به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۱۸۰۰۷۵

بارسلونا میزبان قدرتمندترین ابررایانه دنیا می‌شود

گروه علم و فناوری: اگر چه شهرت شهر بارسلونای اسپانیا به خاطر حضور لیونل مسی و تیم فوتبال بارسلوناست، اما تا سال ۲۰۲۰ این شهر میزبان قدرتمندترین ابررایانه جهان خواهد شد.
بارسلونا میزبان قدرتمندترین ابررایانه دنیا می‌شود
 قرار است تا سال آینده ابررایانه MareNostrum ۵ جایگزین نسخه چهارم این ابررایانه شود.سرعت این ابررایانه به ۲۰۰ پتافلاپس خواهد رسید. این در حالی است که پرسرعت ترین ابررایانه فعلی جهان که سامیت نام دارد و در ایالات متحده نصب شده تنها ۱۴۳.۵ پتافلاپس سرعت دارد. سامیت فعلاً در صدر فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار دارد، اما اروپایی‌ها قصد دارند این عنوان را از دست آمریکا خارج کنند.مقامات اتحادیه اروپا قصد دارند تعداد زیادی ابررایانه را در شهرهای مختلف اروپایی نصب کرده و از آنها برای پیشبرد پژوهش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی استفاده کنند. البته اروپایی‌ها برای تحقق این هدف نیاز به طراحی سخت افزارها و پردازنده‌های جدیدی نیز دارند که سرمایه گذاری لازم را در این زمینه نیز به عمل آورده اند.

اروپایی‌ها برای تولید این ابررایانه قدرتمند در بارسلونا سرمایه گذاری گسترده‌ای به عمل آورده اند که ۱۰۰ میلیون یورو از آن توسط ابتکار عمل ابررایانه ای EuroHPC وابسته به اتحادیه اروپا و ۲۲۳ میلیون یوروی دیگر آن توسط مقامات محلی در اسپانیا و از جمله وزارت علوم این کشور و برخی دانشگاه‌ها تأمین می‌شود. پرتغال، ترکیه و کرواسی نیز از طرح یادشده اعلام حمایت کرده اند.اتحادیه اروپا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ شش میلیارد یوروی دیگر در زمینه تولید ابررایانه سرمایه گذاری کند که ۳ میلیارد یورو از این رقم توسط اتحادیه اروپا و ۳ میلیارد یوروی دیگر از آن توسط کشورهای عضو تأمین می‌شود.
مرجع : مهر