به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۱۷۸۹۳۱
پس از برگزاری سومین جلسه: ؛ دستمان پُر است، سعی می‌کنم فتنه واقعی را نشان دهم

خاتمی: با ماشین حساب وارد دادگاه شدم!

گروه سیاسی: دكتر محمدرضا خاتمی تاکید کرد: از محضر رئیس دادگاه خواستم اعضای شورای نگهبان که در رأس آنها آقای جنتی و کدخدایی قرار دارند و همچنین از مسئولان وزارت کشور که حداقل سه نفر هستند آقایان محصولی، دانشجو و شریفی‌راد را احضار کنند.
خاتمی: با ماشین حساب وارد دادگاه شدم!
به گزارش ایلنا، سیدمحمدرضا خاتمی پس از برگزاری سومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش مبنی بر نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی با حضور در جمع خبرنگاران درباره روند رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه گفت: برای من جالب بود که صحنه دادگاه به گونه‌ای آرایش داده شده بود که دادگاه علنی بود اما از قبل بخش قابل توجهی از صندلی‌ها توسط برخی از دوستان پر شده بود و دوربین‌های فیلمبرداری که احتمالا متعلق به خود دادگاه بود، از قبل چیده شده بودند.
با ماشین حساب وارد دادگاه شده بودیم
وی ادامه داد: دادگاه عنوان علنی داشت اما بهتر از این می‌توانست برگزار شود. آقای رئیس دادگاه بسیار سعه صدر داشتند و اجازه می‌دادند دفاعیات بیان شود که این کار قابل تقدیر است اما آمدن خود آقای قطبی رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه نشان‌دهنده آن است که دفاعیات اول ما بسیار موثر بوده است و به قول دوستی ما با ماشین حساب وارد دادگاه شده بودیم.
دستمان پر است
خاتمی افزود: بر خلاف آنچه که یک عده تصور می‌کردند که ما دستمان خالی است، دستمان پر است و دفاعیات خود را ادامه می‌دهیم.
عدم اجازه انتشار محتویات دادگاه، علنی بودن آن را زیر سوال می‌برد
وی درباره اینکه کیفرخواست براساس صحبت‌های او مبنی بر تقلب در انتخابات ۸۸ و تقلب در هشت میلیون رأی تنظیم شده است، گفت: برای هشت میلیون تقلب مستندات دقیقی وجود دارد که در بخش اول و دوم دفاعیات خود ارائه کرده‌ام اما هنوز بسیاری از ابعاد انتخابات سال ۸۸ باقی مانده است که بسیار اهمیت دارد اما همانگونه که بارها تاکید کرده‌ام شاید در شرایط فعلی کشور پرداختن به این موضوعات به صلاح نباشد اما به هر حال دادگاه تصمیمش را گرفته است، رسیدگی کند و ما هم می‌پذیریم با توجه به اینکه دادگاه گفته می‌شود علنی است. با وجود اینکه بارها اعلام شده است که دادگاه علنی است اما اجازه انتشار محتویات داده نمی‌شود که مقداری علنی بودن دادگاه را زیر سوال می‌برد.
غصه انتخابات سال ۸۸ یک غصه عمومی است
نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: غصه انتخابات سال ۸۸ یک غصه عمومی است. با سرنوشت همه، نه فقط افراد سیاسی بلکه جامعه گره خورده و با گذشت ۱۰ سال صلاح نیست این غصه همچنان محل دعوای بین نیروهایی باشد که در داخل کشور می‌خواهند، فعالیت کنند. این غصه باید خاتمه پیدا کند.
این دادگاه می‌تواند ختم دعواهای سال ۸۸ باشد
وی ادامه داد: از این لحاظ خوشحال هستم که این فرصت به کسانی که منتقد انتخابات ۸۸ هستند، داده می‌شود تا دیدگاه‌ها و نظراتشان را بیان کنند. معتقدم این دادگاه می‌تواند ختم دعواهای سال ۸۸ باشد به شرط آنکه انصاف در آن رعایت شود و همچنان در بر پاشنه لجاجت نچرخد و نگویند چیزی که غیر از این که ما گفته‌ایم نیست.
سعی می‌کنم فتنه واقعی را نشان دهم
خاتمی با بیان اینکه اسناد و مدارک متقنی وجود دارد، گفت: من سعی می‌کنم بر این مبنا فتنه واقعی را نشان دهم که چه چیزی بوده است. می‌خواهم دامن نظام را از موضوع تقلب تبرئه کنم و اگر فرصت شد در قسمت‌های بعدی دفاعیاتم خواهم گفت باید بررسی کنیم که چه کسانی این دام را برای نظام پهن کرده‌اند برای اینکه بزرگان ما را به اشتباه انداخته‌اند.
با عبرت از این دادگاه می‌توانیم انتخابات بهتری را برگزار کنیم
نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتخابات سال ۸۸ تمام شده است و ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد خوب یا بد به اتمام رسیده است. نه می‌توانیم آن انتخابات را باطل کنیم و نه می‌توانیم نتایج حاصل از آن را تغییر دهیم اما باید این درس عبرتی باشد برای اینکه به قانون و آرای مردم پایبند باشیم و نخواهیم صحنه را مدیریت کنیم. وی تاکید کرد: اگر این عبرت گرفته شود جای امیدواری است با توجه به اینکه انتخابات سال آینده نزدیک است، می‌توانیم انتخابات بهتری را برگزار کنیم. آن چیزی که برای من در این میان مهم است، دفاع از حق و حقیقت است و معتقدم حق و حقیقت است که باقی می‌ماند و اگر به این دو مهم توجه کنیم هیچ‌کس ضرر نخواهد کرد. خاتمی ادامه داد: آن چیزی که در این میان بسیار حائز اهمیت است افکار عمومی است و معتقدم در فرصت مناسب افکار عمومی را در جریان آن چیزی که در این دادگاه گذشته است، قرار خواهم داد.
نه دسترسی به پشت پرده‌ای دارم و نه غیب‌گو و رمال هستم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه شما در دادگاه اعداد و ارقامی را ارائه کرده‌اید، آنها را از طریق چه مجاری‌ به دست آورده‌اید، گفت: در بخش اول دفاعیاتم هم عنوان کردم؛ من ادعایی ندارم و نه دسترسی به پشت پرده‌ای دارم و نه غیب‌گو و رمال هستم. هنگامی که این پرونده برایم تشکیل شد، از اقصی نقاط کشور علاقمندان و دوستان و کسانی که به دنبال این کار بودند، شواهد و مدارکی را ارسال کردند. هنگامی که به این مدارک توجه کردم، متوجه شدم همه این‌ها اسناد و مدارکی است که در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده و یا گزارشات مجاری قانونی مانند گزارش تفسیری شورای نگهبان و یا بیانیه‌های منتشر شده از سوی وزارت کشور است. من تمامی این‌ها را مبنا قرار دادم و اگر شما هم الان بخواهید آنها را مشاهده کنید برایتان قابل دسترسی است. البته این را بگویم که بعضی از این اسناد از سال ۹۰ و ۹۱ پاک شده است که من به آنها و همچنین پشت پرده دسترسی نداشته‌ام که بدانم واقعا چه اتفاقی افتاده است اما به نظرم آنچه که درست است، من با عدد و رقم منتشر شده از سوی مدارج رسمی توانستم ادعای خودم را به اثبات برسانم.
اگر دو میلیون تقلب هم ثابت شود موضوع عدم سلامت انتخابات سال ۸۸ به اثبات رسیده است
نایب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این هشت میلیون حداقل عددی است که عنوان می‌شود اما اگر واقعا سیستمی وجود داشت و تحقیق کاملی به عمل می‌آمد، مثلا نمایندگان مجلس، دولت و وزارت کشور، آنها می‌توانند این کار را انجام دهند و بگویند که عدد و رقم واقعی چقدر بوده است.
وی ادامه داد: عددی که من به آن رسیده‌ام بین هفت میلیون و خرده‌ای تا هشت میلیون است و باید بگویم برای من با وجود اینکه عددم را ثابت می‌کنم، عدد مهم نیست برای من آنچه مهم است این است که نشان دهم در این انتخابات چقدر جفا هم به مردم و هم به جمهوری اسلامی صورت گرفته است. اگر دو میلیون تقلب هم ثابت شود موضوع عدم سلامت انتخابات سال ۸۸ به اثبات رسیده است.
از رئیس دادگاه خواستم آقایان جنتی، کدخدایی ،محصولی، دانشجو و شریفی‌راد را احضار کنند
خاتمی گفت: آن چیزی که من به دست آورده‌ام ظاهر امر است مهم قصورهایی است که در انتخابات صورت گرفته است. پشت این پرده چه اتفاقاتی صورت گرفته باید روشن شود. وی در مورد اینکه در دادگاه اعلام کرده است تا شاهدانی را احضار کنند، گفت: از محضر رئیس دادگاه خواستم اعضای شورای نگهبان که در رأس آنها آقایان جنتی و کدخدایی قرار دارند و همچنین از مسئولان وزارت کشور که حداقل سه نفر هستند آقایان محصولی، دانشجو و شریفی‌راد را احضار کنند. همچنین یکسری مسئولان استانی و استاندار را بخواهند و بالاخره شخصیت‌هایی همچون آقای محسن رضایی، آقای قالیباف، آقای سلیمانی، آقای شمخانی، آقای علی لاریجانی، آقای پورمحمدی و آقای علی مطهری را که من به اسناد و مدارک آنها استناد کرده‌ام را به دادگاه احضار کنند.