به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۱۷۹۳۲۵
گفتگو با بیژن زمانی بنیانگذار میهن پزشک

دسترسی بیماران به پزشکان در عصر تکنولوژی

گروه سلامت: برای کشور‌هایی که درصد بالایی از خدمات پزشکی، غیر دولتی هستند پیدا کردن پزشک و‌ خدمات درمانی ممکن است دشوار و پیچیده باشد. در عصر ارتباطات و تکنولوژی که بسیاری از خدمات روزمره، اینترنتی و آسان شده در حوزه پزشکی تا سال ۱۳۹۰ تقریبا هیچ فعالیتی نشده بود و پیشرفت در این زمینه بسیار اندک بود.
 
میهن پزشک یک استارتاپ نوپا بود که در سال ۱۳۹۰ توسط بیژن زمانی تاسیس‌ شد و در راستای ارائه خدمات اینترنتی برای پزشکان و بیماران در سراسر ایران بیش از ۸ سال است که فعالیت می‌کند. میهن پزشک هم اکنون یکی از محبوب‌ ترین سایت‌های معرفی، نوبت دهی و مشاوره آنلاین پزشک‌ ایران است. تصمیم گرفتیم مصاحبه ای با بیژن زمانی، کارآفرین و بنیانگذار این‌ استارتاپ که در حیطه ی کارآفرینی و استارتاپی بیش از ۱۴ سال فعالیت روزافزون داشته اند و بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته اند داشته باشیم.
 
آقای بیژن زمانی بعنوان اولین سوال لطفا مختصرا خودتان را معرفی کنید
بنده بیژن زمانی متولد فروردین ۱۳۶۸ هستم. رشته مهندسی کامپیوتر در کشور انگلستان خواندم و در حال حاضر سال آخر رشته پزشکی هستم. بعد از مهندسی کامپیوتر تصمیم به تغییر مسیر و ادغام دو رشته کامپیوتر و پزشکی را گرفتم و به دانشکده پزشکی راه پیدا کردم. از سال ۱۳۸۳ در زمینه کارآفرینی و استارتاپی فعالیت دارم و بیش از ۱۴۰ پروژه فارسی و انگلیسی را در سطح بین المللی اجرا کردم.
 
چه شد که ایده راه اندازی میهن پزشک به ذهن شما رسید؟
زمانی که میهن پزشک را راه اندازی کردم چندین استارتاپ دیگر را نیز همزمان مدیریت میکردم ولی بیشترین انگیزه راه اندازی این سایت مشکل‌هایی بود که روزانه مشاهده میکردم. من در خانواده ای بودم که همگی در زمینه پزشکی و جراحی فعالیت داشتند و از نزدیک مشکل‌ها و ایراد‌های سیستم‌های اطلاع رسانی، تبلیغاتی و مدیریتی را مشاهده میکردم و تصمیم گرفتم یک سایت تخصصی در این زمینه احداث کنم.
 
با چه اشخاصی کار میکنید و دکتر‌ها را بر چه اساس انتخاب می‌کنید؟
تقریبا اکثر کسانی که در فیلد پزشکی و درمانی فعالیت دارند از خدمات میهن پزشک میتوانند استفاده کنند. این افراد شامل پزشک‌ها، دندانپزشک‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها میباشند. همچنین اشخاصی که در زمینه‌های مرتبط مثل روانشناسی، دامپزشکی، طب سنتی و غیره فعالیت دارند نیز از این سایت استفاده میکنند. هیچ محدودیتی و دخالتی در انتخاب اشخاص نیست و کسانی که از کد شناسایی از سازمان‌های مرتبط درمانی مانند نظام پزشکی دریافت کرده‌‌اند می‌توانند به راحتی در سامانه میهن پزشک عضو شوند.
 
کار را با چند نفر شروع کردید و سرمایه‌های لازم‌ها از کجا تأمین کردید؟
من تنها و تک نفره اقدام به احداث میهن پزشک کردم و بعد از چند ماه برنامه ریزی و برنامه نویسی در فروردین ۱۳۹۰ سایت راه اندازی شد. برای اجرایی کردن این پروژه از نمونه خارجی این سیستم زاکداک که هم اکنون محبوب ترین و برترین سایت معرفی پزشکی آمریکا هست الگو برداری کردم. در سال ۸۹ که مشغول درست کردن این پروژه بودم افراد یا شرکت‌های زیادی اعتقاد به استارتاپ نداشتند و هرکسی هرکاری را شروع میکرد اکثرا با هزینه شخصی این کار رو انجام میدادند. من هم مثل بقیه با هزینه شخصی و بدون سرمایه گذار این پروژه را اجرایی کردم. به همین دلیل بیش از ۳ تا ۴ سال طول کشید تا سایت به مرحله درآمدزایی برسد.
 
چه خدماتی در میهن پزشک ارائه میشود و ویژگی این سامانه نسبت به دیگر رقبا چیست؟
پزشکان و مراکزدرمانی میتوانند حساب کاربری خود در سامانه میهن پزشک را ثبت کنند که در این صفحه میتوانند تمامی اطلاعات لازم به همراه عکس، ویدیو، نقشه و خدمات مشاوره آنلاین و نوبت دهی را فعال کنند. در مقابل بیماران میتوانند لیست دسته بندی شده این پزشکان و مراکز را مشاهده کنند و از سرویس‌های آنلاین آن‌ها استفاده کنند. میهن پزشک اولین سایت معرفی دکتر در ایران بود و همچنین اولین سامانه ای بود که نظرسنجی صحیح و معتبر را برای پزشکان و مراکز درمانی ارائه داده است. همچنین مشاوره آنلاین طبق قوانین و هزینه درخواستی دکتر متخصص جزو خدمات ویژه میهن پزشک میباشد. بیمارانی که سوالات عمومی پزشکی دارند بدون نیاز به مراجعه به پزشکان از قسمت پرسش و پاسخ پزشکی میتوانند سوالات خود را به همراه عکس و ویدیو در سایت قرار دهند تا یکی از پزشکان یا متخصصین به سوال آن‌ها جواب دهد. هر روز به لیست خدمات میهن پزشک مواردی اضافه میشود و اطلاع رسانی میشود.
 
اگر شرکت‌های مشابه شما از خارج از کشور وارد شوند، چه اتفاقی برای میهن پزشک می‌افتد؟
بعد از ۱۵ سال سابقه و تجربه باید گفت که ممکن از برای هر کسب و کاری رقیب جدید پیدا کند و در حال حاضر هم این بازار در ایران رقابتی شده است و چندین سایت دیگر نیز همین خدمات را با کمی تغییرات ارائه میدهند و باید همیشه خدمات را بروز نگه داشت تا در صورتی که شرکت‌هایی با سرمایه‌های کلان از خارج از ایران به کشور وارد شوند تهدیدی برای ما نباشند. در عین حال باید گفت بازار ایران، بازار ساده ای نیست و چند سال پیش چندین شرکت ایرانی و خارجی با هزینه‌های کلان اقدام به راه اندازی سایت‌های مشابه کردن و موفق نشدند و بازار ایران ضوابط فرهنگی و شگردهای کاری ویژه خود را دارد.
 
به شما پیشنهاد همکاری یا سرمایه‌گذاری ندادند؟
خیر، اگر هم پیشنهادی میدادند بسته به پیشنهاد ممکن بود واگذار کنم.
 
نصیحت شما با اشخاص علاقمند به راه اندازی استارتاپ چیست؟
همیشه به افرادی که از من مشاوره میگیرند میگویم برنامه ریزی، تحقیق و نگرش واقع بینانه اولین گام برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی است و حتما دنبال شاخه ای بروید که واقعا به آن علاقه و یا دانش بالایی دارید چون بنظر من هرچقدر سرمایه داشته باشید بدون اطلاعات لازم و علاقه حتما پروژه شکست خواهد خورد. در کسب و کارهای اینترنتی داشتن صبر یکی از نکات کلیدی هست که برای خیلی‌ها دشوار است ولی این یک واقعیت هست که برای موفق شدن هر پروژه ای باید صبر و تلاش بی وقفه داشت. همچنین بالا و پایین شدن تو هر کسب و کاری کاملا طبیعی هست و نباید ناامید شد. فراموش نشه که ریسک در همه کسب و کارها وجود دارد ولی با دانش کافی و عشق به کار میشه درصد ریسک رو تا مقدار قابل توجهی کاهش داد.
 
صحبت یا حرف آخری با خوانندگان این مصاحبه دارید؟
هرگز از تلاش برای بدست آوردن آنچه که در طلبش هستید دست نکشید. هرگز تسلیم نشوید، امروز سخت است و فردا سخت تر اما پس فردا روز روشنی برایتان خواهد بود.