کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش تنش؛ «حمله» به ۲ نفتکش در دریای عمان

23 خرداد 1398 ساعت 15:10

گروه بین‌الملل: در پی حمله و به آتش كشیده شدن دو نفتکش در دریای عمان، تنش در منطقه افزایش یافت.


پیش از این خبرگزاری های ایران روز پنجشنبه به نقل از شبکه خبری «العالم» گزارش داده بودند که انفجاری شدید در دریای عمان روی داده است. شبکه «العالم» این خبر را به نقل از منابع محلی عمان اعلام کرده بود. بنا به این گزارشها دلیل این انفجارها «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز خدمه این دو نفتکش تخلیه شده اند و سالم هستند. این خبرگزاری خبر تخلیه خدمه این دو نفتکش را به نقل از چهار منبع تجاری و کشتیرانی اعلام کرد. این دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) نام دارند. کشتی فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال و کشتی کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش فرانت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حال حرکت بوده است. کشتی کوکوکا کوریجوس نیز از عربستان به سوی سنگاپور در حال حرکت بود.
مدیر شرکت صاحب کشتی کوکوکا کوریجوس اعلام کرده که این کشتی در دریای عمان باقی مانده است و خطر غرق شدن آن را تهدید نمی کند. یکی از سرنشینان این کشتی به طور سطحی مجروح شده است.
این در حالی است که شرکت فرانت لاین اعلام کرد نفتکش متعلق به این شرکت به دنبال «حادثه» در دریای عمان آتش گرفته است. شبکه المیادین اعلام کرد که یکی از دو کشتی حادثه دیده در دریای عمان غرق شده است. این در حالی است که شرکت «فرانت لاین» که صاحب نفتکش «فرانت آلتر» است اعلام کرد که این کشتی غرق نشده اما آتش سوزی در آن همچنان ادامه دارد.
نیروی دریایی آمریکا: در حال امدادرسانی هستیم
نیروی دریایی امریکا اعلام کرده است که از «گزارش حمله» به دو نفتکش در دریای عمان آگاهی دارد و در حال امدادرسانی به آنها است. یک گروه بریتانیایی فعال در امر امنیت دریاها نیز از وقوع «حادثه ای نامشخص» در دریای عمان خبر داده است. این گروه همزمان با تنش های موجود بین ایران و آمریکا خواستار «احتیاط شدید» کشتی ها در آبهای منطقه شده است. برخی گزارشها حاکی است که یک نفتکش آتش گرفته در دریای عمان پیام درخواست کمک به یکی از بنادر امارات عربی متحده فرستاده است. همزمان با انتشار گزارشهایی از حمله به نفتکش ها در دریای عمان قیمت نفت افزایش یافت. بهای نفت خام برنت با چهار درصد افزایش به بشکه ای ۶۲ دلار رسید.
وزیر تجارت ژاپن: به ۲ کشتی تجاری مرتبط با ژاپن در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است
وزیر تجارت ژاپن روز چهارشنبه به شبکه «ان اچ کی» این کشور گفت که به دو کشتی مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است. به نظر می رسد منظور وزیر کابینه شینزو آبه دو نفتکش فرانت آلتر و کوکوکا کوریجوس است. خبر وقوع انفجار در دریای عمان در حالی منتشر می شود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در ایران به سر می برد. شینزو آبه صبح روز پنجشنبه با آیت الله خامنه ای، دیدار کرد. دو نفتکش عربستان، یک نفتکش امارات و یک نفتکش نروژی روز ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) در نزدیکی بندر فجیره امارات عربی متحده مورد حمله قرار گرفتند. گزارش انفجار دونفتکش و حمله به آنها در دریای عمان در حالی منتشر شده است که هنوز هیچ مقام رسمی یا شرکت نفتی وقوع این حوادث را تائید نکرده است.
بریتانیا: از گزارش انفجارها در دریای عمان عمیقا نگران هستیم
بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمیقا» از دریافت گزارش هایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران هست. لندن تاکید کرده است که با مقامات محلی و دولت های منطقه در این مورد در تماس است.
ایران: این حوادث مشکوک است
علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: از وقوع انفجار دو نفتکش مرتبط به ژاپن در دریای عمان به شدت ابراز نگرانی و تاسف می‌کنیم. همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی ثباتی در منطقه سود می برند نیفتند. دولت ایران آماده همکاری های امنیتی، منطقه ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراههای استراتژیک است. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز پنجشنبه در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکشهای تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آنرا خلاف جهت گیری ها و تلاش های منطقه ای و فرامنطقه برای کاهش تنش ها و آرامش در منطقه می دانیم. ایران از همکاری و گفتگو در منطقه حمایت می کند.»
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان تاکید کرد که حتی صفت «مشکوک» هم توصیف کننده اتفاقاتی که روی داده است نیست.
مقامات ممالك عربی خلیج فارس: روابط خود با ‎ایران را به حالت تعلیق در می‌آوردیم
‏پس از حملات امروز به نفتکش‌ها در ‎تنگه هرمز و کاهش شاخص بازار بورس شیخ‌نشین‌های عربی، مقامات این کشورها تهدید کردند روابط خود با ‎ایران را به حالت تعلیق در می‌آوردند.

 


کد مطلب: 179742

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179742/افزایش-تنش-حمله-۲-نفتکش-دریای-عمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir