به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۱۷۹۹۳۸

ورود مجلس به بحث احتکار خودرو

گروه اقتصادی: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: خروج شرکای خارجی پس از نقض برجام از جانب آمریکا، تغییر نرخ ارز، ورود دلالان به بازار و قیمت گذاری مجازی و هجوم نقدینگی مردم به بازار خودرو موجب افزایش قیمت خودرو شده است.
ورود مجلس به بحث احتکار خودرو
محمد خالدی سردشتی در خصوص دلایل گرانی خودرو گفت: بعد از نقض برجام توسط آمریکا تمام کشورهای اروپایی و کشورهایی که با ما ارتباط اقتصادی داشتند عقب نشینی کردند. صنعت خودرو صنعتی است که در آن تمام کشورها به نوعی با یکدیگر ارتباط و وابستگی دارند. بسیاری از قطعات و تجهیزات خودروهای تولیدی در کشور از خارج وارد می شد و لازمه واردات، تبادل ارز است.نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از تغییر نرخ ارز و تغییر ارز تخصیص یافته به ارز نیمایی یا آزاد، این مساله خود به خود روی قیمت قطعات وارداتی تاثیر گذاشت که نهایتا بخشی از این تغییر قیمت به قیمت تمام شده خودرو منتقل شد و این مساله درخصوص افزایش قیمت خودرو بسیار مهم است.وی گفت: دلالان به بازار خودرو ورود پیدا کردند و گروه هایی آمدند که قیمت را به صورت مجازی در بازار خودرو افزایش می دادند. این مساله نهایتا منجر به افزایش تقاضا شد زیرا طبیعت بازار اینگونه است و با افزایش تقاضا قیمت نیز افزایش می یابد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نقدینگی مردم نیز به بازار خودرو وارد شد. همچنین به مدت چند سال قیمت ها ثابت بود اما نرخ تورم، بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. تمام این عوامل دست به دست هم داد و موجب افزایش قیمت خودرو شد.خالدی سردشتی درخصوص کسری قطعات و شائبه احتکار خودرو در خودروسازی ها گفت: مجلس به بحث احتکار خودرو ورود کرده است و ما در این خصوص از مسئولین مرتبط سوال و پیگیری کرده ایم و مساله احتکار و انبار خودرو تایید نشده است.نماینده مردم لردگان افزود: اگر خودرو احتکار شود و به فروش نرسد سرمایه در گردش خودروساز تقلیل می یابد و نهایتا از نگاه و اصول تولید، این اقدام نادرست بوده و چنین چیزی وجود ندارد و وجود خودروهای ناقص کف کارخانجات به مساله تحریم بر می گردد. ممکن است یک دستگاه خودرو برای 2 درصد نقص در پارکینگ مانده باشد که دلیل این امر تحریم است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: بازار خودرو