به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۱۷۸۹۶۱

توصیه به آقایان، بجای دوچرخه‌سواری بدوید

توصیه به آقایان، بجای دوچرخه‌سواری بدوید
هنری بدکین، تلگراف
ترجمه: علیرضا طالب‌زاده
 برای اجتناب از داشتن استخوان‌هایی سست و شکننده به مردان توصیه می‌شود به جای دوچرخه‌سواری بدوند. دانشمندان به دنبال انجام پژوهش‌هایی که نشان داد ناهنجاری‌های شکنندگی استخوان‌ها بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد شایع است گفته‌اند که مردان برای محافظت از استخوانهایشان دویدن و بلند کردن وزنه را باید به دوچرخه سواری‌ ترجیح دهند. دانشمندانی که‌تراکم استخوانی مردان و زنان بین سنین 35 و 50 سال را‌اندازه گیری می‌کردند دریافتند که 28 درصد مردان در مقایسه با 26 درصد زنان نشانه‌هایی (علایم پیشگام) از ابتلا به پوکی استخوان در آینده را نشان دادند. نتایج بدست آمده تعجب‌آور بود چرا که این وضعیت ناگوار که حدود سه میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به آن هستند چیزی است که عموماً مربوط به زنان می‌شود تا مردان. 

محققان دانشگاه می‌سی‌سی‌پی گفتند که بسیاری از مردان شرکت کننده در این پژوهش دوچرخه سواران علاقمندی بودند، اما این نوع از ورزش که غیراستقامتی و بدون تحمل یا برداشتن وزنه‌ای انجام می‌گیرد کمکی به بهبود وضعیت‌تراکمی استخوانها نمی‌کند.  برای مشخص کردن‌تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) ، 173 شرکت کننده در پژوهش در معرض تابش اشعه در دز پایین قرار گرفته و استخوانهای ران ناحیه لگن و استخوانهای ستون فقرات ناحیه کمر آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. تیم تحقیق می‌گوید که حداکثر‌تراکم مواد معدنی استخوانها در آنهایی که سنشان تقریبا 30 است یعنی جوانترهایی که استخوان‌های محکمی در آنها شکل نگرفته در خطر فزاینده پوکی استخوان در سنین بالا هستند.  دکتر مارتا باس که رهبری تحقیق را بر عهده دارد می‌گوید: «ما به طور معمول کمبود یا فقدان‌تراکم مواد معدنی استخوان را به دوران بعد از یائسگی در زنان ربط می‌دهیم اما یافته‌ها حاکی از خطر بالا در افراد جوانتر (سنین پایین) بود.» 

 «تقریبا تمامی شرکت‌کنندگانی که در آنها عارضه پیشگام پوکی استخوان (Osteopenia) یافت شد اظهار تعجب کردند و فکر می‌کنم این مشکل شایع‌تر از آن است که هرکس انتظارش را داشت.»  دکتر باس می‌گوید که بهترین راه برای حفظ‌تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) ، انجام ورزش‌های استقامتی مانند پیاده‌روی، دو و پرش است. همچنین برداشتن وزنه به صورت متعادل هم مفید است.  او می‌افزاید در حالیکه داشتن یک رژیم غذایی متعادل همواره مهم است اما بیماران ممکن است در ارزش کلسیم برای حفظ سلامتی استخوان‌ها اغراق کنند. دکتر باس می‌گوید: «به هنگامی که بدن هنوز در حال رشد است کلسیم نقش مهمی را بازی می‌کند اما بعد از آن، برای استحکام استخوانها بدن وابستگی و اتکا به ورزش‌های استقامتی را شروع می‌کند. در واقع سلامتی استخوانها در استفاده و کار کشیدن از استخوانها (ورزش و نرمش) خلاصه می‌شود در غیر این صورت باید عوارض پوکی استخوان را تحمل کنید.» 

اوایل امسال دانشمندان بریتانیایی اعلام کردند که در حال تحقیق و بررسی روی روشی هستند که هدفش درمان پوکی استخوان از طریق تحریک سلول‌های بنیادی است. در این روش که نانوکیکینگ (Nanokicking) نامیده می‌شود برای فعالسازی سلول‌های بنیادی آنها را در معرض ارتعاشاتی با فرکانس پایین قرار می‌دهند.  دانشگاه استراتکلاید در اسکاتلند در نظر دارد این روش را بر روی بیمارانی که از آسیب‌های ستون فقرات رنج می‌برند آزمایش کند. وضعیت ستون فقرات این افراد به علت عدم استفاده (ورزش نکردن و عدم تحرک کافی) وخیم‌تر شده‌است. 
 
برچسب ها: دوچرخه‌سواری