به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۳ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۷۹۷۵۹

واكنش عفوبین‌الملل به قتل یك زندانی سیاسی

گروه سیاسی: سازمان عفو بین‌الملل با «شوکه‌آور» خواندن خبر قتل زندانی عقیدتی ۲۱ ساله، علیرضا شیرمحمدعلی، در زندان فشافویه تهران خواستار انجام تحقیقات در این باره شد.
در بیانیه عفو بین‌المل از مقام‌های جمهوری خواسته شده است که تحقیقاتی «فوری، اثربخش، بی‌طرفانه، مستقل و شفاف» درباره این قتل صورت بگیرد. علیرضا شیرمحمدعلی در اعتراض‌های مرداد پارسال بازداشت و به اتهام‌هایی همچون «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شد. این زندانی سیاسی اسفند گذشته در اعتراض به «عدم امنیت جانی» در زندان فشافویه دست به اعتصاب غذا زد و سرانجام روز دوشنبه با ضربات چاقوی «دو تن از زندانیان بزهکار» کشته شد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید تاکنون بیش از یک میلیون نفر در ۲۰۰ کشور مختلف جهان عریضه‌ای را برای آزادی نسرین ستوده، وکیل ایرانی و مدافع حقوق بشر، امضا کرده‌اند. از بازداشت نسرین ستوده یک سال می‌گذرد و عفو بین‌الملل می‌گوید که قصد دارد همزمان با یک‌سالگی این دستگیری، عریضه درخواست آزادی او را به طور هماهنگ به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان تحویل دهد. ستوده که از برندگان جایزه آزادی اندیشه پارلمان اروپاست سال گذشته بازداشت شد.