کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۶۰هزار خودرو در کارخانه‌ها خاک می‌خورد!

رویداد 24 , 13 خرداد 1398 ساعت 11:05

گروه اقتصادی: به تازگی آماری از خودروهای ناقص و فروخته نشده در کارخانه‌ها منتشر شده که بر مبنای آن بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص و غیرتجاری درگیر تامین قطعات وارداتی هستند و بخش زیادی از این خودروها نیازمند قطعاتی مانند ایربگ، ECU و ABS هستند که وابستگی زیادی به واردات دارند.


رعنایی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی در آماری که از وضعیت بخش خودرو داده، گفته «بخش زیادی از این خودرو‌ها به دلیل کمبود برخی ازقطعات زمینگیر شده‌اند.»بخشی از قطعات در داخل کشور تولید می‌شود و برخی قطعات از خارج کشور به ایران وارد می‌شود. بدهی قطعه سازان از یک سو و تحریم‌های خارجی از سوی دیگر باعث شده خودروهای ناقص بسیاری در کارخانه‌ها دپو شوند.قطعه سازان می‌گویند تسهیلاتی که دولت قرار است به قطعه سازان بدهد، تنها نیمی از مشکل را حل می‌کند؛ این بدان معناست که حل تمام مشکل قطعه‌سازان، باز هم برخی قطعات به دست خودروساز نخواهد رسید.از سوی دیگر قطعاتی که به صورت واسطه‌ای وارد کشور می‌شوند، درگیر پروسه طولانی واردات شد‌ه‌اند و قطعاتی که در داخل وجود ندارند و باید در داخل تولید شوند نیز نیازمند واردات مواد اولیه هستند که بر این اساس روند واردات کار را کند کرده است. بدین ترتیب بخش اعظم خودروهای تولید شده به خاطر نداشتن قطعاتی همچون ایربگ، کامیپوتر خودرو و ... در انبار کارخانه‌ها دپو شده و امکان فروش ندارند.

مهدی مطلب زاده نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: مشکل اصلی عدم تامین نقدینگی از سوی خودروساز به قطعه‌ساز است. در تمام دنیا این گونه است که کلیه قطعات در کشور‌ها تولید نمی‌شوند و بخشی از قطعات را به دلیل صرفه اقتصادی وارد می‌کنند.او در خصوص تولید قطعات می‌گوید: در صورتی که تولیدات در تیراژ بالا باشد صرفه اقتصادی دارد به عنوان مثال برخی از قطعات ما نیز که در داخل تولید نمی‌شود و وارد می کنیم که شامل ایربگ و قطعات الکترونیکی می‌شوند. تحریم‌های کنونی علیه ایران باعث شده قطعات خودروها به کشور وارد نشود و به دست خودروساز نرسد و طبیعی است خودرو بدون قطعات قابلیت فروش نداشته باشد.مطلب زاده می‌گوید: در حال حاضر حدود ۱۶۰ هزار خودرو کف کارخانه‌ها خاک می‌خورد و هنوز تجاری نشده‌اند و این نقص خودرو‌ها هم به ضرر مصرف کننده شده و هم برای خودروساز مشکل ایجاد کرده زیرا سرمایه آنها هم خوابیده است این سرمایه بلوکه شده در این زنجیره باعث زیان برای کل این صنعت شده است.

او ادامه می‌دهد: راهکاری که می‌توان در شرایط کنونی ارائه داد این است که برای صنعت خودرو ارز حاصل از منشاء صادرات را حذف کنند و برای این صنعت انتقال ارز آزاد باشد تا بتوانند این مشکلات را حل کنند.او با اشاره به کلیپی که اخیرا با نام گروگان گیری خودروساز توسط قطعه ساز پخش شده می‌گوید: در این کلیپ گفته شده یکی از قطعه‌سازان بزرگ با ایجاد انحصار در تامین قطعات ایران خودرو در مواقع خاص اقدام به توقف تامین قطعه، خواباندن خطوط تولید خودرو می‌کند؛ این در حالی است که این مشکلات تنها به دلیل شرایط بحرانی کنونی و شدت تحریم‌هاست و این دعوا‌ها بی فایده است زیرا این دست از شایعات نه به نفع خودروساز است، نه به نفع قطعه ساز و تنها دودش به چشم مصرف کننده و در نهایت این صنعت می‌رود.


کد مطلب: 179087

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179087/۱۶۰هزار-خودرو-کارخانه-ها-خاک-می-خورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir