به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۱۸۰۰۲۰

کمیسیون‌های مجلس به تسخیر اصول‌گرایان درآمد

گروه سیاسی: در انتخابات امسال اعضای هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی سهم اصول‌گرایان نسبت به سه سال گذشته، افزایش چشمگیری یافت.
کمیسیون‌های مجلس به تسخیر اصول‌گرایان درآمد
در ترکیب هیأت رئیسه امسال، علی مطهری از لیست امید ـ که سه سال نایب رئیس مجلس بود ـ جای خود را به مصری از فراکسیون ولایی داد. در فراکسیون‌هاي دیگر نیز تقریباً وضعیت به همین منوال بوده و کم و بیش فراکسیون امید، کرسی‌های ریاست را در کمیسیون‌ها از دست ‌داده و به‌ جز چند موفقیت اندک، چیز زیادی عایدشان نشده است. در انتخاباتی که در کمیسیون‌های صنایع و معادن، برنامه و بودجه و محاسبات، عمران، انرژی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی، فرهنگی، بهداشت، اقتصادی حقوقی و قضایی، آموزش، شوراها و آیین نامه صورت گرفت، رئیس و اعضای هیأت رئیسه برای سال چهارم انتخاب شدند. در انتخابات کمیسیون صنایع، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماند و فریدون احمدی و رضا علیزاده به ترتیب به نایب رئیسی اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند. عبداله رضیان و سیدجواد حسینی کیا هم به عنوان دبیران اول و دوم تعیین شدند. سعید باستانی نیز به سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

رقیب اصلی ریاست در این کمیسیون، محمدرضا نجفی نماینده تهران بود.در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، غلامرضا تاجگردون، بار دیگر رئیس و جهانبخش محبی‌نیا نایب رئیس اول و هادی قوامی به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. در کمیسیون عمران نیز محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس، سید احسن علوی و ابوالفضل موسوی بیوکی به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند. علیم یار محمدی و حسین نیازآذری نیز به عنوان دبیران اول و دوم و صدیف بدری نیز به عنوان سخنگوی کمیسیون عمران انتخاب شدند.

در کمیسیون انرژی فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون ماند و امیری خامکانی و عادل هاشمی پور به ‌عنوان نواب اول و دوم رئیس، عبدالحمید خدری و کوروش کرم‌پور به عنوان دبیران اول و دوم کمیسیون و خانم سکینه الماسی به‌ عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی برگزیده شدند.همچنین تکلیف برخی کمیسیون‌هاي دیگر نیز مشخص شد و در جلسه  کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون در اجلاسیه چهارم مجلس دهم برگزار شد و با رأی اکثریت اعضا، محمدمهدی زاهدی بر کرسی ریاست نشست و جای عارف را گرفت.

در کمیسیون بهداشت که رأی گیری آن به دلیل حضور نوبخت در آمریکا با تعویق برگزار شد، وی توانست رقیب خود شهریاری را شکست داده و کرسی ریاست را تصاحب کند. همچنین محمدحسین قربانی و سیدمرتضی خاتمی نیز به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم این کمیسیون برگزیده شدند.منوچهر جمالی سوسفی و احمد حمزه نیز توانستند با کسب اکثریت آرا از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون برای اجلاسیه چهارم مجلس انتخاب شوند، همچنین اکبر ترکی سخنگوی این کمیسیون شد. اما اتفاق عجیب رسیدن کرسی ریاست به الیاس حضرتی در کمیسیون اقتصادی بود، کرسی ریاست این کمیسیون اقتصادی مجلس ـ که حدود چهار دوره مجلس در اختیار اصول‌گرایان قرار داشت ـ به یک اصلاح طلب رسید. در این انتخابات الیاس حضرتی به ریاست کمیسیون اقتصادی و نیز عامر کعبی و احمد انارکی محمدی به عنوان نواب اول و دوم رئیس تعیین شدند. نگاه اجمالی به لیست منتخبان، حکایت از این دارد که در اجلاسیه چهار نمایندگان اصلاح طلب نتوانسته اند آن گونه که باید به موفقیت برسند و بسیاری از کرسی‌هاي تأثیرگذار مجلس را از دست داده اند.
مرجع : ایسنا