کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پمپئو: ایران مسئول حمله در دریای عمان است

23 خرداد 1398 ساعت 23:26

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله روز پنج‌شنبه به دو نفتکش در دریای عمان دانست.


مایک پمپئو، با به متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات در عین حال گفت کشورش همچنان خواهان آن است که مقام‌های تهران «در وقت مناسب» به میز مذاکره با واشنگتن بازگردند. حمله بامداد پنج‌شنبه به دو فروند نفتکش در دریای عمان باعث آتش‌سوزی در این دو شناور تجاری شد، اما خدمه هر دو کشتی نجات یافتند. وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیاتی در مورد این حملات گفت که «با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح بکار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات» این نتیجه به دست آمده که این اقدام کار ایران بوده است. مایک پمپئو همچنین گفت که این حملات بخشی از سلسله اقدامات ایران برای «بی‌ثبات ساختن» منطقه بوده است. وی افزود که از نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد می‌خواهد تا این مورد را در شورای امنیت مطرح کند.

پمپئو افزود: این حملات در ادامه چهل سال تجاوزگری ایران علیه کشورهای آزاد است. آقای ظریف شاید فکر کند این حملات مضحک است ولی دنیا چنین فکری نمی کند. ایالات متحده از منافع خود و همپیمانانش دفاع خواهدکرد. وی همچنین افزود: رهبر جمهوری اسلامی درخواست دیپلماسی را رد کرد. آنها با حمله به نفتکش ژاپنی به حضور تاریخی نخست وزیر ژاپن توهین کردند

اسرائیل حادثه دریای عمان را به ایران نسبت داد
یک وزیر کابینه اسراییل نیز همسو با موضع‌گیری آمریکایی‌ها، ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد. «یوآو گالانت» وزیر ساخت و ساز اسراییل پنج‌شنبه شب ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد. گالانت مدعی شد که کشتی‌های ایرانی با اژدر این دو نفتکش را هدف قرار داده‌اند. وی گفت: «اژدرهایی از کشتی‌های متعلق به کشوری شلیک شده است... آن‌ها می‌گویند: اگر نگذارید نفتمان را صادر کنیم... هیچ‌کس دیگر نفت صادر نخواهد کرد.» پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» مدعی شده بود که «به احتمال زیاد» ایران مسئول حمله به این دو نفتکش است. وی ادعا کرده که گزارش‌هایی دیده مبنی بر اینکه خدمه یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده بر این باور بوده‌اند که توسط یک اژدر یا مین هدف قرار گرفته‌اند. او البته به سی‌بی‌اس گفته که نمی‌تواند این گزارش‌ها را تائید کند.


کد مطلب: 179763

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/179763/پمپئو-ایران-مسئول-حمله-دریای-عمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir