به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۷۸۹۰۷

رقابت فیلم‌های‌برتر «فجر» باکمدی‌ها

گروه فرهنگ و هنر: با پایان ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید فطر، فیلم‌های جدیدی وارد چرخه خواهند شد و ترکیب اکران سینمای ایران تغییر خواهد کرد.
رقابت فیلم‌های‌برتر «فجر» باکمدی‌ها
در هفته‌های اخیر، اکران سینمای ایران تحت‌تأثیر ایام ماه مبارک رمضان قرار گرفته است. در چند سال گذشته و با استفاده از طرح‌هایی مثل اکران تا سحر، سعی می‌شد از ریزش مخاطب در این ماه جلوگیری شود. امسال هم این اتفاق افتاد؛ اما نهایتا سینمای ایران با هفته‌هایی کم‌رونق روبه‌رو شد. حالا و در اکران ویژه عیدفطر، چند فیلم جدید به چرخه اضافه خواهد شد. فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «ما همه باهم هستیم»، «سرخ‌پوست»، «زهرمار» و «دختر شیطان» ازجمله این فیلم‌ها هستند.

فیلم‌برترجشنواره
خانم نرگس آبیار پس از «نفس» که آنچنان با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه نشد، این‌بار سراغ سوژه‌ای ملتهب و جسورانه رفت. از زمانی‌که خبر ساخت «شبی که ماه کامل شد» منتشر شد، اغلب گمانه‌زنی‌ها بر ساخت فیلمی درام در بستر جغرافیایی خاص بود؛ اما کمی بعد، اخباری مبنی بر ورود آبیار به موضوع ریگی منتشر و معلوم شد قصه فیلم آبیار درباره مقطعی از زندگی عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک است. همین خبر به‌اندازه کافی جذاب و حساسیت‌زا بود که همه برای اکران این فیلم در جشنواره منتظر باشند. نکته مهم دیگرش این بود که یکی از فیلمسازان زن سراغ چنین سوژه‌ای رفته بود.فیلم آبیار با روایت قصه‌ای ملتهب با خط تعلیقی جذاب توانست با استقبال گسترده مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شود. این فیلم با آرامش شروع و به اوج بحران ختم می‌شود. درامی که در «شبی که ماه کامل شد» روایت می‌شود، به‌دلیل کیفیت خاصش یکی از متفاوت‌ترین نمونه‌های سینمای ایران است. پایان درام با تراژدی در سینمای ایران، آن‌قدر خاص و غیرتکراری است که مخاطب را با خودش همراه می‌سازد. فیلم آبیار در جنواره فیلم فجر درخشید و 6 سیمرغ را ازآنِ خود کرد. حالا باید منتظر اکران بهترین فیلم جشنواره فجر در اکران عید فطر باشیم.

حاشیه‌داراکران
«ما همه باهم هستیم» فیلمی به کارگردانی آقای کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی آقای سیدرضا میرکریمی است. ترکیب این دو فیلم‌ساز باهم به‌اندازه کافی خبرساز است؛ اما این خبرسازی و حاشیه محدود به همین یک مورد نشد. این فیلم با ترکیبی از بازیگران مشهور وارد فرایند تولید شد. آقایان مهران مدیری، محمدرضا گلزار، حسن معجونی، سروش صحت، جواد عزتی، مهران غفوریان، پژمان جمشیدی، نادر فلاح، مانی حقیقی، هوتن شکیبا، سیروس گرجستانی، رضا ناجی و علی شادمان و خانم‌ها لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، بهنوش بختیاری و هانیه توسلی برخی از بازیگران این فیلم هستند.برخی بازیگران این فیلم از آن دسته از ستاره‌های سینمای ایران‌اند که معروف است برای بازی فقط در چند سکانس دستمزد نجومی دریافت می‌کنند.

حالا در نظر بگیرید فیلمی با این تعداد از ستاره چقدر بودجه نیاز دارد. در اوج بحث‌های مربوط به ورود پول‌های کثیف به سینما، برخی از رسانه‌ها درباره سرمایه‌گذار این فیلم مسائلی مطرح کردند.یکی از رسانه‌های خارج از کشور در‌این‌باره نوشت: «چند کارگردان سینمای ایران با شرط محفوظ‌ماندن نامشان گفته‌اند فرد جوانی به‌نام آقای سجاد علیجانی که پیش‌تر درزمینه خریدوفروش بیت‌کوین در ایران فعال بوده، سرمایه‌گذار این فیلم است و در جریان تولید این فیلم، ارقام بی‌سابقه‌ای به‌عنوان دستمزد به عوامل داده است.همچنین از منابعی دیگر گفته شده این سرمایه‌گذار فیلم‌های دیگری نیز با بودجه‌های هنگفت در دست ساخت دارد». اوایل خرداد، روابط‌عمومی «ما همه باهم هستیم» شایعات مربوط به ارقام نجومی تولید این فیلم را تکذیب کرد. اخیرا خبر افتتاحیه این فیلم در هتل اسپیناس‌پالاس تهران سروصدای زیادی به‌پا کرده بود.

فیلمی‌جدی
یکی دیگر از فیلم‌های جشنواره فجر که توانست با استقبال درخورتوجه مخاطبان و منتقدان مواجه شود، «سرخ‌پوست» به کارگردانی آقای نیما جاویدی بود. جاویدی عضو رسمی آکادمی آسیاپاسفیک است که برای فیلم «ملبورن» موفق شده جوایز جهانی مهمی چون هرم طلایی بهترین فیلم از فستیوال فیلم قاهره، جایزه بهترین فیلمنامه از مراسم سینمایی آسیاپاسفیک و جایزه بهترین فیلمنامه از فستیوال فیلم استکهلم را کسب کند.درباره داستان این فیلم آمده است: «سال ۱۳۴۶، یکی از زندان‌های قدیمی در جنوب به‌دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال توسعه شهر، در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان، به‌همراه مأمورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند که متوجه می‌شوند یکی از زندانیان در زندان جدید نیست...».این‌بار هم آقای نوید محمدزاده توانست نظر مثبت مخاطبان را جلب کند. نکته مهم مربوط به محمدزاده، نقش متفاوتش درمقایسه‌با بیشتر کارهای قبلی‌اش بود. بسیاری از منتقدان «سرخ‌پوست» را قدمی بلند و رو‌به‌جلو برای جاویدی دانسته‌اند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد اصولا سرخ‌پوست در حوزه کارگردانی، جلوتر از بخش فیلمنامه حرکت کرده است. سرخ‌پوست درکنار «شبی که ماه کامل شد»، دومین فیلم جدی و درخورتأمل اکران عید فطر است.

ناامیدکننده
وقتی خبر حضور نخستین فیلم سینمایی آقای جواد رضویان در مقام کارگردان در جشنواره فجر اعلام شد، بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای کمدی امیدوار شدند که احتمالا استعداد جدیدی وارد عرصه فیلمسازی کمدی شده است. حتی برخی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره که خودشان کمدی‌ساز بودند، قبل از شروع جشنواره، نوید فیلمی خوش‌ساخت را دادند. رضویان برای اولین فیلمش سراغ سوژه‌ای رفته که با‌توجه‌به سابقه کاری آقای جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم، سوژه عجیبی نیست: «بازهم فردی حزب‌اللهی که درگیر انتخابات است و در حین این اتفاق، پای یک زن آنچنانی به زندگی‌اش بازمی‌شود».این سوژه شاید دست‌مالی شده باشد؛ اما به‌هرحال، مؤلفه‌هایی قدیمی و جواب‌پس‌داده دارد که مخاطب را با خود همراه کند. بااین‌حال، آیا فیلم رضویان توانسته سوژه بیات خودش را به‌خوبی پیش ببرد؟ «زهرمار» مملو از شوخی‌های سطحی و دم‌دستی است که قبلا بارها در سینمای ایران تکرار شده و معلوم نیست مخاطب باید با چه چیزی بخندد. باید منتظر ماند و دید آیا «زهرمار» توان رقابت با فیلم‌هایی مثل «ما همه باهم هستیم» و «دختر شیطان» را دارد یا نه.

هندی‌بازی
پس از موفقیت چشمگیر «سلام بمبئی» در گیشه، آقای قربان محمدپور بازهم سراغ هند رفت. «دخترشیطان» محصول مشترک سینمای ایران و بالیوود است که سونو نیگام و آریجیت سینک خواننده دو ترانه از ۶ ترانه این فیلم هستند.بخش‌هایی از این فیلم که شامل 45 جلسه فیلمبرداری است، در کشور هند و شهر بمبئی انجام شده ‌است.در این فیلم، ایشا گوپتا و جکی شروف، دو بازیگر مطرح هندی، درکنار آقای حمید فرخ‌نژاد نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم‌هایی مثل «دختر شیطان» فرمول ثابتی دارند. قصه‌ای ساده، بازیگران مخاطب‌پسند و لوکیشن خارج از ایران مؤلفه‌هایی است که این سال‌ها در سینمای ایران جواب داده است. نمونه اخیرش «چهار انگشت» است که در هفته‌های اخیر، به فروش درخورتوجهی دست پیدا کرده است.
مرجع : صبح نو
برچسب ها: اکران فیلم