به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۱۷۹۹۱۷

اولین رئیس‌جمهور زن در اسلواکی سوگند یاد کرد

گروه بین‌الملل: «سوزانا کاپوتوا» وکیل مدافع محیط زیست اسلواکی روز شنبه به عنوان نخستین رئیس جمهوری این کشور سوگند یاد کرد.
اولین رئیس‌جمهور زن در اسلواکی سوگند یاد کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از براتیسلاوا، وی تا قبل از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی، شخصیت چندان شناخته شده ای نبود.
این سیاستمدار لیبرال که ۴۵ سال سن دارد، ۵۸ درصد از آرا انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی را احراز کرد. وی که ریاست بر کشور ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری عضو منطقه یورو را برعهده گرفته است، در مراسم تحلیف خود گفت: من برای حکمرانی نیامدم، بلکه برای خدمت به شهروندان اسلواکی اینجا هستم. وی در این مراسم که با حضور اعضای خانواده اش و جمعی از روسای جمهوری سابق اسلواکی، سیاستمداران و اعضای ستاد انتخاباتی او برگزار شد، افزود: من کاردانی، شور و هیجان و رویکرد فعالانه پررونقی را ارائه می دهم.

تحلیل گران، سخنرانی وی در مراسم تحلیفش را با توجه به انتقادهای قبلی او از دولت اسلواکی، آرام و ملایم ارزیابی کردند. به گفته «یوراج ماروسیاک» تحلیل گر سیاسی اسلواکی، سخنرانی رئیس جمهوری جدید خالی از حس مقابله جویانه بود، به نحوی مثبت تنظیم شده بود و مخالفان سیاسی را هدف قرار نمی داد. وی افزود: کاپوتوا قصد نفاق افکنی ندارد، بلکه خواستار اتحاد است. وی در سخنان خود به مسیر مشترک اشاره کرد و همواره از واژه «ما» بهره گرفت. کاپوتوا یکی از دهها هزار معترضی بود که پس از قتل «یان کوچیاک» روزنامه نگار اسلواکی و نامزدش در فوریه ۲۰۱۸، در اعتراض های این کشور شرکت کرد.

کوچیاک قصد داشت گزارشی در مورد روابط ادعایی بین سیاستمداران اسلواکی و مافیای ایتالیا منتشر کند. «رابرت فیکو» نخست وزیر وقت اسلواکی در پی قتل این روزنامه نگار مجبور به استعفا شد، اما همچنان ریاست حزب حاکم این کشور (Smer-SD) را برعهده دارد و در حال حاضر متحد نزدیک «پیتر پلگرینی» نخست وزیر کنونی اسلواکی است. رئیس جمهوری تازه منتخب اسلواکی در مراسم تحلیف خود، از حمایت صریح از عضویت کشورش در اتحادیه اروپا و ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) سخن گفت و از حفظ محیط زیست دفاع کرد. وی گفت: روند تغییر آب و هوایی جهانی باید کند یا معکوس شود، در غیراینصورت، ممکن است پیامدهای بزرگی داشته باشد.
برچسب ها: رئیس‌جمهور زن