به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۱۷۹۶۹۵

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن وارد تهران شد

گروه سیاسی: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای گفت‌وگو با مسئولان ایران به تهران سفر کرده است. ژاپن از معدود کشورهایی است که با هر دو کشور ایران و آمریکا روابط دوستانه‌ای دارد. ایران خواستار میانجیگری این کشور در تنش با آمریکا شده است.
شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن وارد تهران شد
شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن وارد تهران شد و با استقبال محمد جواد ظریف، سفر دو روزه اش به ایران را آغاز کرد. خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی که از دوبی ارسال کرده به نقش احتمالی ژاپن در کاهش تنش سیاسی حاکم بر مناسبات ایران و آمریکا اشاره کرده است. در گزارش رویترز آمده است که ایران تصمیم دارد از شینزو آبه بخواهد تا در تنش حاکم بر خاورمیانه میانجیگری کند. باید یادآور شد که گزارش‌های پیشین به نقل از وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرده بودند که نخست‌وزیر این کشور برنامه‌ای برای میانجیگری در تنش بین ایران و آمریکا ندارد.

به‌رغم این اظهارات، گزارش‌ها حکایت از تماس تلفنی شینزو آبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سفر او به ایران دارد. این نخستین باری است که نخست وزیری از ژاپن پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران راهی این کشور می‌شود. یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به خبرنگار رویترز گفته است که مسئولان ایران در دیدار خود با نخست‌وزیر ژاپن از او خواهند خواست تا در راستای رفع تحریم‌های نفتی ایران تلاش کند. این مقام ارشد ایرانی به رویترز گفته است: «ژاپن می‌تواند در راستای کاهش تنش بین ایران و آمریکا کمک کند...آمریکا باید یا به تحریم‌های ناعادلانه نفت ایران پایان دهد یا معافیت‌های ناظر بر معاملات نفتی با ایران را تمدید یا محدودیت‌ها را تعلیق کند.»

دیدار شینزو آبه با دونالد ترامپ و ملانیا، توکیو ۲۷ مه ۲۰۱۹
یک مقام دیگر جمهوری اسلامی گفته است: «آقای آبه می‌تواند به‌مثابه یک میانجیگر بزرگ در راستای رفع تحریم‌ها عمل کند.» باید یادآور شد که رئيس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ نیز در جریان سفر چهار روزه خود به ژاپن، از تلاش شینزو آبه برای تنش‌زدایی در رابطه با ایران استقبال کرده بود. ژاپن یکی از هشت کشوری بود که از معافیت‌های ۱۸۰ روزه ناظر بر معامله نفتی با ایران برخوردار شده بود. این معافیت‌ها اول ماه مه سال جاری به پایان رسید و آمریکا از تمدید این معافیت‌ها خودداری کرد. آمریکا همه کشورها را تهدید کرده است که هرگاه با ایران معامله نفتی بکنند، از سیستم مالی جهانی طرد خواهند شد.