به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۷۹۲۵۳

یک نشانه نگران‌کننده برای اقتصاد

گروه اقتصادی: تا چند ماه پیش بازار نفت در دست خریداران بود و اکنون با روند ریزش قیمت نفت، فروشندگان کنترل بازار را به دست گرفته‌اند.
یک نشانه نگران‌کننده برای اقتصاد
قیمت‌های نفت که همواره نوسان داشته‌اند از اوج خود در آوریل بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده‌اند که ناشی از تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی بوده است. سرمایه‌گذاران نگران هستند که جنگ تجاری آمریکا با چین و تهدید دونالد ترامپ برای وضع تعرفه روی واردات کالاهای مکزیکی، به رشد اقتصادی آسیب بیشتری وارد کند. بهای معاملات نفت آمریکا حتی با وجود صعود بازارهای سهام، روند کاهشی پیدا کرده است.چشم‌انداز قیمت‌های نفت نسبت به شش هفته پیش که دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا را تشدید کرد و جنگ داخلی نزدیک پایتخت لیبی درگرفت، بسیار تفاوت کرده است. برخی از تحلیلگران این احتمال را مطرح کرده بودند که نفت کافی برای عرضه وجود نخواهد داشت و قیمت‌ها ممکن است به ۹۰ دلار در هر بشکه یا حتی بالاتر جهش پیدا کنند.تام کلوزا، مدیر جهانی تحلیل انرژی در "اویل پرایس اینفورمیشن سرویس" می‌گوید همه متعجب شده‌اند و اکنون نسبت به پیش بینی‌هایی که درباره رشد تقاضای جهانی برای نفت انجام شده است، تردید دارند.

افت قیمت‌های نفت تنها یکی از سیگنال‌های متعددی هستند که بازارها در هفته‌های اخیر ارسال کرده‌اند و چشم‌انداز اقتصاد جهانی را تیره‌تر کرده‌اند. قیمت‌های سایر کالاهای صنعتی مانند مس، نیکل و فولاد نیز سقوط کرده است. بازارهای سهام در کشورهایی که وابستگی بالایی به تجارت جهانی دارند نظیر کره جنوبی، ژاپن، آلمان و تایوان نیز سقوط کرده‌اند.به نظر می‌رسد نگرانی‌های اقتصادی مشابهی که بازده اوراق قرضه دولتی در آمریکا را پایین برده‌اند، عامل پایین رفتن قیمت‌های نفت بوده‌اند.انتشار آمار رسمی که نشان داد ذخایر سوخت در آمریکا بالا رفته است، جدیدترین نشانه از ضعیف شدن تقاضا بود. میزان عرضه معمولاً اوایل ژوئن که فصل تعطیلات تابستانی در آمریکا آغاز می‌شود، محدود می‌شود اما ذخایر نفت هفته گذشته حدود ۷ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاترین سطح رشد در دو سال گذشته بود.

شاخص قیمت نفت آمریکا طی یک سال گذشته نوسان زیادی داشته و قیمت آن اکنون تقریباً مشابه سه سال پیش است.در روزهای اخیر بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که قیمت‌های نفت بهبود خواهد یافت اما برعکس چنین چیزی اتفاق افتاد. تحلیلگران می‌گویند کاهش قیمت‌های نفت به دلیل عوامل موقتی بوده است. سرمایه گذاران چندین ماه است که با انتظار برای بالا رفتن قیمت‌ها، قراردادهای معاملات آتی نفت را خریداری کرده‌اند. اکنون که احتمال افزایش قیمت‌ها رنگ باخته است، این قراردادها برای فروش عرضه شده‌اند.پس از اینکه چین و آمریکا موفق نشدند به توافق تجاری دست پیدا کنند، این نگرانی وجود دارد که صنعت تولید در آمریکا فلج می‌شود و اقتصاد چین آهسته تر از حد انتظار رشد می‌کند.بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اگر دولت آمریکا با چین و مکزیک به توافق تجاری برسد قیمت نفت بهبود پیدا خواهد کرد. با این حال افت قیمت نفت و بنزین به خصوص در این موقع سال که معمولاً بالا می‌روند، ممکن است نشانه نگران کننده از وضعیت اقتصادی باشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار نفت