به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۷۸۹۹۲

بررسی قیمت نبشی، ناودانی و محصولات مسی پس از تحریم‌ها

گروه اقتصادی: قیمت آهن آلات مهم ساختمانی از جمله قیمت نبشی و ناودانی به طور روزانه توسط صنایع تولید پروفیل رصد میشود.
اردیبهشت 97 آمریکا از برجام خارج شد. در سمت مقابل ایران با خروج تدریجی در اردیبهشت 98، سعی در بازگشت آمریکا به پای میز مذاکره را داشت. از الان تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واشنگتن 18 ماه مانده است و برخی تحلیلگران می‌گویند ترامپ برای رسیدن به مقصود خود، هر ماه تحریم‌های جدیدی برای ایران اعمال می‌کند.
اما نتایج دو تحریم اخیر، عدم موفقیت ترامپ در رسیدن به مقاصد خود را حداقل در کوتاه مدت نشان می‌دهد، هرچند میتوانیم با جرات بگوییم اثر این تحریم ها در دراز مدت نشان داده خواهد شد.

تاثیر تحریم بر بازار آهن آلات
 
بررسی مصداقی تاثیر تحریم‌ها
و اما تاثیر این اتفاقات بر بازار را از چند جنبه می‌توان بررسی کرد.
در حال حاضر مهم‌ترین عامل افزایشی شدن قیمت نوسانات بازار ارز و طلا می باشد. به‌خصوص بعد از تنش بین ایران و عربستان بر سر حمله به نفت‌کش‌ها و خطر بسته شدن تنگه هرمز که از عوامل تقویت قیمت طلای جهانی در هفته‌های آتی هستند.  
بازارهای فولاد به تفکیک نوع محصول نهایی ممکن است، رفتار متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال مقاطع طویلی مثل میلگرد که از لحاظ تعداد تولیدکنندگان بالا هستند، توانسته‌اند در بازار داخلی به خودکفایی برسند. اما در مورد قیمت نبشی و ناودانی باید از زاویه دیگری نگاه کرد.
این محصول از ورق تولید می شود و از آنجایی که ظرفیت تولید ورق کمتر از مقاطع طویل است، در هنگام بروز نوسانات ارزی کنترل بازار ورق مشکل‌تر از میلگرد است.
بنابراین هرچند بازار با مقاومت نسبت به تقاضا در کوتاه مدت، می تواند قیمت نبشی و ناودانی را کنترل کند، اما با شکستن این مقاومت امکان افزایش قیمت در حوزه مقاطع ساختمانی از قبیل نبشی و ناودانی خواهیم بود.
 
 تفاوت حائز اهمیت در قیمت میلگرد و نبشی
نکته‌ای که باید به آن توجه شود، تفاوت‌های میان تولید میلگرد و نبشی است. همانطور که گفته شد، میلگرد در تولید داخل به خودکفایی رسیده است و به‌عبارتی می‌تواند تمام سایزهای میلگرد آجدار را توسط بیش از 10 کارخانه خصوصی و دولتی تولید نماید. بنابراین در هنگام نوسانات ارزی در کشورمان، قیمت میلگرد کمتر از نبشی تحت تاثیر قرار میگیرد.
البته این نکته را هم باید مد نظر قرار داد که همواره باید یک اختلاف قیمت منطقی بین قیمت ورق و میلگرد باشد. بنابراین با توجه به اینکه نبشی از ورق تولید می شود، فاصله بین قیمت نبشی و میلگرد نیز باید حفظ شود.
اما متاسفانه با توجه به وجود محدودیت های عرضه ورق در بورس کالا، این اختلاف قیمتی در ایران کنترل نشده است و هنوز نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد است. درحال حاضر، عرضه ورق گرم در بورس کالا تنها توسط فولاد مبارکه و با حجم حدود 120 هزار تن در ماه صورت می‌گیرد.
 
 قیمت نبشی و ناودانی پس از تحریم‌ها
 
تاثیر تحریم‌ها بر بازار در نیمه دوم اردیبهشت
و اما از نیمه اردیبهشت به بعد، یعنی بعد از شروع تنش‌ها بین ایران و آمریکا در دور جدید تحریم‌ها، بازار با کنترل تقاضا و همچنین عقب‌نشینی در برخی حوزه‌ها همراه بود، اخبار تحریم‌ها در ابتدا موجب ایجاد تنش به بازار داخلی ایران گردید اما بعد از یک روز با شفاف سازی‌های صورت گرفته توسط دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا، شاهد بازگشت دوباره آرامش به بازار بودیم.
و اما می‌دانیم که ایران به‌جز آهن آلات ، در زمینه مس و آلومینیوم هم تحریم شده است و در بازارهای جهانی فروش این محصولات کاهش خواهد یافت.
این موضوع به همین جا ختم نخواهد شد، چرا که ایران به‌دنبال بازارهای ثانویه در سطح بین الملل می باشد و از هر راهی بازار صادراتی خود را هر چند کمتر از قبل، حفظ خواهد کرد. 
در این بین، چین که همزمان با جریانات پیش آمده در جنگ تجاری با آمریکا به سر می برد، در حرکتی تلافی جویانه تعرفه بسیاری از کالاهای وارداتی از آمریکا را افزایش داد.
به عبارتی چین دوشنبه این هفته اعلام کرد که بروی 5000 کالای وارداتی از آمریکا تعرفه تنبیهی از 10% تا 25% وضع میکند. نکته بسیار مهم اینکه این تعرفه‌ها بر روی واردات از آمریکای شمالی اعمال می‌شود و شرکت‌های بزرگی به شدت از این موضوع آسیب خواهند دید.
 منابع تامین روی و سرب و مس دنیا محدود است و موضوع فوق باعث می‌شود تا کم کم شاهد حضور دلالان چینی در بازار ایران به منظور خرید باشیم.