به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۱۷۹۷۹۶
آژانس بین‌المللی انرژی:

تولید نفت ایران به پایین‌ترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید

گروه اقتصادی: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه گذشته با ۲۱۰ هزار کاهش به ۲.۴ میلیون بشکه رسیده که پایین‌ترین میزان از اواخر دهه ۸۰ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.
تولید نفت ایران به پایین‌ترین حد در ۴۰ سال گذشته رسید
بر اساس اعلام آژانس، صادرات روزانه نفت ایران در ماه مه به ۸۱۰ هزار بشکه کاهش یافته که ۴۸۰ هزار بشکه کمتر از ماه آوریل بوده است. دبیرخانه اوپک نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که تولید روزانه نفت ایران در ماه مه ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه آوریل ۲۲۷ هزار بشکه کاهش داشته است.
آمریکا از ماه می گذشته تحریم همه جانبه صادرات نفت ایران را با هدف به صفر رساندن فروش طلای سیاه این کشور، به اجرا گذاشته است. در همین حال، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که عرضه نفت اوپک طی ماه مه گذشته به دلیل افت عرضه عربستان و نیجریه به پایین‌ترین حد از ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است. بر پایه این گزارش، تقاضای جهانی نفت نیز در این ماه با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای به ۹۹.۵ میلیون بشکه در روز تنزل کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی تحت تاثیر ادامه جنگ تجاری چین و آمریکا چشم‌انداز تجارت جهانی را کم رونق‌تر از شرایط حاضر پیش‌بینی کرده و بر همین اساس رشد تقاضای روزانه نفت در سال آینده میلادی را با ۱۰۰ هزار کاهش نسبت به برآورد پیشین خود، ۱.۲ میلیون بشکه ارزیابی کرده است. البته این نهاد بین‌المللی تاکید کرده که با افزایش رشد اقتصادی جهان این رشد تقاضا می‌تواند تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. در مقابل آژانس برآورد کرده که عرضه نفت توسط کشورهایی که عضو اوپک نیستند در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که ۴۰۰ هزار بشکه بیش از رشد عرضه نفت آنها در سال جاری میلادی خواهد بود. همزمان تقاضا برای نفت تولیدی کشورهای عضو اوپک به ۲۹.۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش خواهد یافت. ۱۴ کشور عضو اوپک در حال حاضر نزدیک به ۲۹.۹ میلیون بشکه در روز نفت به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.