به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۱۷۹۰۵۱

حرکت رفت و برگشتی دلار در بازار امروز

گروه اقتصادی: طی روزهای اخیر نرخ دلار حرکت رفت و برگشتی داشته و در مقاطعی با افزایش و در ساعاتی از روز با کاهش مواجه بوده است؛ البته به نظر می‌رسد دلالان نیز بر روی افزایش یکباره قیمت مقاومت می‌کنند.
حرکت رفت و برگشتی دلار در بازار امروز
 طی روزهای گذشته بازار ارز اگرچه در برخی ساعات روز، نوساناتی را تجربه کرده است، اما به طور کلی، روندی باثبات را در پیش گرفته که در نهایت، دامنه مشخصی از نوسان را در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد رقم زده است. آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت، نمی‌توان با شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور، جهش نرخ ارز را متصور بود و همین امر سبب می‌شود تا سناریوهای خرید ارز برای سرمایه‌گذاری، با ریسک بالاتری مواجه باشد.بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر از بازار فردوسی حکایت از آن دارد که تعداد دلالان هر هفته نسبت به هفته قبل از آن، به مراتب کمتر می‌شود و حتی اگر هم حضور داشته باشند، در اعداد و ارقام خرد اقدام به انجام معامله می‌کنند. به نظر می رسد با باز شدن فضای تأمین بیشتر ارز از سوی صرافی‌ها و شرکت‌های تضامنی با نرخی معقول برای مردم و متقاضیانی که در سرفصل‌های ۲۱ گانه بانک مرکزی برای خرید ارز قرار می‌گیرند، دیگر دلالان فضای جولان‌های آنچنانی در بازار ارز را ندارند و نمی توانند شرایط را به گونه‌ای پیش ببرند که برخی دارندگان سرمایه‌های خرد را وارد فضای هیجانی کنند.آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، طی روزهای اخیر اگرچه نرخ دلار حرکتی رفت و برگشتی (افزایشی- کاهشی) را تجربه کرده است، اما دلالان هم بر روی افزایش نرخ ارز مقاومت می‌کنند و می‌دانند که حضور فعال بازارساز اجازه نمی‌دهد که بتوانند سود بالایی از نوسانات بازار داشته باشند. این در حالی است که حتی بازیگران بازار ارز خارج از صرافی‌ها نیز که محل کارشان حاشیه خیابان و به یک دستگاه پز یا حساب‌های بانکی محدود است، حاضر نیستند برای تکمیل موجودی خود ریسک خرید ارز با نرخ بالا را بپذیرند.

یکی از فروشندگان دلار که در حاشیه خیابان فردوسی، روزهای متمادی حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توانایی مالی بسیاری از معامله گران ارز خارج از سیستم صرافی اکنون پایین است و آنها نمی‌توانند خریدهای کلان انجام دهند، ضمن اینکه آن دسته از معامله گران نیز که توانایی مالی بالاتری دارند، ریسک بالایی نمی‌پذیرند و مطمئن نیستند که اگر قیمت ارز بالا برود، بانک مرکزی چه تدبیری برای کنترل بازار خواهد داشت و آیا آنها از پس آن برمی آیند یا خیر. بنابراین خود معامله گران نیز تمایلی به جهش نرخ در خریدها از خود نشان نمی‌دهند.وی افزود: به هر حال معامله گران خارج از صرافی نیز برای معاملات خود سطحی از ریسک را در نظر می‌گیرند و بر اساس آن پیش می‌روند. در زمان‌هایی که قیمت بالا است اقدام به خرید نمی‌کنند و بنابراین موجودی تأثیرگذاری نیز در دست ندارند که بخواهند در اوج قیمتی، قیمت را بالا نگاه دارند. البته صرافی‌ها نیز این روزها نقش فعال‌تری نسبت به قبل دارند.امروز یکشنبه ۱۲ خرداد ۹۸ قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳,۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۳,۵۰۰ تومان و هر یورو برای خرید ۱۵,۳۰۰ تومان و برای فروش ۱۵,۴۰۰ تومان است.این درحالی است که قیمت بازار آزاد نیز با نرخ صرافی های بانکی همراه است یا در مواردی ده تا بیست تومان بالاتر است.
مرجع : مهر
برچسب ها: بازار ارز