به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۱ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۷۸۹۳۸

قانون ده‌درصدی کنسرت رفتن را گران کرد؟

گروه فرهنگ و هنر: خوانندگان سبک‌های مختلف موسیقی در تدارک برپایی کنسرت برای طرفدارانشان هستند تا اوقات خوشی را برایشان به ارمغان آورند.
قانون ده‌درصدی کنسرت رفتن را گران کرد؟
ماه مبارک رمضان هم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و به همین مناسبت گروه‌های موسیقی و خواننده‌ها در تدارک برپایی کنسرت‌های خود هستند تا پس از مدتی با مخاطبان و علاقه‌مندانشان دیدار تازه کرده و برایشان قطعات خاطره‌انگیز یا شاید جدیدی را اجرا کنند.دوستداران موسیقی فرصت را از دست ندهند چرا که با هر سلیقه‌ای این روزها دست پری برای انتخاب دارند و می‌توانند در کنسرت خواننده مورد علاقه‌شان حضور پیدا کنند. از پاپ گرفته تا کلاسیک، تلفیقی و ... طرفداران همه سبک موسیقی حق انتخاب دارند.به جز شهر تهران، ساکنان شهرهای دیگر ایران نظیر خرم‌آباد، بندرعباس، زاهدان، شاهرود، کرمانشاه و... می‌توانند از این هفته به کنسرت به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای تفریح فکر کنند.در این میان بازار موسیقی پاپ طبق روال همیشه داغ‌تر از سایر گونه‌هاست و خوانندگان این سبک کنسرت‌های متعددی را در سراسر ایران برگزار خواهند کرد. موسیقی که با حواشی بسیاری هم دست و پنجه نرم می‌کند و به همین دلیل خوانندگان پاپ حسابی زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. طرفداران موسیقی کلاسیک در تهران هم فرصت را غنیمت شمرده و تا پایان تیر از پنج کنسرتی که برگزار خواهد شد کمال استفاده و لذت را ببرند. موسیقی نواحی و سنتی نیز هر کدام در خرداد و تیر کنسرت‌هایی برای علاقه‌مندان خواهند داشت.

تاثیر قانون جدید در قیمت بلیت‌ها
در زمینه قیمت بلیت‌ها هم نام خواننده و مکان برگزاری کنسرت سهم عمده‌ای در بالا یا پایین رفتن آن داشته است و بلیت کنسرت برخی از خوانندگان با افزایش قیمت همراه شده و برخی هم تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. این در حالی‌است که به تازگی قانونی تصویب شده است که براساس آن ۱۰درصد از درآمد حاصل از کنسرت‌ها به خزانه دولت واریز می‌شود. اتفاقی که واکنش‌های زیادی را در میان اهالی موسیقی در پی داشته است تا جایی که تعداد زیادی از فعالان این حوزه در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این قانون اعتراض کردند.قانونی که باعث استعفای مدیر و مدیر روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد و برخی از افزایش قیمت بلیت‌ کنسرت‌ها در پی تصویب این قانون نوشتند. از جمله بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی که در صفحه شخصی توییترش به این افزایش قیمت اشاره کرد و نوشت: «در حالی که45 و 150 هزار تومان کمترین و بیشترین قیمت بلیت ‎کنسرت در تهران بود، پس از تصویب "قانون اختصاص ده درصد فروش بلیت کنسرت به دولت"، از امروز دور جدید بلیت‌فروشی های کنسرت با افزایش قیمت‌های نجومی آغاز شد.

این اتفاق یک پیام روشن دارد به تصویب کنندگان این قانون: بچرخ تا بچرخیم ...»اما این قانون روی افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های پیشِ رو هم تاثیری داشته است؟ نمی‌توان به طور قطعی دراین‌باره نظر داد اما مقایسه قیمت بلیت کنسرت بعضی از خواننده‌ها خبر از افزایش حدود 30هزارتومانی در کف و سقف قیمت بلیت کنسرت‌ها داشته است. اما آیا تنها این قانون است که افزایش قیمت بلیت برخی از خوانندگان را ناشی شده یا دلایل دیگری مثل آنچه سال گذشته در مورد قیمت بلیت کنسرت حامد همایون شاهد آن بودیم، دارد؟سال گذشته قیمت بلیت کنسرت حامد همایون نسبت به سایر خوانندگان مقدار قابل توجهی بیشتر بود و این اتفاق واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و این در حالی بود که محسن رجب پور تهیه‌کننده آثار این خواننده درباره علت گران‌تر بودن بلیت کنسرت او گفته بود: «هر تهیه‌کننده‌ای در یک قواره و شکلی کنسرت برگزار می‌کند که شاید تماشاگری که به تماشای کنسرت می‌رود تفاوت آن را نداند.

به عنوان مثال در زمینه نورپردازی تمامی سالن‌ها یک قالب اصلی دارند ولی ما تمهیداتی انجام دهیم و ال‌ای‌دی و ابزاری را فراهم کنیم تا نورپردازی سالن بهتر باشد، از این قبیل تغییرات گرفته تا سایر امکانات سالن مانند امکانات صوتی، موسیقی و... را انجام می‌دهیم تا کنسرت بهتری برگزار کنیم.نرخ کنسرت‌های حامد همایون با درنظر گرفتن این مولفه‌ها تعین شده است، ما در کنسرت‌های گذشته حداکثر امکانات با کیفیت را استفاده می‌کردیم و دلیل قیمت بالای بلیت‌ها نیز به این دلیل بود تا سودمان را کسب کنیم. اما در حال حاضر این تغییرات را انجام داده‌ایم ولی افزایشی در قیمت بلیت نداشته‌ایم.»حال با داغ شدن دوباره بازار کنسرت‌ها، می‌توان به شکلی تخصصی و دقیق‌تر به بررسی دلایل افزایش یا ثبات قیمت بلیت کنسرت‌ها پرداخت.
مرجع : خبر آنلاین
برچسب ها: کنسرت موسیقی