به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۳ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۷۹۰۷۷

افت شدید تولید جهانی نفت در ۶ ماه گذشته

گروه اقتصادی: بررسی وضعیت تولیدکنندگان بزرگ نشان می‌دهد که عرضه جهانی نفت در شش ماه گذشته دچار اختلالات روز افزونی شده است. اما آیا این اختلالات به کمبود عرضه جهانی نفت منجر می‌شود؟
افت شدید تولید جهانی نفت در ۶ ماه گذشته
پاسخ به این پرسش با توجه به نوع نفت مورد بحث، پاسخ دشواری خواهد بود. آمارهایی که از سوی گروه "انرژی اینتلیجنس" منتشر شده است، نشان می‌دهد تولید جهانی نفت در آوریل به ۹۶.۷۹ میلیون بشکه در روز رسید که بیش از ۲ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سطح تولید در پایان سال ۲۰۱۸ داشت، ولی در مقایسه با آوریل سال گذشته میزان تولید ۵۷۰ هزار بشکه در روز بالاتر بود که مطابق با رشد تقاضا برای نفت است.چنین آماری از تولید جهانی نفت کلی بوده و جزئیات بسیاری را نادیده گرفته است. اکثر پالایشگاه‌های جدیدی که طی سال‌های اخیر در آسیا و خاورمیانه ساخته شده‌اند برای فرآوری نفت سنگین و ترش طراحی شده‌اند.البته رشد عرضه نفت، مربوط به نفت سنگین نبوده است. رونق تولید صنعت نفت شیل در منطقه پرمیان آمریکا باعث افزایش عرضه نفت سبک شده که در آوریل بر مبنای سالانه بیش از ۱.۸ میلیون بشکه در روز رشد کرد. در مقابل رشد آن از پایان سال ۲۰۱۸ تاکنون کمتر و تنها ۱۶۰ هزار بشکه در روز بوده است.وضعیت برای بازار نفت سنگین اما کاملاً متفاوت است. افت تولید در ونزوئلا که از سال‌ها سوءمدیریت و نبود سرمایه گذاری رنج می‌برد تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی این کشور را تشدید کرد و باعث افت شدید عرضه جهانی بر مبنای ماهانه و سالانه شده است. تأثیر مشکلات ونزوئلا بر بازار نفت سنگین با ادامه افت تولید نفت مکزیک که پیش از این انتظار می‌رفت امسال معکوس شود، تشدید شده است.

اوج‌گیری رشد تولید کانادا در نخستین ماه‌های امسال که به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت محدود شده بود، تأثیر چندانی در جبران افت تولید نفت سنگین نقاط دیگر نداشته است.در این بین، عربستان سعودی، روسیه و اکثر تولیدکنندگان خلیج فارس گرید نفتی مدیوم را تولید می‌کنند. تولید نفت عربستان سعودی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ برای جبران تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزایش یافت و تولید بیش از میزان ضروری آن باعث اشباع عرضه شد. اما از ژانویه افت تولید ایران با افزایش تولید نفت مدیوم نقاط دیگر جبران نشده است.معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران برای هشت خریدار بزرگ این کشور در اوایل ماه مه تمدید نشد و عربستان سعودی نیز فعلاً تمایلی برای افزایش تولید ندارد و ترجیح می‌دهد توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس تمدید شود.بر اساس گزارش بلومبرگ، نگاهی به وضعیت عرضه جهانی نفت نشان می‌دهد که مطمئناً عرضه نفت سبک هیچ گونه کمبودی ندارد اما وضعیت برای گریدهای نفتی سنگین و مدیوم متفاوت است. کاهش ۲ میلیون بشکه در روز نفت از پایان سال ۲۰۱۸ مربوط به نفت مدیوم و سنگین بوده و رشد عرضه نفت سبک کمک چندانی به افت تولید گریدهای مذکور در این مدت نکرده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار نفت