کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فرزانه قوامی:

ناشران شعر را تحریم کرده‌اند

ایسنا , 20 خرداد 1398 ساعت 13:58

گروه فرهنگ و هنر: فرزانه قوامی با بیان این‌که نادیده گرفتن شعر به نفع جامعه ما نیست، با اشاره به بی‌اشتیاقی ناشران به چاپ شعر می‌گوید: چاپ شعر از طرف ناشران به نوعی تحریم می‌شود.


این شاعر که به تازگی مجموعه شعر «وقتی که عشق کهن‌سال بود» را منتشر کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت شعر امروز اظهار کرد: درست است که شعر امروز دچار کمبود مخاطب شده است اما برخی از شعرها هنوز مخاطب خود را دارند. شعرهایی که همیشه مردم جذب‌شان می‌شدند عاشقانه‌ها هستند؛ معمولا این شعرها مخاطب دارند و برخی از آن‌ها خوب و ارزشمند هستند.او با اشاره عنوان مجموعه شعرش که به تازگی منتشر شده خاطرنشان کرد: تا زمانی که عشق در جهان وجود دارد، شعر هم هست. معتقدم شعر از بین نمی‌رود. مردم همیشه شعر دوست دارند و تا زمانی که انسان‌ها زنده هستند شعر هم با آن‌ها زندگی می‌کند اما چیزی که هست سطح شعرها در هر دوره‌ای متفاوت است.

قوامی‌ سپس گفت: متأسفانه در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم شعر تقریبا مسیر رو به افولی را طی می‌کند. اما امیدوارم وضعیت شعر بهتر شود کما این‌که معتقدم ناشران اشتیاقی برای انتشار مجموعه شعر ندارند و برخی از ناشران به راحتی می‌گویند مجموعه شعر چاپ نمی‌کنیم. البته فضای مجازی هم در این زمینه تأثیر  داشته، شاعر در صفحه شخصی خود شعرهایش را منتشر می‌کند و بعد فکر می‌کند نیازی به نشر کتاب نیست. اما به نظرم چاپ کتاب شعر نیازی است که همیشه باید باشد. همه این‌ها بر وضعیت نشر شعر تأثیرگذار است. البته شاید مانند همه چیزهایی که در فضای کنونی تجربه می‌کنیم به خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه ماست. امیدوارم دوره‌های بهتری را از نظر سیاسی و  اجتماعی تجربه کنیم تا شعرمان هم به شکوفایی برسد.این‌ شاعر درباره این‌که چرا فکر می‌کند ناشران شعر را تحریم کرده‌اند، توضیح داد: ناشران فکر می‌کنند اگر داستان به ویژه داستان ترجمه چاپ کنند، سرمایه‌شان برمی‌گردد و سود بیشتری برای‌شان دارد؛ اما این دیدگاه درباره شعر وجود ندارد و ناشران می‌گویند شعر فروش ندارد. من نمی‌دانم چه شده که مردم ما دیگر شعر نمی‌خوانند، این موضوع جای بحث و تأمل دارد. هرچند فکر می‌کنم شعر تأثیرگذار خوانده می‌شود و راه خود را پیدا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: اگر شعر را نادیده بگیریم، خیلی چیزها در جامعه نادیده گرفته می‌شود و از بین می‌رود. همان‌طور که خیلی از کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند شعر را دوباره احیا  کنند ما هم باید شعر را حفظ کنیم. سرزمین‌ ما مهد شعر جهان است و شاعران بزرگ‌مان در همه دنیا مطرح هستند، ما نباید رویکرد حذفی نسبت به شعر داشته باشیم و باید بیشتر به آن توجه کنیم. قوامی درباره مجموعه شعر تازه‌اش، «وقتی که عشق کهن‌سال بود» اظهار کرد: این مجموعه شامل ۳۵ شعر در قالب سپید است. زبان مجموعه‌ مانند مجموعه‌های قبلی‌ام است و به نوعی می‌توان گفت در ادامه شعرهای قبلی‌ است. در این مجموعه هم به زبان و هم اندیشه توجه داشته‌ام. مضمون شعرها نیز اجتماعی و عاشقانه است.«وقتی عشق کهن‌سال بود» در ۱۱۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه در انتشارات نیماژ منتتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: تقدیر چنین بود
که چند طره از گیسوانم را بچینم
بر فراز رودهای عصیان‌زده سرزمینم
بایستم
و بسیار فلسفی بپرسم
«از کجا می‌آیید؟»


کد مطلب: 179485

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179485/ناشران-شعر-تحریم-کرده-اند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir