به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۸۰۰۹۵
همزمان با اظهارات تند چند سناتور جمهوری‌خواه علیه جمهوری اسلامی ایران

آمریكا: حوثی‌های یمن با کمک ایران، پهپاد ما را ساقط کردند

گروه بین‌الملل: سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی روز ۱۶ خردادماه جاری (۶ ژوئن) یک پهپاد ام‌کیو-۹ متعلق به ایالات متحده را با استفاده از موشک زمین به هوای اس‌ای-۶ در خاک یمن ساقط کردند.
آمریكا: حوثی‌های یمن با کمک ایران، پهپاد ما را ساقط کردند
سرهنگ دوم ارل براون، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این بیانیه تاکید کرد که توانایی نظامی حوثی‌ها به دلیل کمک‌های ایران به این گروه افزایش یافته است. ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا همچنین ایران را به تلاش برای ساقط کردن یک پهپاد ام‌کیو-۹ دیگر بر فراز دریای عمان در روز ۲۳ خردادماه (۱۳ ژوئن) برای جلوگیری از رصد کردن فعالیت‌های سپاه پاسداران در حمله به دو نفتکش متهم کرده است. به گفته سنتکام، ایران موفق به انهدام این پهپاد نشده و موشک زمین به هوای اس‌ای-۷ از یک کیلومتری این پهپاد عبور کرده است.

بامداد پنج‌شنبه ۲۳ خرداد (۱۳ ژوئن) دو کشتی در نزدیکی تنگه هرمز و در هنگام عبور از آب‌های بین‌المللی دریای عمان و در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران مورد حمله قرار گرفتند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۲۶ خردادماه (۱۶ ژوئن) در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان خواند اما در عین حال اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست.

در همین حال یك مقام انصار الله یمن (حوثی‌ها)  با تاکید بر ادامه حملات این جنبش و گسترش آنها در صورتی که حملات ائتلاف عربی علیه یمن متوقف نشوند، گفت: به زودی کشورهای ائتلاف عربی و جهان را با سلاحی که هیچ طرفی در منطقه آنها را در اختیار ندارد، غافلگیر خواهیم کرد. ضیف الله الشامی، در گفت‌وگو با شبکه المیادین (متعلق به حزب الله لبنان) تاکید کرد: تا زمانی که حملات ائتلاف عربی علیه یمن متوقف نشوند، ما به هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و گسترش این حملات ادامه می‌دهیم. ما به زودی کشورهای ائتلاف عربی را با توانمندی‌های نظامی که رو به افزایش هستند، غافلگیر خواهیم کرد و جهان با سلاحی که هیچ کس در منطقه در اختیار ندارد، غافلگیر خواهد شد. احتمال تمامی سناریوهای نظامی وجود داشته و ما سلاحی در اختیار داریم که از برد بلند، قدرت بالا و امکان مخفی شدن برخوردار است. سلاحی که از آن صحبت می‌کنیم، در صورتی که مجبور شویم و جنگ پایان نیابد و یا فرودگاه صنعا بازگشایی نشود از آن استفاده می‌کنیم. حمله پهپادی و موشکی گام نخست ما در پاسخ به حملات است.

از سوی دیگر، مایک پمپئو  در گفت‌وگوی روز گذشته‌اش با شبکه سی. بی. اس، نیز گفت: آمریکا در حال بررسی طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها است. ما چند بار به رئیس جمهور [دونالد ترامپ] اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و [اطلاعات او را] به‌روز نگه خواهیم داشت. ما مطمئنیم می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که بتوانند بازدارندگی مأموریت ما را بازگردانند. وی در این باره ادامه داد: رئیس‌جمهور همه چیز را برای ایجاد اطمینان بررسی خواهد کرد درست است؟ اما او چه گفته است؟ ما نمی‌خواهیم که ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. پمپئو تاکید کرد: رئیس جمهور به وضوح گفته که نمی‌خواهد وارد جنگ شود.

اظهارات تند سناتورهای جمهوری‌خواه علیه جمهوری اسلامی ایران

در همین حال، با تشدید تنش‌ها، لیندزی گراهام⁩، ⁧تام کاتن⁩، ⁧آدام کینزینگر⁩ و مک کارتی چهار سناتور جمهوری‌خواه خواهان حمله به زیرساخت‌های نظامی و نفتی در ایران از جمله سایت های موشکی سپاه پاسداران شد و مدعی شدند كه حمله جمهوری اسلامی به کشتی‌های تجاری، مجوزی برای یک واکنش نظامی انتقام‌جویانه است.

سناتور لیندزی گراهام عضو برجسته سنای آمریکا در مصاحبه با فاکس‌‌نیوز در اظهارات شدیداللحن گفت: رژیم ایران فشار را احساس می‌کند و ما آنها را به گوشه رینگ انداخته‌ایم. آنها جانورانی زخم‌خورده هستند آنها تنها زبان قدرت را می‌فهمند! گراهام افزود: مردم ایران دشمن ما نیستند. دشمن ما، رژیم مذهبی حاکم بر ایران است. ۱۵۰ میلیارد دلاری که اوباما در رابطه با برجام به آخوندها داد، برای ساختن ماشین جنگی این رژیم بکار گرفته شد. گراهام در مورد سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من سیاست خارجی دونالد ترامپ را دوست دارم. طناب را به گردن آنها نگهدارید! حكومت تهران خطرناک ترین حکومت روی زمین است. وی افزود: برای امریکا، روسیه، کره شمالی و اسلام رادیکال القاعده یک تهدید هستند اما بزرگ‌ترین و بدترین تهدید برای آمریكا، رژیم آیت‌الله‌های تهران است که یک حکومت “نازی اسلامی” است! آنها به دنبال ساخت بمب اتمی و حمله به عربستان و اسرائیل هستند!

مک کارتی رهبر جمهوریخواهان در کنگره آمریکا نیز  در مصاحبه با فاکس‌ نیوز درباره وضعیت در ایران مدعی شد: سران رژیم ایران در داخل کشور مشکلات خودشان را دارند. آنها با قیام جوانان‌شان مواجه هستند. اقتصاد آنها به سرعت رو به سقوط است. کوین مک کارتی گفت: علامت قدرت تنها راهی است که بتوانیم صلح در این منطقه داشته باشیم. با آگاهی به کارهایی که حكومت ایران در گذشته انجام داده است. علامت قدرت این توانایی را می‌دهد که آرامش در آنجا داشته باشیم.
وی درباره حمله به نفت‌کشها گفت:‌ حمله به کشتی‌ها ، به این دلیل است که میلیاردها دلاری که آمریکا در زمان دولت اوباما به ایران داد، آنها با آن پول تروریسم در سراسر جهان را تأمین مالی کردند، از سوریه گرفته تا حوثی‌ها که به عربستان سعودی و دیگران حمله کردند. آنها افسار پاره کردند به‌دلیل این‌که یک رئیس‌جمهوری (ترامپ) آمده که به آنها سخت گرفت و به درستی این کار را کرد. اینجا جایی است که ما باید تغییر را ببینیم.

به ادعای وی، ولی اینجا جایی است که ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم ایران این‌طور رفتار کند و این اقدامات را انجام دهد. به یاد بیاورید که رژیم ایران گفت که هیچ ارتباطی با این کار نداشت. ولی ویدئو، قایق‌های تندروی آنها را نشان می‌دهد که به سمت کشتی می‌روند و یکی از بمب‌هایی که عمل نکرده بود را جدا می‌کنند که این بمب را نتوان ردیابی کرد که مربوط به آنها بود. آنها از این قایق‌های تندرو موارد زیادی در گذشته علیه نیروی دریایی ما استفاده کرده‌اند. آنها فقط قدرت را می‌فهمند!

مک کارتی در پاسخ به سؤالی درباره تلاش ایران برای سرنگون کردن پهپاد آمریکا گفت: آنها یک پهپاد را در همان زمانی که این حمله در جریان بود، دنبال کردند. آنها نمی‌خواستند که ما بتوانیم صحنه را فیلمبرداری کنیم یا ببینیم. آنها همان افرادی هستند که تروریسم را در اقصی نقاط دنیا تأمین مالی می‌کنند. حملات تروریستی که در سراسر دنیا انجام می‌گیرد از ۹ مورد ۱۰ مورد آن را رژیم ایران در آن دست دارد یا بخشی از آن است.