به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۷۹۳۴۵
سازمان ملل:

۴ میلیون ونزوئلایی از کشورشان فرار کرده‌اند

گروه بین‌الملل: سازمان ملل متحد می‌گوید که چهار میلیون شهروند ونزوئلا در چهار سال گذشته از این کشور بحران زده فرار کرده‌اند.
۴ میلیون ونزوئلایی از کشورشان فرار کرده‌اند
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که تنها از ماه نوامبر گذشته (آبان ۱۳۹۷) تاکنون یک میلیون ونزوئلایی از کشور خود گریخته‌اند. نوامبر گذشته تنش‌ها بین نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و خوان گوایدو، رهبر پارلمان این کشور بالا گرفت.  گوایدو در ژانویه گذشته خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خواند. ادواردو استاین نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان و مهاجران ونزوئلا اعلام کرد که کشورهای میزبان مهاجران ونزوئلایی نیازمند حمایت‌های فوری هستند. استاین که پیش از این معاون رئیس جمهوری گوآتمالا بود، می‌گوید: «کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب سهم خود را در پاسخ به این بحران ادا می‌کنند اما نمی‌توان انتظار داشت که ادامه این اقدام‌ها بدون کمک‌های بین‌المللی صورت گیرد.» کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همچنین در گزارش خود اعلام کرد ۷۰۰ هزار نفر پیش از پایان سال ۲۰۱۵ کشور را ترک کردند و سه میلیون دیگر از ابتدای سال ۲۰۱۶ از ونزوئلا فرار کردند. کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب سهم خود را در پاسخ به این بحران ادا می‌کنند اما نمی‌توان انتظار داشت که ادامه این اقدام‌ها بدون کمک‌های بین‌المللی صورت گیرد.
 
نخستین مقصد ونزوئلایی‌های مهاجر، کلمبیا است به طوریکه این کشور در حال حاضر پذیرای ۱.۳ میلیون ونزوئلایی است. کشور پرو با ۷۶۸ مهاجر ونزوئلایی در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن، کشورهای شیلی، اکوادور، برزیل و آرژانتین قرار دارند. آنجلینا جولی، بازیگر هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل در امور پناهندگان نیز سفری دو روز به مرز کلمبیا با ونزوئلا دارد. او قرار است از یک اردوگاه مرزی که مهاجران ونزوئلا در آنجا در چادر زندگی می‌کنند دیدار کند. از سوی دیگر، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز جمعه هفت ژوئن در یک بیانیه اعلام کرد که حدود ۲.۲ میلیون کودک در ونزوئلا (از هر سه کودک یک نفر) نیازمند کمک‌های بشردوستانه است. بنا بر گزارش یونیسف، میزان مرگ و میر در میان افراد زیر پنج سال، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، دو برابر شده است.
برچسب ها: بحران ونزوئلا