کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماجرای احتکار خودرو از سوی خودروسازان

برترین ها , 27 خرداد 1398 ساعت 11:01

گروه اقتصادی: ماجرای احتکار خودرو چند روزی است که مطرح می‌شود. برخی‌ها خودروسازان را به این امر متهم کردند که آنها با هدف افزایش قیمت خودرو و کمبود قطعه، به صورت قطره‌چکانی خودرو وارد بازار می‌کنند.


اخیراً هم یکی از نمایندگان مجلس این نقد را بر خودروسازان وارد دانسته و گفته بود طبق منابع موثقی که دارد، بیش از 90 هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است و آنها برای آنکه به سود بیشتری برسند سراغ احتکار رفتند.تصاویری هوایی منتشر شده از وضعیت پارکینگ‌های ایران خودرو را نشان می‌دهد که ادعاها مبنی بر احتکار خودرو از سوی خودروسازان تا حدود زیادی امکانم دارد واقعی به نظر برسد!در همین رابطه خالدی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص شائبه احتکار خودرو در خودروسازی‌ها گفت:

* مجلس به بحث احتکار خودرو ورود کرده است و ما در این خصوص از مسئولین مرتبط سوال و پیگیری کرده ایم و مساله احتکار و انبار خودرو تایید نشده است.

* اگر خودرو احتکار شود و به فروش نرسد سرمایه در گردش خودروساز تقلیل می یابد و نهایتا از نگاه و اصول تولید، این اقدام نادرست بوده و چنین چیزی وجود ندارد و وجود خودروهای ناقص کف کارخانجات به مساله تحریم بر می گردد. ممکن است یک دستگاه خودرو برای 2 درصد نقص در پارکینگ مانده باشد که دلیل این امر تحریم است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در واکنش به احتمال احتکار خودروهای داخلی اعلام کرد: 
* طبق شکایت‌هایی که به ما رسیده است برخی خودرو سازان از جمله دو خودرو ساز مهم کشور به تعهدات خود مبنی بر فروش فوری عمل نکرده‌اند و قطعاً سازمان تعزیرات در این خصوص ورود می‌کند.

* برخی خودرو‌هایی که قرار بود خودرو سازان از طریق فروش فوری تحویل دهند به بهانه کمبود قطعات تحویل داده نشده است و علی القاعده اگر چنین چیزی درست باشد باید یک یا دو قطعه یا چند قطعه مشابه در همه خودرو‌ها نقص می‌داشت در حالی که بر اساس بازدید‌هایی صورت گرفته و گزارش‌هایی که رسیده است هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان می‌دهد که این اظهار نظر‌ها مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است.

* این امر هم به نوعی استنکاف از انجام تعهدات است و خودورسازان مکلفند تا تعهدات خود را عمل نکرده‌اند، فروش فوری نکنند و اگر ثبت نامی صورت گرفت باید خودرو کامل و سالم تحویل دهند.سخنگوی انجمن قطعه سازان با اشاره به ادعای کمبود قطعه از سوی خودروسازان گفت: 

* من از انجمن خودروسازان و شرکت‌های خودروسازی می‌خواهم جهت شفافیت اعلام کنند که کدام قطعات را اکنون کمبود دارند و چه شرکتی به آنها قطعه نمی‌دهند و نهادهای نظارتی و امنیتی تحقیق کنند که آیا شرکت قطعه در انبار دارد و یا نقدینگی لازم را در اختیار دارد اما باز هم از دادن قطعه خودداری می‌کند.

* آقایان بهتر است اعلام کنند که کدام قطعه‌ساز که اتفاقا بیشترین ارز دولتی را گرفته بیشترین تسهیلات را در اسفندماه گرفت و خودروسازها نیز بیشترین حجم مطالبات را به آنها پرداخت کرده‌اند چرا قطعه نمی‌دهد.

* در این شرایط آدرس غلط به مردم و نمایندگان مجلس ندهند. بنا بر اظهارات آقایان 160 هزار خودرویی که کمبود قطعه دارند و در کف انبارها خوابیده به علت عدم تامین از سوی قطعه‌سازان است.سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد: برای خودروسازان امکان احتکار وجود ندارد زیرا هزینه نگهداری و اجاره فضا بسیار بالا خواهد بود.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره ادعای برخی شرکت‌های قطعه‌ساز مبنی بر اینکه این شرکت‌ها درباره کمبود قطعه به خودروسازان هشدار دادند اما خودروسازی‌ها بدون توجه به این نکات فرآیند تولید را از سرگرفتند، گفت: خودروسازان بازار قطعه را با خرید از شرکت‌های محدود انحصاری کردند در واقع خودروسازان جایگزینی برای شرکت های قطعه‌سازان ندارند.وزیر صنعت، معدن و تجارت با هشدار به خودروسازان گفت: هیچ مماشاتی برای حمایت از حقوق مردم نداریم و در همین راستا تمامی خودروسازان مکلف هستند که به تعهدات خود در مقابل خریداران جامه عمل بپوشانند. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظیفه دارد که این موضوعات را به طور جدی پیگیری کند و هر جا کوتاهی انجام شد، اعلام کند.از مطرح کردن اینگونه موضوعات اینگونه برداشت می‌شود که خودروسازان در گذشته خودرو‌هایی را تولید و احتکار کرده‌اند و اکنون قصد عرضه آن‌ها را در بازار دارند؛ در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که با اعلام عدم قطعه، خودرو‌ها در بازار فروخته می‌شوند؟!


کد مطلب: 180079

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/180079/ماجرای-احتکار-خودرو-سوی-خودروسازان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir