به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۱۷۹۷۸۸
مین عمل نشده را از نفت‌کش جدا کردند

فیلمی از قایق تندرو ایرانی‌ در كنار نفتكش

فیلمی از قایق تندرو ایرانی‌ در كنار نفتكش
گروه بین‌الملل: ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا، سنتكام فیلمی را منتشر کرده است که قایقی را در نزدیکی یکی از دو نفت‌کش آتش گرفته در دریای عمان بلافاصله پس از حملات روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد.
به ادعای سنتکام، سرنشینان این قایق ایرانی بودند و تلاش می‌کردند تا یک مین عمل نشده را از بدنۀ یکی از نفت‌کش‌ها جدا کنند. این تصاویر ساعاتی پس از آن منتشر شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران را در حادثۀ حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان مسئول دانست. بنا بر اعلام بیل اوربن، سخنگوی اصلی سنتکام این ویدئو مردانی را در یک قایق گشت «متعلق به سپاه پاسداران» نشان می‌دهد که به تانکر رها شدۀ کوکوکا کوریجوس نزدیک می‌شوند و یک مین عمل نشده را از بدنۀ آن جدا می‌کنند.

پمپئو در سخنان کوتاهی که روز پنج‌شنبه ایراد کرد، در زمان متهم کردن ایران به دست داشتن در این حادثه، هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نداد و تنها تاکید کرد که بر اساس «اطلاعات، نوع مهمات استفاده شده، سطح تخصص مورد نیاز برای اجرای چنین عملیاتی، حملۀ مشابهی که به تازگی توسط ایرانیان به دیگر کشتی‌ها انجام شده و این واقعیت که هیچ گروه نظامی فعال دیگری در منطقه [که به نمایندگی از قدرتی در جنگ است] چنین منابع و مهارتی با این درجۀ بالا از پیچیدگی را در اختیار ندارد» ایران، عامل حمله به دو تانکر نفتی در دریای عمان است. در آن زمان بسیاری از منتقدان دولت آمریکا به سخنان آقای پمپئو با شک و تردید نگریستند اما حدود هفت ساعت بعد فیلم سنتکام منتشر شد. (در ویدئوی زیر ببینید) 
.........
در بیانیه سنتکام آمده است: «سیگنال‌های خطر از نفت‌کش فرانت آلتر در ساعت ۶:۱۲ بامداد به وقت محلی و از نفتکش کوکوکا کوریجوس حدود ساعت ۷ بامداد دریافت شده است. در ساعت ۸:۰۹ نیز یکی از هواپیماهای گشت آمریکا، یک قایق گشت دریایی سپاه پاسداران با چند سرنشین را می‌بیند که به نزدیکی فرانت آلتر، یکی از دو تانکر آسیب دیده می‌آید و در حوالی ساعت ۹:۱۲ هواپیمای نظارتی همان قایق سپاه را می‌بیند که پس از حمله، قایقی را از آب می‌کشند.»

به گفته سخنگوی سنتکام، پس از حمله خدمۀ نفت‌کش فرانت آلتر به کمک یک کشتی باری نجات داده می‌شوند و در ساعت ۹:۲۶ ایرانی‌ها از کارکنان این کشتی باری که «هیوندای دوبی» نام داشت می‌خواهند که ملوانان فرانت آلتر را به آنها تحویل دهند؛ آنها نیز قبول می‌کنند. ملوانان دیگر نفت‌کش آسیب دیده یعنی کوکوکا کوریجوس نیز به کمک یک یدک‌کش که در آن نزدیکی بوده، نجات می‌یابند. ایرانیان در تلاش بودند تا به این یدک‌کش نزدیک شوند اما قبل از آنها ناوشکن USS Bainbridge متعلق به نیروی دریایی آمریکا این ملوانان را تحویل می‌گیرد. سنتکام می‌افزاید که چهار ساعت پس از این رفت و آمدها «یک قایق گشت سپاه پاسداران به تانکر کوکوکا کوریجوس نزدیک می‌شود و یک بمب عمل نشده را از بدنه این تانکر جدا می‌کند که تصاویر مربوط به آن ضبط می‌شود.»

وزیر خارجه بریتانیا: دلیلی ندارد ارزیابی آمریکا درباره دست داشتن ایران در انفجار نفت‌کش را رد کنیم
 

وزیر خارجه بریتانیا، نتایج ارزیابی آمریکا را مبنی بر دست داشتن ایران در حمله روز پنج‌شنبه به دو نفتکش در دریای عمان، رد نکرد. جرمی هانت، گفت:«هیچ دلیلی وجود ندارد که ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفت‌کش را قبول نکنیم.» وزیر خارجه بریتانیا ضمن تایید انجام تحقیقات مستقل کشورش در خصوص این حمله تاکید کرد که نتایج ارزیابی آمریکا به عنوان متحد نزدیک بریتانیا قابل رد کردن نیست. اشاره هانت به گفته‌های آمریکایی اوست که به طور رسمی اعلام کرده، با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد نوع سلاح به کار رفته در حمله و پیچیدگی عملیات، این نتیجه به دست آمده که این اقدام(حمله به نفت‌کش‌ها) کار ایران بوده است.