به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۱۷۹۳۸۸

هشدار به اصلاح‌طلبان؛ از خاتمی عبور نکنید

هشدار به اصلاح‌طلبان؛ از خاتمی عبور نکنید
گروه سیاسی_ رسانه ها: تقی آزاد ارمکی؛ فعال سیاسی در گفتگو با روزنامه همدلی از بروز و ظهور جریان سوم در انتخابات 98 می‌گوید و عبور از خاتمی را به ضرر جریان اصلاحات می داند.در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را می خوانید: 

*برخی از گروه‌های سیاسی و اشخاص نسبت به برخی از مسایل موضع‌گیری کنند و با ایدئولو‍ژی‌شان در تضاد می‌بینند.حتی برچسب لااُباگری و بی‌دینی می‌زنند که اینها بحث‌های دیگری است که در این فرصت نمی‌گنجد. مهم این است، جامعه در حال پیش‌بردن تغییرهای زیادی است و به معنای دیگر جامعه «جامعه‌ای زنده است» و جامعه‌ای نیست که لازم باشد، بالای سرش چوب باشد تا بخواهد کنشی سیاسی را انجام بدهد.

* اتفاقا جامعه مُرده به انزوایی است و بی‌اعتناء به همه چیز دارد، کار خودش را انجام می‌دهد. در حالیکه جامع در واکنش به سیاست‌های ارزی و مسکن، مصرف فضای مجازی و سبکِ زندگی، مُد و حجاب کنش‌گری مهمی را انجام داده است. پس جامعه اجتماعی زنده است و کنش‌های خود را هم خیلی هوشمندانه انجام می‌دهد. پس باید از جامعهِ فعال وحاضر ترس داشت. چون ممکن است، تصمیمی بگیرد که اهالی سیاست دوستش ندارند.

* (در پاسخ  به این تصمیم، چه نوع تصمیمی است؟): این تصمیم حتما و قطعا فروپاشی نیست. تصمیم‌اش انتخاب گزینه‌ای است که هیچ‌کس انتظارش را ندارد. به همین دلیل،‌ اعتقادم این است، مردم در انتخابات امسال مشارکت کرده و گزینه‌هایی را انتخاب خواهند که در تصور کسی نمی‌گنجد.

* مردم به کسانی رای خواهند داد، که کسی با آنها آشنایی ندارد. در واقع مردم با «نه» گفتن به بازی خستهِ‌ اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، گزینه غیر را انتخاب خواهند کرد. دقیقا به همین دلیل، وقتی توجه‌ها به گروه‌های حاضر به حداقل می‌رسد، اینطور می‌گویند که مشارکت پایین خواهد بود. در واقع چون کسی به حرف‌های‌شان گوش نمی‌کند،‌ گمان‌شان این می‌شود که خب!‌ وقتی ما را نمی‌بینند، پس انتخابات را هم نمی‌بینند. پس باید گفت، جامعه زنده و فعال است و در دوره بحران هم عملی می‌کند که کسی انتظارش را ندارد و به همین دلیل در چرخه مدیریتی کشور شاهد نوعی چرخش خواهیم بود که این چرخش به لحاظ سیاسی ناخواسته و به لحاظ اجتماعی خواسته است.

* این را هم باید در نظر داشت، جامعه ایرانی خیلی کم تصمیم می‌گیرد برای تصمیم‌هایش خون بدهد و خشونت به خرج بدهد. در واقع خشونت از طرف نظام سیاسی به جامعه تحمیل می‌شود و همه دولت‌ها اعم از راست و چپ خشونت به خرج داده‌اند. اما این جامعه چون اهل خشونت نیست،‌ در مواجهه با خشونت، خشونت نخواهد کرد. مردم به شیوه‌هایی پنهان با منطق فرهنگی و منطق زیست تبعیت خواهند کرد و به همین دلیل به نظر من در انتخابات آتی، حتی مهمتر از انتخابات گذشته خواهد بود.

* رهبری بحثی در خصوص تلاش برای تشکیل دولت جوان و انقلابی مطرح کردند. به نظر من رییس‌جمهور جوان انقلاب رای نخواهد آورد، اما کاتالیزوری برای تشکیل نیروی سوم خواهد شد. در این بین، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر بازی‌ای بکنند خودش را می‌میرانند. الان زمانه، زمانهِ بازی‌ای نیست که قبل‌تر ها نتیجه می‌داد. اصولگرایان در این 40 سال باید نوعی رفتار می‌کردند که الان نسل جوان‌شان بروز و ظهور داشته باشند که این کار را نکردند.

* در چنین حالتی، نیروهای فرصت‌طلب با جوانان انقلابی وارد منازعات انقلابی خواهند شد که بیشتر به افشاگری اصولگرایی خواهد انجامید. در جریان اصلاحات هم همینطور، اگر اصلاح‌طلبان تصمیم به عبور از خاتمی یا روحانی بگیرند بیش از آنکه منفعت ببرند، متضرر خواهند شد. چون لازم بود، زمینه‌های ورود را خیلی پیش از این فراهم کنند.