به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۷۹۹۰۵

چرا تيراژ برخي روزنامه‌ها در يك شب 4 برابر شد؟!

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است
گروه فرهنگي: از ابتدای سال جاری و با شرایط نابسامانی که «کاغذ» در بازار پیدا کرد، معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد در اقدامی مناسب، براي راستي‌آزمايي مصرف واقعی كاغذ نشريات، اقدام به اعزام بازرساني به چاپخانه‌ها نموده است.

به گزارش خبرنگار ما، در پي افزايش چند برابري قيمت كاغذ در بازار، مسئولان ارشاد براي توزيع عادلانه كاغذ با نرخ سهمیه‌ای (دلار 4200 تومانی) بين مطبوعات، طرح‌هاي راستي‌آزمايي را در دستور كار خود قرار دادند. در همين رابطه به مديران مسئول نشريات كشور كتبا اطلاع داده شد كه تيراژهاي خود را در پايان هر ماه به اداره كل مطبوعاتي ارشاد اعلام نمايند. در همين زمينه براي راستي‌آزمايي تيراژهاي اعلام شده توسط نشريات، ارشاد بازرساني را به چاپخانه‌هاي تهران اعزام نمود. اواسط هفته اخير بازرسان در چند شب پياپي به محل چاپخانه‌هايي كه روزنامه‌ها و ديگر نشريات را به چاپ مي‌رسانند مراجعه نموده و آمار (شمارگان) هر نشريه را از مديران چاپخانه استعلام نمودند تا با آماري كه خود مديران ارائه داده بودند تطبيق داده شود.

این طرح، برای جلوگیری از سواستفاده برخی افراد خاص در فضای مطبوعاتی کشور که عمدتا به تجارت مشغولند تا فعالیت رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و فرهنگی، طرح و اقدامی قابل قبول و حتی قابل تقدیر می‌نماید اما متاسقانه در این میان، تعداد قابل توجهی از نشرياتي كه از حضور بازرسان ارشاد در محل چاپخانه‌ها اطلاع يافته بودند، تيراژ آن شماره خود را به چند برابر افزايش دادند تا با آمار و ميزان شمارگان اعلام شده خود تطابق داشته باشد! اين در حالي است كه اين نشريات تا قبل از حضور بازرسان، بين 3 تا 4 برابر كمتر چاپ مي‌كردند! براي مثال نشریه‌اي كه بين 3 تا 4 هزار نسخه به چاپ مي‌رسيد در شبي كه بازرس به چاپخانه مراجعه كرده بود ناچار شد براي همان يك شماره، شمارگان (تيراژ) خود را تا 11-10 هزار نسخه افزايش دهد! و یا نشریاتی که زیر 1000 نسخه چاپ می‌کردند، در حضور بازرسان تا 4000 نسخه چاپ کردند! افزايشي كه عملا فقط براي فريب بازرسان صورت گرفته و ميزان مازاد عملا به كاغذ باطله! تبديل گرديد! البته يكی از بازرسان در یکی از چاپخانه‌‌ها اظهار داشت: «ما به اين ترفند پي برديم و تيراژ شب‌هاي قبل هر نشريه را هم از سيستم حسابداري چاپخانه استعلام نموده و مبناي تعيين تيراژها بر اين مبنا خواهد بود.»

اميدواریم واقعيت همين باشد و مسئولان ارشاد اجازه ندهند برخي فرصت‌طلبان در فضاي مطبوعاتي كشور با جعل و سندسازي اقدام به دريافت سهميه‌هاي چندبرابري از ارشاد نموده و حق نشریاتی که وارد این سندسازی و تیراژهای جعلی نشدند، ضایع نشود.