به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۷۸۶۲۰

ادامه واکنش‌ها به اقدام موهن مداح هتاک

گروه سیاسی: نماینده خاش در مجلس گفت: قوه قضائیه با پخش کنندگان کلیپ توهین‌آمیز به اهل سنت برخوردهای داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.
علی کرد نماینده اهل سنت مجلس ضمن گرامیداشت ایام سوگواری شهادت حضرت علی(ع)، گفت: در سراسر کشور شاهد ارادت مردان و زنان ایرانی نسبت به شهادت امام علی(ع) بودیم اما در این میان این شکوه و عظمت که بیانگر وحدت ایرانیان نیز بود، یکی از مداحان اهانت‌هایی نسبت به خلفای راشدین و عایشه همسر پیامبر (ص) داشت. نماینده مردم خاش در مجلس ادامه داد: بصیرت نمایندگان اهل سنت مجلس که مکاتبه‌ای مستقیم با دفتر مقام معظم رهبری در این باره داشتند و تذکراتی به عوامل خاطی در این ماجرا دادند، موجب شد آتش این فتنه فروکش کند و جلوی یک تشنج اجتماعی و وقوع یک گفتمان متقابل پرهیز شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: ائمه جماعات اهل سنت در سراسر کشور نیز این ماجرا را کنترل کرده و توانستند احساسات جوانان و طلاب را کنترل کنند تا هیچ‌گونه تجمع و اعتراضی در اینباره صورت نگیرد. کرد یادآور شد: نمایندگان اهل سنت مجلس نیز خود سپر بلا شد و تلاش‌هایی در این راستا صورت داد تا از آتش ماجرا بکاهد و وحدت ملت ایران حفظ شود. در این راستا نمایندگان اهل سنت مجلس نشستی را با معاون پارلمانی و برخی مدیران سازمان صدا و سیما برگزار کرد و پس از این نشست با تمام عوامل خاطی در این ماجرا از صدر تا ذیل برخورد صورت گرفت و حتی مدیر شبکه 5 نیز با دستور رئیس سازمان صدا و سیما توبیخ شد. وی ادامه داد: از سوی دیگر قوه قضاییه نیز به سرعت وارد عمل شد و با پخش کنندگان کلیپ این سخنان توهین‌آمیز برخورد صورت گرفت و همچنین با فرد اهانت کننده و سایر خاطیان برخورد شد که جا دارد به خاطر این حرکت تقویت کننده وحدت از سوی قوه قضاییه و سازمان صدا و سیما تقدیر و تشکر کرد.

عذرخواهی فلاحت‌پیشه از اهل سنت
 حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به توهین یک مداح به اهل سنت، در توئیتر خود نوشت: به عنوان کسی که تمام عمرم را در کنار هموطنان اهل سنت سپری کرده ام، از آن‌ها عذر می‌خواهم و امیدوارم صاحبان مغز‌های کوچک فرقه گرا از دسترسی به تریبون‌های ملی کشور محروم شوند.

بازداشت مداح هتاک دردی را دوا نمی‌کند
سایت امتداد در نقدی نوشت: ماجرای اهانت یک مداح که برنامه آن به صورت زنده از سیما پخش می‌شد و در آن به شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت و عالم اسلام توهین شده بود، خبرساز شده است. در همین راستا روز شنبه خبر رسید احد قدمی مداح آن مراسم احضار شده و (ساعتی) بازداشت شده است. بازداشت این مداح نه تنها کمکی به فضا نمی‌کند بلکه آن را در بلندمدت تندتر خواهد کرد.

احد قدمی و اساسا طیفی از مداحان که او هم به آنها منتسب می‌شود،‌ جنسی خاص دارند که تشکیل پرونده هتاکی به مقدسات اهل سنت، برایشان جزو افتخارات به حساب می‌آید. از رفقای نزدیک او به روح الله بهمنی و رضا هلالی می‌توان اشاره کرد که هنوز سرنوشت پرونده‌ مبتذل آنها بعد از گذشت چند سال مشخص نیست.

نکته اینجاست که ببینیم آیا این بازداشت منجر به این خواهد شد که این دست مداحان تغییر رویه دهند؟ به نظر می‌رسد پاسخ کاملا منفی است. مشکل آنها این بود که این مساله از صداوسیما به صورت زنده پخش شد. در غیر این صورت نه تنها آنها با این بازداشت از میزان ستیز با عقاید اهل سنت دست بر نمی‌دارند، بلکه در طول زمان به استناد همین حساسیت بالا روز به روز بر میزان آن می‌افزایند.

مهم آن است که باید بدانیم این طیف از مداحان در مجالس خود همواره و مکرر از این نوع تفکر دفاع و آن را بر زبان جاری می‌کنند. در عین حال که جامعه این دست از مداحان را به حاکمیت نزدیک قلمداد می‌کند، اما باید بدانیم که اینگونه نیست. این طیف به واسطه پیوندهایی که میان اطرافیان و منبری‌های خود با ارکان حکومت (خصوصا بسیج) در میان آنها وجود دارد به حاکمیت نزدیک محسوب شده و البته از مواهب آن هم بهره مند می‌شوند. اما در واقع آنها را باید بیشتر مرید تفکر آیت‌الله صادق شیرازی دانست که از سوی رهبر انقلاب با عنوان «شیعه انگلیسی» نام‌گذاری شدند.

این تفکر‌ِ لعن و توهین و تنفر از دشمنان اهل بیت را در واقع ریشه و بن‌مایه عبادات می‌دانند. از همین رو نه تنها از آن دست بر نخواهند داشت،‌ بلکه در لایه‌های زیرین خود که از معرض دید عمومی به دور است به تندتر شدن، ترغیب و تشویق هم خواهند شد. بهترین راه برخورد با عوامل پخش بود که جمهوری اسلامی به عنوان نظامی که متعلق به همه‌ ایرانیان است نشان دهد، با ترویج و گسترش این تفکر مخالف است و به هیچ وجه در پخش آن نیت‌های دمیدن در فضای تقابل با برادران اهل سنت نیست.