کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اصول طراحی و ویژگی‌های مبلمان اداری استاندارد

18 خرداد 1398 ساعت 15:58


 گروه کسب و کار: مبلمان یکی از پرسفارش ترین محصولاتی می‌باشد که در سال‌های اخیر در انواع سبک‌ها و مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌گردد. طراحان برای طراحی مبلمان اداری بایستی از خواسته‌های مشتریان آگاه بوده و از این طریق بتوانند هماهنگ با خواسته‌های مشتریان و با شرایطی که با انتظارات افراد سازگار می‌باشد، به طراحی و ساخت مبلمان اداری بپردازند. در این راستا بحث ارگونومی مطرح می‌گردد که در این مبحث با توجه به نگرش و احساس افراد از یک محصول، به طراحی و تولید آن می‌پردازند. استفاده از نگرش و نظرات افراد جامعه در طراحی یک‌ محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد و نمی توان تنها با الگوبرداری از نمونه‌های خارجی در زمینه ی طراحی یک محصول موفق بود.
 
اصول طراحی مبلمان اداری
انسان‌ها به طور روزانه در زندگی خود از انواع وسایل و تجهیزات متنوع استفاده می‌کنند و مبلمان اداری از جمله لوازمی می‌باشد که از پرمصرف ترین تجهیزات محسوب می‌گردد و با توجه به کاربرد و کارایی بسیار این محصول بایستی در طراحی و ساخت آن از اصول و قواعد خاصی پیروی کرد. توجه داشته باشید رعایت اصول طراحی مبلمان اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بی توجهی به این اصول می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری شود که ابتلا به اختلالات جسمانی و روحی در خصوص سلامتی افراد از جمله این مشکلات می‌باشد. از این رو مهندسین و طراحان برای سلامتی و بهبود شرایط تمامی اصول و نکات قابل توجه در طراحی مبلمان اداری را زیر نظر داشته و اجرا می‌کنند.
از جمله نکاتی که در طراحان مبلمان اداری در طراحی می‌بایست در نظر داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کفی مناسب: استفاده از جنس نرم با دارا بودن حداقل ۲ سانتی اسفنج در کفی مبلمان الزامی می‌باشد.
ارتفاع مناسب: مبلمان از زوایای مختلف نظیر ارتفاع، پشتی، کفی و دسته ی قابل تنظیم باشند.
دسته مناسب: ارتفاع دسته مبلمان باید به نحوی طراحی گردد که نه زیاد بلند و نه زیاد کوتاه باشد تا افراد برای تکیه کردن مجبور با بیش از بالا یا پایین بردن آرنج نشوند.

طراحی مبلمان اداری از دیدگاه ارگونومی
همان طور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم در طراحی مبلمان اداری از دیدگاه ارگونومی استفاده می‌کنند که این امر شرایط مطلوب را برای شناسایی خواسته‌ها و علایق افراد مهیا می‌کند و از این طریق با به کارگیری راهکارهای درست و مناسب به یک طراحی بهینه دست می‌یابیم. در حالت کلی می‌توان گفت با به دست آوردن رضایت کاربران و مصرف کنندگان بهترین طراحی را در ساخت مبلمان اجرا می‌کنیم. استانداردهای طراحی مبلمان اداری به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود:
 
استانداردهای ابعادی یعنی طول، عرض و ارتفاع محصول
استانداردهای نوع مواد اولیه نظیر شیشه، چوب، پارچه
استانداردهای یراق آلات نظیر قفل و ریل
استانداردهای بسته بندی نظیر استفاده از نایلون‌های حباب دار
 
 انتخاب پارتیشن اداری
 پارتیشن یکی از ابزارهای مفید در امر تقسیم بندی فضا می‌باشد. مهمترین دلیل انتخاب پارتیشن اداری، بهبود استفاده از فضا و محیط کار می‌تواند باشد. اداره‌های زیادی هستند که فضای وسیعی دارند اما کارمندان در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند و فضای جداگانه ندارند، که ممکن است تمرکز کارمندان در این حالت به هم بریزد و نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند؛ برای این منظور انتخاب پارتیشن اداری می‌تواند گزینه ای بسیار مناسب باشد. با توجه به اینکه این جدا کننده‌ها دارای انواع مختلفی است ممکن است برای شما هم انتخاب پارتیشن اداری کمی دشوار باشد.

پارتیشن اداری شیشه ای
این نوع پارتیشن یکی از زیباترین پارتیشن‌های اداری است که به همین دلیل محبوبیت بیشتری در بین مشتریان دارد. اگر دوست دارید علاوه بر تقسیم بندی فضای اداری، دکوراسیون محل کار خود را نیز تغییر دهید انتخاب پارتیشن اداری شیشه ای بهترین گزینه میباشد. با استفاده از پارتیشن اداری شیشه ای می‌توانید از انتشار نور طبیعی در فضا استفاده کنید که این موضوع می‌تواند بر صرفه جویی شما در مصرف انرژی برق نیز تاثیر بگذارد. این پارتیشن‌ها قابل جابجایی و انتقال هستند که به راحتی می‌توانید آن را از محلی به محل دیگر ببرید. استفاده از شیشه‌های دوجداره در این پارتیشن موجب می‌شود که سر و صدا نیز به داخل وارد نشود. همچنین استفاده از انواع طرح دار آن موجب حفظ حریم خصوصی می‌شود به طوری که درون پارتیشن مشخص نمی شود.
 
اصول ارگونومیک در طراحی میز مدیریت
 تحقیقات نشان داده اند که رعایت اصول ارگونومیک در محیط‌های کاری، به اندازه ی قابل توجهی کارایی و بهره وری کارکنان و به طور کلی تمام سیستم را بالا می‌برد. مدیریان و محیط کار آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و توجه کامل به ویژگی‌های ارگونومیک مواردی مانند میز و صندلی مدیران بهره وری آن‌ها را افزایش می‌بخشد.
 
در ارتباط به اصول ارگونومیک میز‌ها مهم ترین مسئله ارتفاع میز است. اگرچه با تنظیم ارتفاع صندلی می‌توان مقداری با ارتفاع میز هماهنگ شد اما پایین یا بالا آوردن بیش از حد صندلی نیز برای بدن افراد مضر است و لازم است که حتما ارتفاع میز به طور مناسب کاربر طراحی شود. علاوه بر ارتفاع، فرد کاربر باید بتواند به راحتی به نقاط مختلف میز کار خود بدون نیاز به خم شدن زیاد و بلند شدن پی در پی از جایش دسترسی داشته باشد. در اصول ارگونومیک، اگر دست‌ها را به صورت باز رو به جلو نگه داریم و یک نیم دایره و در حالت حداکثری یک زاویه ی دویست و هفتاد درجه ای با دستان خود بسازیم، این ناحیه را ناحیه استاندارد می‌گویند که دسترسی در آن به بهترین شکل وجود دارد.
 
موضوع مهم بعدی محل قرارگیری پاهاست. در بسیاری موارد مشاهده شده که افراد از زیرپایی‌ها استفاده می‌کنند که البته مفید هم هستند اما اگر در ساخت خود میز اداری با توجه به ارتفاع و دیگر ویژگی‌های آن محل قرار گیری پاها تعبیه شود از نظر ارگونومیکی بسیار مناسب تر است.


کد مطلب: 179320

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179320/اصول-طراحی-ویژگی-های-مبلمان-اداری-استاندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir