به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۱۷۹۳۰۱
رییس پلیس تهران: شماره پیامكی از سوی ما اعلام نشده است

پیامک گزارش بی‌حجابی و شماره‌‌ای كه جنجال‌برانگیز شد

پیامک گزارش بی‌حجابی و شماره‌‌ای كه جنجال‌برانگیز شد


گروه جامعه: در واكنش به موضوع گزارش پیامكی خودروهای بدحجابی، عده‌ای در فضای مجازی كمپینی براه انداخته‌اند مبنی بر اینكه شماره خودروهایی كه سرنشینان خانم‌های چادری را دارند را به شماره اعلام شده پیامك بزنند! زیرا به دلیل نبود و یا سخت‌بودن راستی آزمایی در گزارش‌های مردم از طریق پیامك، عملا شماره خودروهای زنان چادری هم وارد سامانه شده و آنان نیز باید به مراجع ذیربط از جمله «پلیس امنیت در خیابان وزرا» مراجعه و در صف پرداخت جریمه بدحجابی بایستند! ظاهرا به همین دلیل بوده كه طی چند روز اخیر تعدادی از كاربران با گرایش‌های مذهبی در فضای مجازی از این موضوع گلایه‌مند بودند كه حتی برای آنان كه بسیار مذهبی هستند و حانواده‌هایشان به شدت به حجاب و رعایت آن اعتقاد داشته و به آن عمل می‌كنند، هم پیامك‌های بدحجابی آمده که باید به پلیس مراجعه كنند! البته امروز، رییس پلیس پایتخت گفته است: «هیچ شماره‌ای برای اعلام گزارش بدحجابی داخل خودروها از سوی مردم وجود ندارد. آنچه که در فضای مجازی اعلام شده ارتباطی با پلیس ندارد و از سوی ما اعلام نشده است.» در همین رابطه، توییت مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی نشان می‌دهد، احتمالا این شماره از آن یك نهاد قضایی (دادسرای ارشاد) باشد:


در همین حال، روزنامه شرق نوشت: در روزهای گذشته دو اتفاق درباره حوزه زنان، آنها را در سرخط خبرها قرار داد؛ یکی ماجرای ارسال پیامک پیرامون بدحجابی و همین‌طور ماجرای بی‌پایان و به نظر حل‌نشدنی ورود زنان به استادیوم. درباره موضوع اول به نظر می‌رسد پلیس چندان از عملکرد پلیس نامحسوس خود راضی نیست، شماره‌ای را برای اطلاع بدحجابی در اختیار مردم قرار داده است تا مردم در صورت رؤیت کشف حجاب در خودرو، شماره پلاک ماشین را در اختیار پلیس قرار دهند. در واقع پلیس از مردم خواسته است مانند پلیس نامحسوس عمل کنند. اما مسئله اینجاست که اگر پلیس نامحسوس را شغل تلقی کنیم، این کاری که پلیس از مردم خواسته است، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در شرایطی که به نظر می‌رسد بسیاری از دشمنان داخلی و خارجی وحدت مردم را نشانه گرفته‌اند، حالا پلیس از مردم می‌خواهد گزارش یکدیگر را بدهند و درباره بدحجابی و کشف حجاب که تعریف مشخصی از آن وجود ندارد، هر کسی از ظن خودش بدحجاب را به پلیس معرفی کند. اتفاق دوم حضور زنان خواهان ورود به استادیوم، پشت درهای استادیوم آزادی بود که این بار به خشونت کشیده شد و بنا بر روایت شاهدان عینی که پشت درِ استادیوم آزادی بودند، نیروهای پلیس زن با خشونت و کتک، دو نفر از فعالان حوزه زنان را داخل ون‌های پلیس می‌کنند تا بازداشت شوند اما با تلاش دختران و همین‌طور پیگیری‌های نمایندگان مجلس این بازداشت فقط دو ساعت طول می‌کشد.

بی‌حجابی را اطلاع بدهید
اول خردادماه حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، در سخنانی گفته بود: «چرا از انجام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌ترسیم، چرا از پخش این موضوع در شبکه‌های بیگانه و معاند می‌هراسیم، چرا ما از کسانی که به دنبال قانون‌گریزی و بی‌عفتی هستند، فیلم نمی‌گیریم و برای مقامات قضائی نمی‌فرستیم؟» در این حال، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران پیامی را به این شرح منتشر کردند: «اگر کشف حجاب دیدید به شماره پیامک ۱۱۰۱۹۷ (ناجا) شماره پلاک ماشین یا موتور و حدود منطقه رو ارسال کنید». همین ماجرا واکنش متفاوت کاربران فضای مجازی را در پی داشت. به نظر می‌رسد این اطلاعیه در راستای پیامک‌هایی باشد که با ورود موج گرما به کشور برای مالکان خودروها رفت و از آنها خواست برای توضیح درباره بی‌حجابی به پلیس مراجعه کنند. در هفته‌های گذشته رئیس‌پلیس پایتخت با تأیید ارسال پیامک از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای عده‌ای از رانندگان، از تداوم برخورد این پلیس با بدحجابی و بی‌حجابی در خودرو‌های شخصی خبر داد. سردار حسین رحیمی با بیان اینکه پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی‌ای برخورد کند، افزود: مأموران پلیس در سطح شهر خودرو‌هایی را که در آنها کشف حجاب می‌شود، شناسایی و با آنان برخورد می‌کنند. همچنین بعد از اعتراضات به ارسال این پیامک‌ها که عده‌ای می‌گفتند به صورت رندومی ارسال می‌شود، جانشین معاون حقوقی و مجلس ناجا گفته بود: امروز نیروی انتظامی نه با بدحجابی، بلکه با بی‌حجابی برخورد می‌کند. قانون‌گذار به طور واضح عنوان کرده است زنانی که بدون حجاب در معابر عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.کسانی که با ارسال پیامک‌های مذکور به وزیران مراجعه کرده بودند، می‌گفتند به گفته پلیس، گزارش بدحجابی آنها از سوی پلیس نامحسوس ارسال شده است. پلیس نامحسوس وظیفه داشته است شماره پلاک ماشینی که در آن کشف حجاب صورت گرفته را ارسال کند تا پلیس برای فرد خاطی پیامک ارسال کند. حالا پلیس با تخصیص این شماره به مردم از آنها می‌خواهد به عنوان پلیس نامحسوس عمل کنند و هر کسی که به نظرشان بی‌حجاب یا بدحجاب آمد، را به پلیس معرفی کنند؛ کاری که به نظر می‌رسد عواقب آن بررسی مناسب نشده باشد و ممکن است هر کسی به دلیل مشکل شخصی هر شماره پلاکی را برای پلیس ارسال کند.شیما شهرکی، جامعه‌شناس، درباره این شماره به «شرق» می‌گوید: من نمی‌دانم واقعا این کار از منظر حقوقی بررسی شده است یا نه. آیا تعریف مشخصی از بی‌حجابی وجود دارد؟ شاید منی که مثلا روسری رنگی سر می‌کنم به نظر کسی بی‌حجاب برسم، یا فردی که هنگام رانندگی لحظه‌ای روسری‌اش عقب می‌رود هم مصداق کشف حجاب باشد. از طرفی آیا به عواقب این بی‌اعتمادی فکر شده است که بین مردم رایج می‌شود؟‌ مگر اینجا روسیه کمونیستی است که از مردم می‌خواهند رفتار یکدیگر را گزارش بدهند؟ در 24 ساعت گذشته در فضای مجازی دیده‌ایم عده‌ای تصمیم گرفته‌اند مبارزه منفی کنند و شماره پلاک ماشین افراد محجبه را به پلیس بدهند، پلیس چگونه می‌خواهد این شماره‌ پلاک‌ها را تفکیک کند؟ این دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه رشت در ادامه می‌افزاید:‌ من فکر می‌کنم همه این رفتارها به دلیل جواب‌نگرفتن پلیس از رفتارهای گشت ارشادی باشد. اما متأسفانه به جای اصلاح این رفتار، کارهای خطرناکی را پیش گرفته‌اند که قطع به یقین میزان نزاع و برخورد بین مردم را افزایش می‌دهد.

پشت درهای بسته
بعد از ورود گزینشی زنان در چند بازی ملی به استادیوم آزادی و همین‌طور بازی پرسپولیس کاشیما، فعالان زنی که برای آزادکردن حضور زنان به استادیوم تلاش می‌کنند، تصور می‌کردند این‌بار شاید رفتارها نرم‌تر باشد و آنها بتوانند با اغماض نیروهای پلیس، بازی ایران-سوریه را که روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد، بدون واهمه و لباس مبدل ببینند اما ویدئوهایی که آنها ساعتی پس از ورودشان به ورزشگاه از خود منتشر کردند، جز چشمان اشکبار و نگاه‌های بهت‌زده چیزی همراه نداشت. ویدئویی که آنها ارسال کرده بودند، حکایت از برخورد توسط پلیس و همچنین دستگیری موقت دو نفر از دختران داشت. ساره، یکی از دخترانی که در این حوزه فعالیت می‌کند و روز گذشته نیز جلوی استادیوم حاضر بود، در‌این‌باره به «شرق» می‌گوید: برای بازی ایران-سوریه در سایت بلیت‌فروشی گزینه جنسیت را برای خرید بلیت گذاشتند. ما هم مدام چک می‌کردیم و دیدیم و سریع هم بلیت خریدیم. اما به ساعت نکشید که گزینه جنسیت را برداشتند و بعد هم پولمان را پس دادند. چون می‌دانستیم عده‌ای رایزنی می‌کنند، گفتیم شاید بتوانیم داخل شویم و از طرفی نمی‌خواستیم ماجرای ورود زنان به استادیوم به فراموشی سپرده شود. ما دفعات پیش که زنان را گزینشی وارد استادیوم کردند هم شرایط ورود داشتیم، حتی ماشینی دنبالمان فرستاده بودند تا وارد استادیوم شویم اما ما می‌خواستیم با آدم‌های معمولی و دخترانی که دلشان می‌خواهد وارد استادیوم شوند، وارد شویم. این فعال حوزه زنان در ادامه می‌افزاید: وقتی جلوی استادیوم رسیدیم، دیدیم که برای یک بازی بی‌اهمیت کلی نیروی پلیس دور تا دور ورزشگاه را گرفته است. یکی از دوستانمان را زنان پلیس بازداشت کردند و با او برخورد شده بود. کیفش پاره شد و گوشی تلفنش را گرفتند. خواهرش که سوار ماشین بود، با دیدن این صحنه برای کمک به خواهرش سمت پلیس آمد و فقط گفت که با خواهرم چه‌کار دارید که آنها او را هم دستگیر کردند. ما تا‌به‌حال جلوی ورزشگاه چنین رفتاری را ندیده بودیم. به نظرم بعد از ورود گزینشی زنان برای دیدن دو بازی ملی، رفتارها بهتر که نشده بدتر هم شده است. بعد از دستگیری دو تا از دوستانمان، با خانم سیاوشی، نماینده مجلس تماس گرفتیم و شرایط را گفتیم. ایشان هم پیگیری کردند و دو نفر را بعد از اتمام بازی دوباره جلوی ورزشگاه پیاده کردند. 

پیگیری‌های مجلس ادامه دارد
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس که در سال‌های گذشته پیگیر وضعیت ورود زنان به ورزشگاه بود، درباره اتفاق روز پنجشنبه و همچنین اختصاص شماره تلفنی برای گزارش بدحجابی به «شرق» می‌گوید: درباره ماجرای استادیوم، از دو، سه روز پیش با تماس‌های فعالان حوزه زنان که می‌خواستند وارد استادیوم شوند، مشغول رایزنی با پلیس برای فراهم‌کردن شرایط حضور زنان بودیم. منتها مقامات مسئول گفتند حداقل باید از یک ماه پیش پیگیری می‌کردید و در این فرصت کوتاه نمی‌شود این شرایط را مهیا کرد. ما صحبت کردیم که برای خانم‌ها پشت در مشکلی پیش نیاید. من خودم تهران نبودم و با خانم‌ها در تماس بودم. روز پنجشنبه این دوستان با من تماس گرفتند و اعلام کردند که دو نفر از دختران با شرایط بدی دستگیر شده‌اند و مادرشان بی‌قراری می‌کند. من با مقامات مسئول صحبت کردم و شرایط را به ایشان اطلاع دادم. قرار شد مسئول دیگری تماس بگیرد که در تماس ما هماهنگی انجام شد و این دو دختر را پشت در ورزشگاه پیاده کردند. متأسفانه باوجوداینکه تلاش می‌شد برای بازی‌های ملی، زنان بتوانند در چارچوب تعیین‌شده وارد ورزشگاه شوند اما این اتفاق روز پنجشنبه نیفتاد. در‌حالی‌که این بازی چندان پراستقبال و شلوغ نبود، اما همکاری صورت نگرفت.او همچنین درباره درخواست از مردم برای گزارش بدحجابی نیز گفت: یکسری وظایف در چارچوب قانون تعریف شده است و نیروی انتظامی مسئول است که در حوزه خودش از بی‌قانونی‌ها جلوگیری کند و دستگاه‌های مختلف نسبت به وظیفه‌شان به موضوع ورود پیدا می‌کنند. اما اینکه مردم را مکلف کنند تا درباره یکدیگر اطلاع بدهند، به نوعی آدرس اشتباه دادن است. ما به‌شدت از نبود ابزارهای نظارتی رنج می‌بریم و این کار می‌توانست مردم را دستگاه ناظر عمل کند. اما متأسفانه فقط همین یک مورد تیتر شده است. 
برچسب ها: بدحجابی کشف حجاب

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۴:۴۹
وقتی دیدید که واقعیت های خورد و کوچک زیاد می شود و به آنها دامن زده می شود بدانید واقعیت بزرگی در زیر اینها پنهان شده که نظام آن را می خواهد بپوشاند تا دیده نشود. (363854)
امیر
United Arab Emirates
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۹:۲۵
این واقعیت خرد و کوچک نیست بلکه مبارزه با بی حجابی است. زن بی حجاب باعث بوجود آوردن فساد جنسی شده و زمینه های به گناه افتادن جوانان را بوجود می آورد. (363859)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۸:۳۷
شما خودت رو یک جوری تربیت کن که زن دیدی به گناه و فساد نیفتی. می تونی؟ بعید می دونم. (363875)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۴:۱۷
شما هم خودت رو جوری تربیت کن که ندیده چیزی رو به کسی نسبت ندی... (363894)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۸:۱۱
اگه شما ادم شلی هستید چه ربطی به خانم بد حجاب داره؟؟؟؟؟ (363904)
جواب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۲:۱۴
تو که به دیگرون برچسب شل بودن میزنی,خودت سفت هستی؟!!نظرت چیه که اون آقا که بهش میگی شل حالا که مجوزشم داره, پس عین حیوانات یدفعه با لباس زیر بره توی جامعه,اگر هم زنی مثل تو نگاه کرد,همین جوابو به خودت برگردونه که شل نباش و....؟آدمی را آدمیت لازم است,تا کی طفره میخواین برین شماها (363907)
۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ۱۶:۴۱
چرا در مورد جرائم رانندگی که یک عده وحشی با بی توجهی جان مردم رو به خطر میندازند چنین کاری نمی کنند!!!؟ (363857)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۲:۱۳
بد حجابی، روح انسان ها رو به کشتن میده، تبدیل به یک مرده ی متحرک شدن. زنی بد حجاب در کنار همسرش توجه پسری جوان رو جلب میکنه و رابطه ی مخفیانه ، این چه متمدنانه زندگی کردنه؟ انسانیت یعنی نان یک مرد را بخوری و به ريشش بخندی؟ و بالعکس برای آقایون. (363868)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۲:۰۰
نکته اول اینکه دوربینهای طرح ترافیک سر هر چهارراه و همچنین دوربینهای نامحسوس غیر چهارراهها,با قدرت بزرگنماییهای بسیار عالی و فوق العاده,نیاز به این خاله زنک بازیها و جاسوسی همدیگه رو کردن (!؟)که موجب ازبین رفتن اتحاد ملی میشه ,رو بطور کامل مرتفع کرده و من واقعا تعجب کردم ازین پیشنهاد....,دوم اینکه بنظر حقیر,اگر واقعا قصد برخورد با هر نوع بی حجابی رو دارید,سامانه ای رو برای صرفا دسترسی بسیج فعال ,در کشور طراحی کنید ,تا با گزینش اشخاصی تایید شده ,ضمن حفظ آبرو بانوان ,موارد بی حجابی گزارش بشه. (363866)
Sina
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۵:۵۶
نمی گوبم بدحجابی یا بی حجابی خوب است یا بد است، اونقد وضع زندگی مردم خراب هست که این خنده داره، واقعأ کشورهای دیگه اینچیزا رو از ما میبینن چی در مورد ما فکر میکنن، بابا ما مسلمانیم داعشی که نیستیم، ینی چی که شماره پلاکو بدید فیلم بگیرید؟؟ خجالت نداره حتی صحبت کردن در مورد این موضوع؟؟ مردم رو دلزده نکنید،بدتر به کشف حجاب می کشید ک، این کار افراطی و زشته بقرآن،بعضی از افکار قرون وسطی یی انقلاب ما رو نشانه گرفته اندکه مردم رو دل زده کنند،کاش نبینند این خبرها رو از کشورما جهانیان ازماپیامک،فیلم،پلاک (363869)
کامبیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۳:۵۲
کاربر گرامی,ما برای خوشایندو دلخواه افراد کشورهای دیگر که هیییچ,برای خوشایند هیچ مسلمان و نامسلمان,ایرانی و غیر ایرانی,دستورات خداوند رو زمین نمیگذاریم و نادیده نمیگیریم,بله,هیچ کسی منکر کاستی ها نیست,کسی منکر بی عدالتیهانیست,هیچکدام از ما معصوم نیست ولی بیخیالی طی کردن نسبت به تمام این قضایای گفته شده , هنرررر نیست ,بلکه بیشتر فرو رفتن در مرداب تاریکیها و بدبختی هاست,لطفا به قرآن قسم دروغ نخورید,اگر کسی قرار است بخاطر اجرای دستورات خداوند,دلزده وناخرسند بشه,ایرادی نیست,بزارید بشه............... (363891)
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۰۵
1-وقتی امربه معروف میکنی و میگن تو حق نداری و ازت فیلم میگرن و تو فضای مجازی میگزارن
2- به تعداد کافی هم مامور قانون قانونمند نداریم
پس
باید یه راه ارتباط بین قاون و مردم برقرار باشه
این سامانه باید برای موارد دیگر هم فعال بشه (363884)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۵:۰۷
تو یکی زر نزن همین امر به معروفتون واسه اینه یه دختر بچه داره از مدرسش میاد مقنعه افتاده نهی از منکر کنی وگرنه زورتون به دزدا و اختلاسگرا یا گارکرایی که تو زندانن که نمیرسه (363923)
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ۲۳:۵۶
بله باید هر قانون گریزی را نهی از منکر کرد ولی ما مردم دستمان به خودمان میرسد نه اون کله گندها پس همین بچسبیم به امید اون یکی به قول اصفهونی ها کاچی بعضِ هیچی. (364005)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۱۲:۳۳
عالی . طرح بسیار جاب و خوبی است (363888)
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۰۶:۰۶
یادم باشه هر روز شماره پلاک ماشین تو رو ارسال کنم (363908)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۲۰:۰۱
خوبه....با طرف سرجای پارک بحث کردم رفته شماره ماشین رو پیامک کرده به شماره بد حجابی..رفتم وزرا گفتم میخوام فیلم کشف حجاب رو ببینم میگن عکس و فیلم درکار نیست .گزارش شده فلان ساعت فلان جا کشف حجاب کردی..خلاصه گفتن باید تعهد بدی ..گفتم واسه جرم نکرده تعهد نمیدم..حالا میرم مراحل قانونی شکایت کنم....پس پیامک راه خوبی نیست...هست.... (363928)
اسطوره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ۰۲:۲۷
لطفا نرم افزاری برای گزارش بی حجابی ,که مخصوص افرادی گزینش شده از نیروی انتظامی و بسیج فعال وفعالان قابل اعتماد در این عرصه ها باشه, رو طراحی کنید, همچنین اعضا نیز باید با ارائه مدارک معتبر مانند فیلم یا عکس ب ضمیمه تاریخ و ساعت و مکان تخلف صورت گرفته,مدرک دال بر صحت و راستی گزارش شون به واحدها ارایه کنن, تا که در کمال بیطرفی,عدالت وحفظ صیانت و امنیت بانوان,بی حجابی ها گزارش داده بشه.... (364010)