به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۱۷۹۹۱۳

درخواست امارات از کشورها برای امنیت انتقال نفت

گروه بین‌الملل: در پی عملیات ماه گذشته علیه چهار نفتکش در بندر فجیره، وزیر خارجه امارات متحده عربی جامعه بین‌المللی را به همکاری برای تأمین امنیت کشتی‌رانی و حمل و نقل بین‌المللی انرژی دعوت کرد.
عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات
عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات
عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی در کنفرانسی خبری در صوفیه، پایتخت بلغارستان گفت: «ما خواستار انتقال امن نفت از منطقه برای ثبات اقتصاد جهان هستیم.» به گزارش العربیه، او خواستار همکاری جامعه بین‌المللی برای انتقال امن انرژی و امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی شده است. عبدالله بن زاید گفت، در اوایل ماه گذشته چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات هدف "عملیات خرابکارانه" قرار گرفتند که تلفات جانی به همراه نداشت. این چهار کشتی نفتکش متعلق به کشورهای مختلف بودند و در نزدیکی بندر فجیره هدف این عملیات قرار گرفتند. امارات از آن پس تحقیق در مورد عوامل این "خرابکاری" را آغاز کرد. گزارشی نیز از تحقیقات این کشور، عربستان سعودی و نروژ در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده است.

وزیر خارجه امارات در این کنفرانس خبری در بلغارستان تشریح کرد، طبق تحقیقات امارت و کشورهای دیگر "انفجارها خارج از کشتی و از زیر سطح آب انجام شده است. همچنین زمان، اطلاعات، هدف‌هایی که با دقت انتخاب شده‌اند و مسائل فنی کار به گونه‌ای بوده که نشتی نفت در این عملیات وجود نداشته باشد و کشتی هم غرق نشود.» او ادامه داد: «این عملیات دقیق نشان می‌دهد که کار توسط یک گروه غیر قانونی انجام نشده است. این یک عملیات منظم بوده و توسط یک کشور انجام شده است.» عبدالله بن زاید در عین حال تأکید کرد، مدارکی که تا کنون به دست آمده آنقدر نیست که امارات بتواند کشوری که پشتی این قضایاست را تشخیص دهد.

او اشاره کرد که در زمان انجام عملیات در آن نقطه ۱۸۴ کشتی حضور داشت و این مسئله یک "تهدید حقیقی" برای کشتی‌رانی بین‌المللی است. وزیر خارجه امارات افزود: «ما امیدوار بودیم که تلاش‌های نخست وزیر ژاپن نتیجه‌بخش باشد و این تلاش‌ها تداوم پیدا کند، همچنین وزیر خارجه آلمان چند روز پیش در منطقه بود و امیدواریم که شاهد چارچوب گسترده‌تری برای همکاری با ایران باشیم.»

وزیر خارجه امارات با اشاره به توافق اتمی با ایران خاطرنشان ساخت: «ما بر این باوریم که توافق ۱+۵ دو اشکال داشت؛ اشکال اول عدم حضور کشورهای منطقه در این توافق و حمایت از آن و اشکال دوم این بود که برجام مسائلی همچون موشک‌های بالیستیک و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را شامل نمی‌شد.» رویترز پیش از این گزارش داده بود، یافته‌های کارشناسان حاکی از آن است که "عملیات خرابکارانه" در نزدیکی بندر فجیره بخشی از یک طرح "ماهرانه و هماهنگ" بوده که به احتمال زیاد  توسط یک عامل دولتی انجام شده است. به گفته کارشناسان، چند تیم حرفه‌ای هم‌زمان اقدام کرده و در مدت زمانی کم‌تر از یک ساعت مأموریت خود را با موفقیت به پایان برده‌اند.
بندر فجیره در حدود ۱۴۰ کیلومتری تنگه هرمز واقع است؛ آبراهی که محل عبور یک‌سوم تجارت جهانی نفت است.
اتهام به ایران
چند روز پس از این حادثه به نقل از کارشناسان یک شرکت بیمه نروژی گزارش شد که بررسی بقایای مواد استفاده‌شده در این حمله نشانگر ارتباط "احتمالی" جمهوری اسلامی یا گروه‌های وابسته به ایران در آن است. تا کنون هیچ گروه یا دولتی مسئولیت این حمله را نپذیرفته و تحقیقات همچنان ادامه دارد. ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی جمهوری اسلامی را به انجام این "خرابکاری" متهم کرده‌اند. تلویزیون دولتی اسرائیل نیز به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی گزارش داد که شواهدی از "دخالت ایران" در انفجار نفتکش‌ها موجود است.
جمهوری اسلامی همواره این اتهام‌ها را رد و اسرائيل، آمریکا و عربستان سعودی را به پخش "اخبار دروغ" متهم کرده است.