به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۱۷۹۶۹۲
به نخست‌وزیری اقلیم کردستان عراق

پسر مسعود بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان

گروه بین‌الملل: پارلمان اقلیم کردستان عراق به مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی به عنوان نخست‌وزیر جدید اقلیم رای اعتماد داد.
پسر مسعود بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جلسه پارلمان که در اربیل پایتخت اقلیم کردستان برگزار شد، 87 نماینده از 111 نماینده پارلمان اقلیم کردستان عراق، به مسرور بارزانی رای اعتماد دادند. اعضای احزاب اصلی یعنی حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان در جلسه پارلمان حضور یافتند. اعضای فراکسیون حزب نسل جدید که 8 کرسی دارد اما در جلسه شرکت نکردند. مسرور بارزانی (50 ساله) که جانشین پسر عمویش نچیروان بارزانی می‌شود، باید ظرف 30 روز دولت خود را تشکیل دهد. مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی که در حال حاضر رئیس اقلیم کردستان عراق است، نوه‌های مصطفی بارزانی یکی از رهبران تاریخی کرده است.

نچیروان بارزانی پس از عمویش مسعود بارزانی، دومین رئیس اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. مسعود بارزانی در سال 2005 به ریاست اقلیم رسید که پس از شکست در تلاش برای استقلال اقلیم از عراق از راه همه‌پرسی، از اواخر سال 2017 دیگر ریاستش تمدید نشد. خانواده بارزانی و حزبش (حزب دمکرات کردستان)، بزرگترین قدرت سیاسی در اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که از سال 1991 دارای خودمختاری است. نخست‌وزیر جدید اقلیم کردستان عراق سال 1969 در اربیل به دنیا آمد. او در 10 سالگی به نیروهای پیشمرگه پیوست که علیه نیروهای نظام صدام حسین رئیس‌جمهوری اسبق عراق جنگیدند.

او پس از ان برای تکمیل تحصیلات خود به ایالات متحده آمریکا رفت و کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالاعات بین‌المللی از دانشگاهی در واشینگتن دریافت کرد. مسرور بارزانی سال 2010 عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان شد و در سال 2012 به سمت مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان برگزیده شد. او در کنار ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا، نقش مهمی علیه داعش ایفا کرد. مسرور بارزانی ریاست هیئت امنای دانشگاه آمریکا در شهر دهوک واقع در شمال اقلیم کردستان را بر عهده دارد. مسرور بارزانی که 4 فرزند دارد، به زبان‌های کُردی، انگلیسی، عربی و فارسی مسلط است.