به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۱۷۹۹۰۴

شیر در آستانه گرانی؛ مصرف کمتر خواهد شد

گروه اقتصادی: طی هفته گذشته زمزمه‌هایی از افزایش بهای شیرخام به گوش رسید و گفته شد قیمت شیرخام نیز به زودی گران می‌شود و به نظر می‌رسد در صورتی که دولت یارانه‌ای به این بخش اختصاص ندهد این ماده غذایی کم کم از سفره‌های مردم حذف شود.
شیر در آستانه گرانی؛ مصرف کمتر خواهد شد
براساس بررسی کارشناسان میانگین مصرف لبنیات و شیر در ایران سالانه باید ۲۷۰ کیلوگرم باشد اما اکنون مصرف این محصولات به زیر ۷۰ کیلوگرم رسیده است!

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در مورد نرخ جدید شیر خام:
* هنوز مصوبه‌ای در این خصوص صادر یا ابلاغ نشده است برخی نظرشان این است که قیمت این کالا باید ۳۳۰۰ تومان باشد، برخی با قیمت ۲۵۷۰ تومان موافق هستند و برخی دیگر هم ۲۰۰۰ تومان را پیشنهاد می‌کنند؛ اما هنوز هیچکدام از این نرخ‌ها قطعی نیست و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق حسابرسی دفاتر قانونی دامداری‌ها قیمت شیرخام را محاسبه می‌کند.

* در حالی که قرار بود روز سه شنبه سازمان حمایت گزارش خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دهد و ستاد تنظیم بازار نیز این مساله را تصویب و ابلاغ کند خبری از این موضوع منتشر نشده است.

فرهاد اکبری عضوهیات مدیره اتحادیه دامداران ایران:
* در حالی که قیمت ۲۳۹۰ تومان با وجود یکسری انتقادات برای شیرخام به تصویب رسیده، اما هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ نشده است.

* این رقم نیز همه هزینه‌های دامداران را پوشش نمی‌دهد زیرا قیمت نهاده‌های دامی امروز بسیار بالاست و این نرخ ۲۳۹۰ تومان شیرخام جوابگوی هزینه‌های دامدار نیست، قیمت یونجه از ۱۶۰۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان رسیده و نرخ‌ها دو برابر شده است و انتظار ما افزایش دو برابری قیمت شیرخام بود.

* در حالی که هر لیتر شیر خام حدود ۲۴۰۰ تومان است، زمانی که به ماست میوه‌ای طعم دار تبدیل می‌شود این نرخ به ۸ هزار تومان در هر کیلو می‌رسد در حالی که از چربی آن هم برای خامه استفاده می‌شود.

* پیشنهاد اتحادیه سراسری دامداران برای هر کیلوگرم شیر خام بر اساس هزینه‌های تولید ۲۵۷۰ تومان بود، اما نرخی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه محاسبه کرده است کمتر از ۲۴۰۰ تومان (۲۳۹۰ تومان) است.

* متوسط قیمت فعلی خرید هر کیلوگرم شیر خام دامداران ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان است، اما این محصول در برخی از نقاط کشور کمتر از ۱۹۰۰ تومان نیز خریداری می‌شود و شیر خام برخی دامداران نیز بر اساس چربی بالایی که دارد جایزه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و هر کیلوگرم آن ۲۳۰۰ تومان خریداری می‌شود اما حجم عمده شیر خام دامداران به قیمت ۲ هزار تومان خریداری می‌شود.

در همین رابطه مجتبی تقی زاده معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بر همین اساس نرخ صنایع لبنی هم تغییر کرده، قیمت ستاد تنظیم بازار انواع فراورده‌های لبنی را به این شرح اعلام کرد:شیر بطری یک لیتری با یک و نیم درصد چربی ۴۹ هزار ریال و شیر نیم چرب با ۲ درصد چربی ۵۰ هزار ریال اعلام شده است.همچنین شیر پرچرب سه درصد چربی ۵۳ هزار ریال و شیر کامل یعنی با ۳.۲ درصد چربی ۵۴ هزار ریال قیمت گذاری شده است.شیرهای استریل با بسته بندی تتراپک ۱.۵ درصد چربی ۷۰ هزار ریال و با سه درصد چربی ۷۴ هزار ریال می‌باشد.همچنین شیرهای نایلونی کم چرب با ۱.۵ درصد چربی ۳۲ هزار ریال تعیین قیمت شده است.بر همین اساس قیمت ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب با ۱.۵ درصد چربی ۵۳ هزار ریال، ماست پرچرب ۳ درصد چربی ۵۸ هزار ریال اعلام شده است.همچنین قیمت ماست ۲ هزار و ۵۰۰ گرمی دبه ای با چربی ۱.۵ درصد ۱۴۰ هزار ریال و ماست پرچرب سه درصد چربی هم ۱۵۰ هزار ریال می‌باشد.قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی یواف (اولترافیلتراسیون) ۸۵ هزار ریال و پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک ۵۸ هزار ریال و پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک ۱۳۲ هزار ریال است.
مرجع : برترین ها
برچسب ها: شیر و لبنیات