به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۷۹۲۴۶

کم مصرف کنید تا بستانکار شوید!

گروه اقتصادی: مصوبه دولت درباره بهای آب و برق از تشویق کم مصرف‌ها حکایت دارد و یکی از مکانیزم‌های این تخفیف این است که خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین­‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش می­‌دهند، در قبوض آینده‌ای که می‌خواهند پرداخت کنند، بستان‌کار شوند و معادل آن را پرداخت نکنند.
کم مصرف کنید تا بستانکار شوید!
اواخر نخستین ماه سال بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد.نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.مصوبه مذکور به طور اختصاصی، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به کم مصرف‌ها در دومین بند این مصوبه آمده است: با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزایش تعرفه خواهند داشت.این در حالی است که طبق بند پنجم این مصوبه خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می‌دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

کم‌مصرف‌ها مشمول تخفیف می‌شوند
در این راستا، علی سیدزاده - مدیرکل دفتر مدیریت و کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه هیأت وزیران که در ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۷ ابلاغ شد، اظهار کرد: در این مصوبه موضوعاتی در بحث الگوی مصرف در حوزه آب و برق مطرح شد. الگوی مصرف آب مطابق تبصره چهار بند پ ماده یک قانون توسعه بهینه سازی آب شرب روستایی که در سال ۱۳۹۴ توسط مجلس مصوب شده است، توسط وزارت نیرو تعیین، ابلاغ و در کارگروه سازگاری با کم آبی پیشنهاد و در نهایت مصوب شد.وی ادامه داد: با این مصوبه هیأت وزیران این اجازه به شرکت‌های آب و فاضلاب داده شد که الگوی مصرف را پیاده سازی کنند. در بند پنج این مصوبه صراحتاً ذکر شده است که خانوارهایی که مصرف آب آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد. یعنی به میزان کاهش مصرفی که داشته‌اند، مشمول تخفیف می‌شوند.

کم مصرف‌ها از دولت بستان‌کار می‌شوند
مدیرکل دفتر مدیریت و کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره مکانیزم تخفیف مذکور، توضیح داد: یکی از مکانیزم‌های این تخفیف این است که مشترکان در قبوض آینده‌ای که می‌خواهند پرداخت کنند، بستان‌کار شوند و معادل آن را پرداخت نکنند. این یکی از مشوق‌هایی برای مشترکان و خانوارهایی است که به نوعی مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف را داشته باشند. درواقع مشترک معادل حجمی که مصرف را کاهش داده است مشمول تخفیف خواهد شد.

نحوه محاسبه الگوی مصرف آب
سیدزاده در ادامه درباره نحوه محاسبه الگوی مصرف گفت: محاسبه الگوی مصرف مبانی مختلفی دارد که بعد خانوار و این‌که در هر خانواده‌ای به صورت میانگین چند نفر زندگی می‌کنند مهم‌ترین آن است. میانگین بعد خانوار نیز توسط آخرین سرشماری که توسط مرکز ملی آمار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است، در بخش شهری در کشور ۳.۳ دهم نفر است.یعنی هر خانواده به صورت میانگین ۳.۳ نفر دارد.وی ادامه داد: بعد دیگر میزان سرانه‌ای از مصرف آبی است که تعیین شد.این میزان برای هر نفر که بر اساس نشریه ۱۱۸-۳ سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده شده است که چه سرانه‌هایی برای مصرف آب در نظر گرفته شود. موضوع که در کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح شد، سرانه ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز ملاک قرار گرفت که اگر این سرانه در بعد خانوار ضرب و تبدیل به مترمکعب شود میانگین کشوری آن ۱۵ مترمکعب در ماه است.مدیرکل دفتر مدیریت و کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: بنابراین اگر یک خانواده با ۳.۳ نفر در ماه ۱۵ مترمکعب مصرف کند، الگوی مصرف را رعایت کرده است. البته این ارقام میانگین هستند و ممکن است بعد خانوار در استان‌های مختلف، متفاوت باشد. اما سرانه برای هر ایرانی ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز در نظر گرفته شده است.سیدزاده درباره نحوه اطلاع‌رسانی به مردم هم توضیح داد: مقرر شده است اطلاع‌رسانی توسط واحدهای منتشر کننده قبوض آب در شرکت آب و فاضلاب انجام شود. بنابراین چنانچه مشترکی پرمصرف باشد، هشدار خواهد گرفت و اگر کم‌تر از الگوی مصرف، مصرف کند تشویق خواهد شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مصرف برق