به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۴ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : ۱۷۹۸۰۵

جنجال بر سر گشایش یک دیسکو در جده

گروه بین‌الملل: در جده بندر بزرگ عربستان سعودی به زودی یک دیسکو شروع به کار می‌کند. از همین حالا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بحثی گسترده در گرفته است. عده‌ای فعالیت دیسکو را مغایر اسلام می‌دانند، اما بسیاری از جوانان خوشحال هستند.
جنجال بر سر گشایش یک دیسکو در جده
به نوشته دویچه‌وله آلمان، شهر جده، بر کرانه دریای سرخ، به زودی شاهد رویدادی تازه خواهد بود. در این شهر بندری مدرن همین روزها یک "دیسکو حلال" باز می‌شود. با این که متصدیان دیسکو قول داده‌اند که تمام "شئونات اسلامی" را رعایت کنند، اما باز هم اهالی مذهبی شهر به شدت نگران هستند و هرگونه "باشگاه شبانه" را با باورهای دینی مغایر می‌دانند. گشایش "دیسکو" را باید در امتداد باز شدن فضای فرهنگی عربستان دید. در تابستان گذشته زنان عربستان اجازه رانندگی پیدا کردند و امروزه خیلی از خانم‌ها گواهینامه گرفته‌اند و پشت فرمان می‌نشینند. همچنین از پارسال چند "باشگاه ورزشی" مخصوص خانم‌ها باز شد و زنان ورزشکار عربستان در برخی رشته‌های ورزشی موفقیت‌هایی کسب کردند. گفته می‌شود که این اصلاحات به ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد مقتدر و بانفوذ عربستان انجام می‌گیرد. او در عین حال که با دشمنان خود با شدت و خشونت برخورد می‌کند، هوادار نوعی نوسازی کشور است.
منطبق با "شئونات اسلامی"
شرکت تفریحی "وایت" که باشگاه‌هایی در دبی و بیروت دارد، تصمیم گرفته در جده هم شعبه‌ای برای تفریح و سرگرمی شبانه باز کند. این باشگاه تازه به زودی در محلی مناسب، در ساحل زیبای دریای سرخ، افتتاح می‌شود. این باشگاه از تمام مقررات دینی در عربستان پیروی می‌کند و تمام "شئونات اسلامی" را رعایت خواهد کرد، از جمله این که صرف مشروبات الکلی قدغن خواهد بود. باشگاه برای سلیقه‌های گوناگون موسیقی متنوعی پخش می‌کند؛ و مهمترین اقدام سنت‌شکنانه این است که زنان هم اجازه ورود دارند. زمان کار باشگاه فعلا محدود است و درهای آن تنها در مراسم و روزهای خاصی به روی مردم باز خواهد بود.
بگومگو در فضای مجازی
از وقتی خبر افتتاح "دیسکو" منتشر شده، موافقان و مخالفان آن در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک به جان هم افتاده‌اند. بسیاری از مردم دیسکو را محل لهو و لعب می‌دانند. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شکوه می‌کنند که فعالیت دیسکوتک به هیچوجه با سنت‌ها و باورهای مردم مسلمان عربستان سازگار نیست. آنها نگران هستند که به دنبال دیسکو، باشگاه‌های مشابهی شروع به کار کنند و با گسترش فعالیت آنها گرایش مردم به دین و ایمان سست شود. از سوی دیگر برخی از فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی، حکام عربستان را متهم می‌کنند که "اصلاحات" را به امور کم‌اهمیت منحصر کرده‌اند، برای مثال آنها برای بهبود وضعیت حقوق بشر کاری انجام نمی‌دهند. آنها می‌گویند که حکومت باید نخست قوانینی را اصلاح کند که زنان را در وضعیت نابرابر قرار داده و در تمام امور زندگی به مردان وابسته کرده است. زنان از نظر حقوقی موقعیتی پست دارند و انسان‌های درجه دو به شمار می‌روند.
"روندی مثبت"
بسیاری از اهالی عربستان، به ویژه از میان جوانان، از افتتاح باشگاه شبانه استقبال کرده و پیشاپیش خوشحالی خود را نشان می‌دهند. هادی نقشبندی، روزنامه‌نگار سعودی که در دبی زندگی می‌کند، گشایش "دیسکو حلال" را نشانه‌ای مثبت دانسته، می‌گوید: «تا همین پنج سال پیش حتی تصور آن غیرممکن بود که در عربستان باشگاه شبانه باز شود، آن هم در جده، یعنی شهری که از دو پایگاه مقدس مکه و مدینه دور نیست». نقشبندی تأیید می‌کند که بیشتر مردم عربستان مذهبی و محافظه‌کار هستند و به همین خاطر گشایش فضای فرهنگی به کندی بسیار پیش خواهد رفت. او گفتار خود را چنین به پایان می‌برد: «نمی‌خواهم بگویم که این باشگاه شبانه حتما یک پیشرفت است؛ اما بی‌تردید می‌تواند در گسترش عادات فرهنگی تازه مؤثر باشد».