کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا دلار این روز‌ها در حال کاهش است؟

انتخاب , 19 خرداد 1398 ساعت 10:28

گروه اقتصادی: وحید شقاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه می‌گوید: تحریم بخش‌هایی از صنعت پتروشیمی ایران از سوی آمریکا در بلندمدت در صادرات این محصولات تاثیرگذار نیست.


شقاقی در گفتگویی درباره تحریم بخشی از صنعت پتروشیمی ایران از سوی آمریکا گفت: ما سال گذشته ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم که از این میزان، ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی بوده. یعنی یک سوم صادرات سهم پتروشیمی بوده. از طرفی، از ۱۸/۷ میلیارد دلار ارزی که به کشور بازگشته، بخش عمده از آن پتروشیمی بوده است. از این رو، بخش پتروشیمی بسیار برای ایران مهم است.او با بیان اینکه هر قدر تراز ارزی کشور کاهش پیدا کند، نوسانات ارزی را تشدید خواهد کرد، گفت: باید منتظر ماند و دید چه میزان صادرات پتروشیمی تحت الشعاع این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت.فهم بنده این است که تحریم‌های پتروشیمی خیلی نمی‌تواند صادرات پتروشیمی را تحت الشعاع قرار دهد، ولی ممکن است در بازار ارز، تلاطمی را شاهد باشیم. واقعیت این است که در کوتاه مدت، یک تاثیر منفی را در بازار ارز خواهیم دید.او همچنین درباره آرامش نسبی بازار ارز در هفته‌های اخیر گفت: خیلی مسائل بر آرام شدن بازار در چند وقت اخیر دخیل هستند. در واقع در این مدت گشایش‌هایی صورت گرفته. یکی از این گشایش ها، این است که برخی از بانک‌ها مثل مثلا بانک کنلون چین با ایران اعلام همکاری کرده. بحث بعدی، بهبود تراز ارزی کشور است.

در این ۲، ۳ ماهه اخیر بخشی از ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به کشور بازگشته که خود این موضوع بر کاهش تلاطمات ارزی بسیار تاثیر گذار بود. از طرفی، ۲، ۳ کشور هم اعلام کردند همکاری خود را با ایران قطع نخواهند کرد.این اقتصاددان افزود: خود این که این موضوع که احتمال بهبود شرایط در آینده هم مطرح می‌شود، تاثیرگذار بوده. اما تحریم روز گذشته بسیار غافلگیرکننده انجام گرفت به طوری که هیچ گونه پیش بینی از این تحریم در روز گذشته نداشتیم.شقاقی تصریح کرد: این تحریم شاید در کوتاه مدت تاثیرات منفی داشته باشد، اما در بلند مدت ما شاهد این تاثیرات منفی و تلاطمات نخواهیم بود.این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه در حوزه صادرات مشتقات غیرنفتی باید بسیار آگاهانه عمل کنیم. اگر بخواهیم تلاطمات بازار ارز را مدیریت و کنترل کنیم، نیازمند این هستیم که تراز ارزی خود را بهبود ببخشیم؛ هم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باید به کشور بازگردد و هم بتوانیم به صادرات غیرنفتی خود ادامه دهیم و یکی از بخش‌های مهم هم همین صادرات پتروشیمی است.شقاقی تاکید کرد: باید منتظر ماند و دید که آیا تحریم‌های بخش پتروشیمی می‌تواند جلوی صادرات پتروشیمی را بگیرد یا این که طبق گفته دوستان، خیلی نمی‌تواند مانعی بر صادرات پتروشیمی باشد. یک نکته دیگر این است که صادرات پتروشیمی مانند صادرات نفت نیست، چراکه محصولات پتروشیمی را می‌توان به صورت زمینی و با شرکت‌های مختلف صادر کرد.


کد مطلب: 179379

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179379/چرا-دلار-این-روز-ها-حال-کاهش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir