به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۱۷۹۱۹۸

مردم از هر دو جریان سیاسی زده شدند

مردم از هر دو جریان سیاسی زده شدند
گروه سیاسی: یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به حضور مستمر و مرتب دو هفته یکبار خود و تعداد دیگری از سیاسیون در دفتر و با مدیریت ابوترابی گفت: در این جلسات سعی می‌کنیم در مسائل، مشترکات را پیدا کرده و روی آنها تکیه کنیم و در کنار آن هم نشست‌هایی با بعضی از مراجع و علمای قم و برخی از علمای شورای نگهبان داشته‌ایم که البته همه استقبال می‌کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسن رهامی، در واکنش به طرح موضوع گفت‌وگوی ملی در میان چند نفر انگشت شمار از سیاسیون و پیش نیازهای لازم برای تبدیل آن به یک گفتمان در میان جریان‌های سیاسی گفت: مساله گفت‌وگوی ملی مدت‌ها مطرح بوده که بعد از قضایای سال ۸۸ جریان‌های سیاسی کشور به این نتیجه رسیدند که برخی از مسائل بین طرفین مشترک است.

وی افزود: جناح‌های سیاسی و به ویژه دو جریان اصلی اداره‌کننده کل کشور یعنی دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب یا همان جریان خط امام، از ابتدای انقلاب تقریبا در تمام دور ها در صحنه بودند و بر حسب مورد گاهی جریان اصول‌گرا زمینه حضور بیشتری پیدا کرده و گاهی هم جریان خط امام و اصلاح‌طلب. اما برخی مسائل و نقطه نظرهایی که نقاط افتراق بوده بزرگ‌تر شدند و چون کمتر مجال گفت‌وگو حل و اختلاف نبود، این مسائل اختلافی شکاف ایجاد کرد در حالی که نقاط مشترک خیلی بیشتر از نقاط اختلاف بود و در نهایت این قضایا به مسائل سال ۸۸ و ۸۹ منجر شد.

وی گفت بعد از سال ۸۸ طرفین احساس خطر شدید کردند و بعد از آن به صورت غیر رسمی از هر دو طرف، افراد دلسوز و افرادی که علاقه‌مند به حفظ وحدت و اقتدار جامعه بودند، نشست‌هایی را برگزار کردند. رهامی با عنوان اینکه تاکنون با حضور روحانیون و مسئولیان مطرح و افراد سرشناس از جریان‌های سیاسی چندین جلسه برگزار شده است، گفت: این جلسات کماکان به دو صورت ادامه پیدا می‌کند. یک صورت آن به این شکل است که تعدادی از نمایندگان مجلس با جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا جلساتی دارند و بخش دیگر بحث راجع به گفت‌وگوی ملی هم بیشتر در میان دانشگاهیان و صاحب‌نظران علمی و فکری مطرح است.

رهامی با اشاره به حضور مستمر و مرتب دو هفته یکبار خود و تعداد دیگری از سیاسیون در دفتر و با مدیریت ابوترابی‌فرد گفت: در این جلسات سعی می‌کنیم در مسائل، مشترکات را پیدا کرده و روی آنها تکیه کنیم و در کنار آن هم نشست‌هایی با بعضی از مراجع و علمای قم و برخی از علمای شورای نگهبان داشته‌ایم که البته همه استقبال می‌کنند. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به جلسه‌ای مفصل که پیش از درگذشت آیت الله مومن با او و آیت الله یزدی داشته‌اند، گفت: آیت الله مومن خیلی استقبال کردند و در آن جلسه گفتند که ای کاش این کارها را زودتر شروع می‌کردید، چه بسا به قضایای ۸۸ منجر نمی‌شد. وی با اشاره به اینکه کماکان در حال ادامه این نشست‌ها هستند، گفت: باید انعطاف بیشتری در سطوح بالای سیاسی و در سطح کلان قدرت پیش بیاید. به طور مثال در قضیه تایید صلاحیت نمایندگان مجلس و همچنین در میان وزرا و غیره این شرایط فراهم شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما پیشنهاد داده‌ایم که در سطح کلان هر دو جریان اصیل و علاقمند به انقلاب، به نسبت جایگاه و پایگاهی که دارند و نیز نسبت به عقبه سیاسی‌شان بتوانند در اداره امور سیاسی کشور مشارکت داشته باشند این خیلی مهم است که این گفت‌وگوها و نشست‌ها عملا به نتیجه منجر شود یعنی اینکه دوستان علاقه‌مندی هستند که از نظر تخصص و تعهد و سوابق کاری توانایی بسیار بالایی دارند اما در انتخابات مجلس می‌خواهد حضور و شرکت پیدا کنند و بهانه‌هایی تحت عناوین اینکه قبلا با کدام جریان در ارتباط بوده‌اید و  بدون اینکه محکومیتی داشته باشند یا رایی علیه آنها صادر شده باشد، توسط نهادهای تصمصم‌گیر اصلی از حضور، محروم می‌شوند. به طور مثال در شورای نگهبان همانطور که ما در جریان اصولگرا فقیه و حقوق‌دان داریم در جریان اصلاح‌طلب و خط امام هم همان اندازه یا بیشتر فقیه و حقوقدان داریم و در واقع این افراد هم باید در شورای نگهبان حضور داشته باشند، یعنی گفت‌وگوی ملی باید منجر به مشارکت هر دو جریان در نهادهای تصمیم‌گیر شود.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با عنوان اینکه باید در شورای نگهبان به همان نسبت که از اصواگرایان حضور دارند از جریان اصلاح‌طلب هم  حضور داشته باشند، گفت: تریبون‌های نماز جمعه تقریبا بلااستثنا در اختیار جریان اصولگرا است و اصلاح‌طلبان چندان نقشی در اداره تریبون‌های رسمی کشور ندارند و اکثریت جامعه احساس می‌کنند که این تریبون‌ها فقط به وسیله یک جناح اداره می‌شود، در نتیجه فاصله می‌گیرند و حضورشان کمتر می‌شود. وی با عنوان اینکه در زمان امام، نیروهای خط امامی به امام بسیار وفادارتر از جریان اصولگرا یا جریان محافظه‌کار بودند، گفت: باید تلاش کنیم که همه جناح‌های اصیل انقلاب که به اصل نظام و امام وفادار هستند در مراکز تصمصم‌گیری حضور پیدا کنند.

این فعال سیاس اصلاح‌طلب افزود: کسانی که از قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تا الان وفاداری‌شان را به امام، خط امام،  نهضت نشان داده‌اند علی‌القاعده باید در تصمصم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و نظر آنها رعایت شود و تلاش ما هم در این راستا هست. رهامی در پاسخ به اینکه چه چیزهایی نیاز است که این موضوع به سطوح بالاتر قدرت راه بیابد و در نهایت اجرایی شود، گفت: در جلساتی که ما داشته‌ایم مشخصا پیشنهاد دادیم در انتخاب حقوق دان‌ها و فقهای شورای نگهبان افرادی را پیشنهاد بدهیم که آقایان و رهبری آنها را بپذیرند. در تایید صلاحیت‌ها هم ملاک و میزان آن چیزی باشد که در قانون آمده است و ملاک قانون و مواضع افراد در طول ۴۰ ساله انقلاب و نظام باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به شعار عبور از جریان‌های سیاسی که در سال ۹۶ مطرح شد، فکر می‌کنید که این گفت‌وگوی ملی چقدر راهبردی و راهگشاست، گفت: تعدادی از مردم که از هر دو جریان سیاسی زده شدند ممکن است احساس کنند و بگویند که ۴۰ سال کشور دست شما بوده و نتوانسته‌اید مشکلات اساسی آن را حل کنید. یک بخشی از حرف‌ها و نظرشان هم شاید صحیح باشد اما دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در بطن و در عمق جامعه نفوذ دارند و اگر جریان سومی هم معترض به هر دو جریان باشد، هنوز به طور رسمی و به صورت یک جریان سیاسی با رهبران مشخص تنظیم و مطرح نشده است.

وی ادامه داد: اگر دو جریان اصلی با هم کنار بیایند و برای حل معضلات جامعه با هم همکاری کنند و مردم ببینند که این‌ها در مسائل کلان جامعه اختلافات سیاسی‌شان را کنار می‌گذارند و مثلا در حل مشکل گرانی، مشکل اشتغال و تورم می‌توانند، با هم همکاری کنند، دوباره برمی‌گردند و به جریان‌ها علاقه‌مند می‌شوند.
رهامی افزود: اگر این اتفاق‌ها نیافتد  طبیعی است که مردم از دو جریان اصلی که از اول انقلاب در گردانندن جامعه و کشور حضور داشته‌اند، فاصله می‌گیرند و اگر فاصله گرفتند معلوم نیست که آن جریان سومی که رشد کرده و طرفدار پیدا می‌کند، به اصل نظام، قانون اساسی و اساس جمهوری اسلامی چقدر اعتقاد داشته باشد و ممکن است اصل مدیریت تحرکات سیاسی از دست نظام خارج شود.

رهامی درباره جایگاه گروه‌هایی مثل جریان احمدی‌نژاد و ملی مذهبی‌ها گفت: فعلا که آنها در گفت‌وگوهای اصلی حضور نداشته و دعوت هم نشده‌اند در واقع اگر چتر نظام گسترده بشود، آنهایی که از نیروهای وفادار به کشور و قانون اساسی هستند و به منافع ملی علاقه‌مند هستند، می‌توانند زیر این چتر قرار بگیرند.
وی افزود: به نظرم اگر گفت‌وگو گسترش پیدا کند، آن وقت نوبت به بعضی جریان‌ها هم میرسد و چه اشکالی دارد که چتر نظام گسترده بشود و این‌ها را زیر خود بگیرد. البته آنهایی را که به اصل نظام وفادارند.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: فعلا ما مسائلی مثل ممنوع التصویری خاتمی و رفع حصر آقای کروبی و موسوی و مسائل روشن اینچنینی را نتوانسته‌ایم حل کنیم حالا چه برسد به حضور برخی جریان‌ها در بطن اتفاقات سیاسی. در واقع سعه صدری که برای حل این مسائل لازم است هنوز ایحاد نشده و مسئولان باید سعه صدر بیشتری نشان بدهند تا مشکلاتی که مثل استخوان لای زخم مانده و ادامه پیدا کرده است، حل بشود.
برچسب ها: محسن رهامی