند جوجه کشی و یا کاهش شدید راندمان دستگاه شود‌.
 
سنسور مورد استفاده توسط گروه صنعتی اسکندری از نوع SHT ساخت کشور سوئیس می‌باشد که قیمت دلاری آن بسیار گرانتر از سنسور LM35 چینی مورد استفاده در دستگاه‌های بلدرچین دماوند می‌باشد‌. تاثیر این مورد طبق گفته ی تمامی مصرف کنندگان این دستگاه‌ها کاملا بیان کننده ی این واقعیت می‌باشد که جنس اصل سوئیسی بهیچ وجه قابل قیاس با جنس درجه چندم چینی نمی باشد !

تامین رطوبت :
در سالیان گذشته هر دو گروه تولیدی، از دستگاه‌های روطبت ساز اولتراسونیک در دستگاه‌های جوجه کشی خود استفاده می‌کردند که نوعی بخارساز گرم بود‌.

اما مشکلات رطوبت ساز اولتراسونیک چیست ؟
•    تولید بخار گرم و درنتیجه ایجاد یک شوک دمایی در دستگاه
•    ته نشین کردن آهک بر روی تخم‌های نطفه دار که سبب افزایش ضخامت تخم و درنتیجه اختلال در فرایند جوجه کشی می‌شود‌.
•    ته نشینی آهک بر روی قطعات حساس دستگاه همچون فن دستگاه جوجه کشی، سنسور و‌... که سبب اختلال در عملکرد آنها و درنتیجه کاهش رانمان دستگاه می‌شود‌.
 صنعتی اسکندری با استفاده از بررسی موشکافانه دستگاه‌های جوجه کشی آرکام کره که از بخارسازهای سرد در دستگاه‌های خود بهره میبرند، اقدام به جایگیزینی دستگاه بخارساز اتومایزر با دستگاه بخارساز اولتراسونیک کرده است که با استقبال بسیار بالای خریداران مواجه شده است‌.

برد دستگاه، استفاده از GSM و‌... :
برد دستگاه که مغز متفکر دستگاه می‌باشد، اقدامات لازم در کنترل دما-رطوبت، زمان جوجه کشی، کنترل حرکت موتور و‌... را به عهده دارد و از این جهت توجه به کیفیت آن بسیار مهم میباشد‌.
هر دو گروه صنعتی از بردهای پیشرفته در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند با این تفاوت که باز شرکت بلدرچین دماوند از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده است و اسرار به تولید کنترلرهای قدیمی خود دارد‌. در عوض گروه صنعتی اسکندری برد جوجه کشی‌های خود را به مرور زمان بروز کرده و از تکنولوژی‌های همچون بهره مندی از سنسورهای پشیتبان، بهره مندی از سوویچر یدکی، بهره مندی از سنسور CO2 و‌... اشاره کرد‌.
عدم توجه به تکنولوژی‌های روز صنعت جوجه کشی در این مورد نیز از نقاط ظعف گروه بلدرچین دماوند محصوب می‌شود‌.

قیمت و راندمان :
قیمت دستگاه جوجه کشی از دیگر نکات بسیار مهم می‌باشد که در خرید دستگاه توسط کاربر نقش بسیزایی ایفا میکند‌. بدون شک استفاده از سیستم‌های نوین علاوه بر افزایش شدید راندمان، همراه با افزایش قیمت نیز خواهد بود که در این بین شرکت بلدرچین دماوند قیمت پایینتری نسبت به تولیدات گروه صنعتی اسکندری دارد‌.
پیشنهاد ما به کاربران عزیز این میباشد که قیمت پایین را فدای راندمان و طول عمر بالا نکنند و در انتخاب بهترین دستگاه جوجه کشی تحقیقات کامل را در تمامی زمینه‌ها داشته باشند‌.

لوازم مرغداری
 لازم است بدانید گروه صنعتی اسکندری علاوه بر دستگاه جوجه کشی در تجهیزات سالن مرغداری و لوازم مرغداری نیز فعالیت می‌نماید. در حقیقت کارخانه اسکندری تجهیزاتی همانند انواع آبخوری و دانخوری ، انواع لامپ مادر مصنوعی، هیتر های حرارتی در ابعاد مختلف، پرکن و خرد کن مرغ، انواع مه پاش‌ها و . . .  را نیز تولید و تامین می‌نماید. شرکت بلدرچین دماوند بر خلاف گروه صنعتی اسکندری سال‌هاست که فقط 7 محصول جوجه کشی را تولید می‌کند و هیچ نوآوری و یا تجهیزاتی تولید نمی‌کند! در واقع این واحد کارگاهی نتوانسته قسمتی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه محصولات و شرکت خود نماید همانطور که میدانید حتی بدنه ماشین های جوجه کشی این شرکت نیز فلزی می‌باشد که هیچ شرکتی چه در ایران و چه در خارج از ایران از این بدنه استفاده نمی‌کند و توجیه این شرکت برای استفاده نکردن از قطعات اولیه با کیفین و گران قیمت، ارائه محصولی با قیمت مناسب است! اما قیمت پایین به چه قیمتی؟ مسئله این است.
جالب است بدانید شرکت بلدرچین دماوند پس از 10 سال فعالیت در حوزه ماشین‌های جوجه کشی هنوز اقدامی برای تولید محصولات خانگی نکرده است. با توجه به محدودیت‌های جامعه امروز و نیاز مردم به ایجاد شغل با کمترین سرمایه، دستگاه‌های جوجه کشی با کیفیت و ابعاد کوچیک‌، ظرفیت های کمتر و راندمان بالا یکی از نیاز‌های جدی مردم به حساب می آید‌. با این حال این شرکت هنوز هم همان دستگاه ای را تولید می‌کند که ده سال پیش تولید می‌کرد.

نتیجه :
در این مقاله به بررسی مهمترین نقاط قوت و ضعف دو شرکت بزرگ تولید کننده ی دستگاه جوجه کشی پرداختیم‌. علاوه بر موراد گفته شده گارانتی و خدمات پس از فروش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که می‌توان گفت در هر دو گروه تولیدی خدمات پس از فروش و گارانتی از کیفیت مطلوبی برخوردار است‌. در آینده ی نزدیک مقاله ای در مورد مقایسه ی دستگاه جوجه کشی چیکن هچ که از جدیدترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش ماشین‌های جوجه کشی است خواهیم نوشت‌.
برچسب ها: دستگاه جوجه کشی